Friday, February 22, 2013

#PRU13 Makin Hampir, Pemimpin BN Tak Patut Perkecilkan Kami, Jangan Bikin Cybertroopers Hilang Akal.

Kepada sesiapa yang berkenaan:


Sememangnya TIDAK WAJAR sama sekali statement yang dikeluarkan oleh seorang pemimpin BN  yang memperkecilkan dan seolah-olah memperlekehkan peranan barisan cybertroopers yang bermati-matian berperang mempertahankan kubu selama ini. Kami bukan siapa-siapa, tapi kami bukan lah alat mainan. Kami bukanlah VIP dan disanjung seperti anda, tapi kami adalah pejuang belakang tabir yang sanggup diri ditikam dan ditembak. Jangan bagi kami hilang akal dan hilang akal untuk berjuang. Anda tidur berbantalkan bantal kekabu, tapi kami tidur berbantalkan keyboard. PRU-13 dah dekat, jangan kerana sedikit kesilapan, kita KALAH lagi. 

Dari blog Tun Faisal :


Pemimpin BN, khususnya UMNO seharusnya memberikan penghargaan yang lebih baik terhadap para blogger dan cybertroopers pro-BN di seluruh negara. Mengeluarkan perkataan yang tidak sepatutnya, yang memberi maksud memperlekeh dan memperkecilkan apa yang mereka telah lakukan selama ini untuk UMNO dan BN adalah TIDAK WAJAR sama sekali. 
Koordinasi penting. Kita sambut baik arahan koordinasi. Malah sejak dulu lagi, bagi sesiapa yang pernah berbincang dengan saya, saya pernah tunjukkan strata komunikasi siber dan cadangan untuk mengkoordinasikannya. Tapi jangan bercakap seolah-olah tidak ada koordinasi sama sekali di kalangan bloggers dan cybertroopers pro-BN. Sejak Pilihan Raya Kecil Manek Urai, koordinasi untuk memenangi perang persepsi telah dilaksanakan di kalangan blogger dan cybertroopers pro-BN, sehinggalah Pilihan Raya Negeri Sarawak dan peristiwa-peristiwa seperti Bersih, 901, Ambang Merdeka, Tweet Merdeka - semuanya memerlukan koordinasi. 
Boleh dikatakan koordinasi di kalangan blogger dan cybertroopers dalam komunikasi menyeluruh dan perang siber berlaku lebih awal dari arahan untuk pemimpin UMNO dan BN mengkoordinasikan mereka. Malah tidak salah untuk menyatakan, bloggers dan cybertroopers pro-BN `mengajar' pemimpin dan agensi kaedah untuk mengkoordinasikan gerakan siber, bukan sebaliknya. Saya boleh beri sekurang-kurangnya 10 contoh insiden tentang respon/komunikasi pemimpin, kementerian dan agensi tanpa koordinasi sebelum ini. 
Gerakan siber di negeri-negeri pembangkang telah berlaku sebelum arahan koordinasi. Para bloggers dan cybertroopers menggunakan inisatif dan networking sendiri untuk menyerang pentadbiran PR, tanpa ada sebarang arahan koordinasi. Dalam proses ini, bukan sedikit blogger dan cybertroopers pro-BN mengambil risiko yang tidak berani diambil oleh mana-mana pemimpin BN sehingga ada di kalangan mereka disaman dan diugut oleh pihak yang tidak suka dengan pendedahan mereka. 
Saya percaya blogger dan cybertroopers pro-BN menghargai koordinasi, tetapi koordinasi yang paling utama adalah di kalangan para pemimpin. Mereka juga menghargai teguran, tetapi janganlah bercakap seolah-olah mereka ini, terlalu bodoh dan naif, seolah-olah mereka tidak faham tentang propaganda dan persepsi.
Seterusnya ...

No comments:

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive