Tuesday, August 20, 2013

PEMUDA UMNO BANTAH BLACKLIST CCRIS #PTPTN. TU KERJA GILA!

Pergerakan Pemuda UMNO tidak bersetuju dengan pendirian kerajaan untuk menyenaraihitamkan peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang ingkar di bawah Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS).

Keduanya, Khairy Janaluddin, berkata kerajaan sepatutnya mengguna pakai segala mekanisme kutipan serta tindakan sedia ada ke atas peminjam-peminjam yang masih berkeras dan tidak mengambil endah tuntutan pembayaran balik yang dikeluarkan.
"Bahkan, keutamaan hendaklah diberi kepada tindakan bersepadu yang juga mengambil kira pemberian insentif bayaran balik serta kaedah pembayaran anjal yang mengambil kira situasi semasa peminjam.

"Ini kerana pinjaman PTPTN amat berbeza dengan pinjaman-pinjaman lain seperti hutang kad kredit atau kenderaan kerana ia tidak tergolong dalam pinjaman berasaskan pilihanan peribadi.," katanya dalam satu kenyataan petang ini.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Pendidikan Kedua, Daruk Seri Idris Jusoh semalan bahawa PTPTN akan menyenarai hitamkam peminjam yang ingkar menerusi CCRIS di bawah Bank Negara.

Khairy yang juga Menteri Belia dan Sukan berkata, harus diakui bahawa pinjaman PTPTN bersifat keperluan kerana kerajaan tidak menawarkan pendidikan percuma sepenuhnya di institusi pengajian tinggi dan keperluan memiliki kelulusan sama ada diploma mahupun ijazah adalah penting bagi pembangunan kerjaya dan intelektual seseorang anak muda.

Pada masa yang sama, kumpulan peminjam tegar yang tidak melunaskan sebarang pembayaran balik adalah kecil dan tindakan penyenaraian hitam sebegini boleh memberi tanggapan umum yang negatif kepada segala gerak kerja PTPTN di dalam memastikan anak muda yang ingin melanjutkan pengajian mereka di peringkat tinggi, katanya. - BERNAMA

No comments:

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive