Thursday, October 31, 2013

#PRKSgLimau: SYABAS @WanitaUMNOMsia KERANA TAK JEMU BERJUANG DI BUMI JELAPANG PADI!! @ShahrizatJalil


Saban PRU dan PRK sejak sekian lama,jentera Wanita Umno lah yang memainkan peranan yang begitu besar dalam memastikan Umno/BN terus memerintah negara ini.Wanita Umno baik dari peringkat mana pun mereka berada tetap bersungguh sungguh dengan gerak kerja mereka mendekati para pengundi dalam program Jalinan Rakyat yang tidak pernah berhenti walaupun setelah tamat PRU.

Tapi agak malang bila melihat "Tenaga Tenaga Wanita Kental" ini ramai ditolak dalam Pemilihan Umno 2013 yang baru berlalu untuk beberapa kerusi Majlis Tertinggi yang mereka tandingi,seolah olah tiada tempat untuk mereka yang selama ini menabur bakti untuk parti tanpa mengira masa dan tenaga.Bahkan lebih malang lagi bila melihat"Jantan Jantan Umno" yang jasa dan bakti mereka tak setara mana dipilih kejawatan ini untuk memanaskan kerusi Majlis Tertinggi.


  Contoh paling nyata adalah Kak Midah (Dato Hamidah Osman) yang ditimpa kekalahan demi kekalahan.Bermula dengan tewas di Dun Sg.Rapat dalam PRU13 yang lalu,dia juga gagal mempertahankan jawatan Ketua Wanita Bahagian Gopeng dan merebut salah satu kerusi Majlis Tertinggi dalam Pemilihan Umno baru baru ini.Namun begitu bagai seorang SRIKANDI yang tidak mudah mengalah dan berputus asa kelibat Kak Midah tetap kelihatan dalam PRK Sg.Limau bertungkus lumus bersama sama Jentera Wanita yang lain yang dipimpin DS Sharizat berusaha mencari kemenangan untuk calun Barisan Nasional untuk kali ini.

Sampai bila "tendang terajang politik Umno" akan terus memangsakan Calun Calun Wanita Umno saperti Kak Midah dan ramai lagi yang lain?

Sedangkan mereka mereka inilah Wira Wira Tak DiDendang yang tanpa rasa jemu terus berbakti terhadap parti yang memungkinkan "Jantan Jantan Haprak Umno" terus selesa dikerusi kuasa mereka.Siapakah yang aku maksudkan dengan "Jantan Jantan Haprak Umno"..?

Sendiri telanjang depan cermin sendiri tenguk dan sendiri jawap.......


Ada yang cuba diluahkan Kak Midah bila melihat raut wajahnya..

SELANJUTNYA BLOG APA


MAI KITA TENGOK APA PANDANGAN @anwaribrahim TENTANG #GST!! #Bajet2014 @NajibRazak

Anwar Ibrahim telah membuat pusingan 'U' setelah mengubah pendiriannya apabila mengakui bahawa Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) adalah satu sistem percukaian yang baik dan efisien.

Untuk pengetahuan, Anwar telah pun sedia maklum mengenai GST ini sejak menjadi Timbalan Perdana Menteri lagi, iaitu pada tahun 1993 (yang juga Menteri Kewangan ketika itu).

"Saya setuju sistem GST efisien, tetapi saya tidak laksanakannya sampai 1998, ada sebab kenapa saya tidak laksanakan," katanya ketika menyampaikan ucaptama dalam Taklimat GST dan Belanjawan 2014 di Parlimen. - Anwar Ibrahim

Wednesday, October 30, 2013

#PRKSgLimau: WANITA DI SUNGAI LIMAU "Swing" UNDI KEPADA @barisannasional #BeraniHijrah


Pergerakan Wanita UMNO yakin 54 peratus pengundi wanita di Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau akan memberikan undi mereka kepada Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya kecil kawasan itu, 4 November ini.

Ketuanya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, keyakinan itu diperolehi setelah berkampung di kawasan Sungai Limau sejak beberapa hari lalu dan beliau melihat sendiri peralihan sokongan pengundi wanita kepada BN.

"Setelah berkampung di sini saya nampak kembali semula semangat dan azam daripada pengundi wanita untuk memberi sokongan kepada BN dan ramai antara mereka yang menaruh harapan tinggi kepada Datuk Mukhriz Mahathir sebagai Menteri Besar Kedah yang baharu.

"Saya yakin wanita akan sokong BN dan saya percaya pengaruh seorang wanita adalah kuat di dalam keluarga.

"Sebelum ini mereka di sini tidak ada peluang untuk berjinak dengan lebih dekat kepada BN mungkin kerana otak mereka telah dibasuh kata UMNO, BN ini jahat dan sebagainya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Tabung Ekonomi Kumpulan Usahawan Niaga (TEKUN) di Dataran Mahsuri, Sungai Limau Dalam di sini hari ini.

Dalam majlis itu seramai 20 usahawan wanita dari kawasan Parlimen Jerai menerima pinjaman berjumlah RM200,000 daripada TEKUN bagi memajukan perniagaan mereka.

Menurut Shahrizat, pendekatan berjumpa pengundi wanita dari rumah ke rumah yang digerakkan oleh jentera Wanita UMNO membuatkan banyak maklumat yang sahih tentang kerajaan dapat disebarkan kepada mereka.

"Mereka rasa takut dengan kita, oleh itu dengan adanya PRK ini kita masuk serta duduk berbincang pelbagai perkara dengan kaum wanita.

"Saya sendiri terkejut apabila mendapati pengundi wanita yang dikatakan tinggal di kawasan hitam di DUN Sungai Limau ini sebenarnya menunggu kehadiran Wanita UMNO berjumpa mereka," jelasnya.

Dalam pada itu, Shahrizat memberitahu, pihaknya menerima laporan mengenai jentera Muslimat Pas yang memakai tudung merah sewaktu memasuki kawasan-kawasan kampung untuk berkempen.

"Saya dapat tahu ada jentera mereka pun pakai tudung merah masuk dalam kawasan menyamar sebagai Wanita UMNO.

"Kita tahu mereka bukan ahli Wanita UMNO, tapi tak apa saya tidak mahu besarkan hal remeh begini sebab kita nak fokus pada soal pembangunan di sini sahaja," katanya. - UTUSAN

Sunday, October 27, 2013

#PRKSgLimau: DULU MASA ARWAH AZIZAN ADA, DIHINA DIMAKI PAS. SEKARANG??? #BeraniHijrah #SL4SL


BILA Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin menyebut kematian Allahyarham Tan Sri Ustaz Azizan Abd Razak akibat kencing manis yang teruk, bukan main lagi orang-orang PAS pusing cerita kononnya ia menghina Allahyarham.

Padahal, semasa hayat Ustaz Azizan, mereka yang masih berjawatan dalam PAS buat macam-macam kepada Ustaz, hingga ada yang mendesak Ustaz Azizan perlu melepaskan jawatan sebagai Menteri Besar Kedah.

Orang PAS, memang bersikap sedemikian. Kesalahan dan kesilapan orang, diperbesar-besarkan.


Kebaikan BN dan Umno disembunyikan. Mana pernah kta dengar orang PAS memuji Umno dan BN walaupun Umno dan BN banyak memberi keselesaan kepada PAS untuk berkembang?

Kalau Umno dan BN zaim, sudah lama PAS dikuburkan. Kalau BN dan Umno zalim, sudah lama DAP dihancurkan. Kalau Umno dan BN zalim, PKR tidak boleh menyerang dan memaki hamun Umno dan BN



Kalau kita semua waras, kita pasti berterima kasih kepada Umno dan BN kerana mereka menyediakan keselesaan dan keselama
tan kepada PAS, DAP dan PKR untuk terus memaki hamun kepimpinan Umno dan BN.
Makilah. Malahan, ada Ustaz-ustaz dari PAS berdoa agar Umno dan BN KO. Akhirnya, mereka yang KO. Allah bayar tunai.

Pun, mereka masih tidak sedar diri dan masih terus menyerang Umno dan BN.

Bekas MB Kelantan, Nik Aziz Nik Mat mengatakan Nabi Mohammad SAW semasa kecilnya, samalah macam Mamat-mamat di kampong. Pun orang PAS tak melenting macam mereka melenting terhadap Tan Sri Muhyiddin yang menasihatkan pengundi-pengundi di DUN Sungai Limau, lebih berhemah dalam menggunakan gula.

Orang PAS akan terus menghasut rakyat. Siang dan malam, mereka berceramah menanam perasaan benci kepada BN dan Umno.

Apa sahaja yang Umno dan BN buat, mereka akan maki, kutuk dan serang. Padahal, kebaikan yang dapat, mereka sama-sama menikmati.

Kalau kerajaan BN buat hospital, bukan penyokong Umno dan BN sahaja yang dapat menggunakannya.

Bila kerajaan buat masjid, orang Umno dan BN (yang beragama Islam) setakat singgah sholat sahaja, tetapi orang-orang PAS gunakan masjid untuk mereka tidur, mereka mandi dan menggunakan segala kemudahan yang ada.

Dalam masa yang sama, Nik Aziz kata Umno sama dengan komunis. Walaupun Nik Aziz sendiri sembayang di masjid yang kerajaan BN buat.

Hari ini, jangan terkejut kalau dengar ceramah orang-orang PAS menyanjung Allahyarham Ustaz Azizan kerana mereka sebenarnya mahu membayar hutang terhadap ustaz Azizan yang mereka hina ketika Allahyarham menjadi Menteri Besar.

Pengundi-pengundi di DUN Sungai Limau, berhijrahlah. Berani Hijrah dari mengundi PAS kepada mengundi BN akan memberi satu tanda bahawa penghormatan semua kepada Allahyarham yang menerima penghargaan dari pemimpin-pemimpin Umno sendiri. - SUMBER

@PKamalanathan TIDAK BENARKAN KORBAN ATAU MAHU DIKORBANKAN? SILA JAWAB!!!



1. Agama Islam adalah agama bagi Persekutuan Malaysia

Disebutkan dalam Perlembagaan Persekutuan: Perkara 3. Agama bagi Persekutuan.

(1) Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan.
2. Ibadah Qurban adalah ibadat bukannya adat.

3. Tiada kaum2 lain yang hadir ketika sembelihan berlaku, lebih-lebih lagi ianya adalah sewaktu cuti sekolah.

4. Sensitiviti Kaum adalah suatu yang subjektif, jangan dibuka ruang (flood gate) kepada semua kaum perjuangkan isu yang akan hilang kawalan dan sukar untuk dibendung. - WR

Saturday, October 26, 2013

#PRKSgLimau: WAJIB BACA!! IKRAR CALON @barisannasional KEPADA PENDUDUK SUNGAI LIMAU!! #BeraniHijrah


Ini sangat penting untuk dititikberatkan oleh pengundi di PDM DUN Sungai Limau!!
“Saya minta sekali saja tuan-tuan bagi sokongan kepada saya... selepas tu kalau tak suka, boleh tukaq (tukar) balik.”



Itu kata Dr Ahmad Sohaimi Lazim, calon Barisan Nasional (BN) untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Limau ketika berucap pada program FELDA Prihatin di Simpang Tiga Sungai Limau, di sini, semalam.

Ungkapan itu disambut sorakan dan tepukan gemuruh lebih 1,000 hadirin, sekali gus memberi harapan besar kepada BN untuk berdepan PRK berkenaan pada 4 November ini.

“Saya tak minta banyak, cuma bagi saya satu penggal kerana saya yakin mampu lakukan yang terbaik untuk warga Sungai Limau... kalau saya gagal, ubahlah.

“Memang saya akui fizikal saya tidak besar, tetapi cita-cita saya untuk bangunkan Sungai Limau bersama kepemimpinan BN di Kedah dan bahagian Jerai cukup besar. Untuk itu, undi tuan-tuan sangat besar dan bermakna untuk saya,” katanya.

Terdahulu, Ahmad Sohaimi yang giat berkempen ketika singgah seketika di rumahnya di Kampung Titi Batu, dekat sini, dikejutkan dengan hadiah kek sempena sambutan hari jadi beliau ke-52, yang disediakan rakan baik beliau, Ku Abd Razak Ku Ismail.

Beliau yang tidak menyangka menerima kejutan itu, mengakui terlupa tarikh ulang tahun kelahirannya itu kerana terlalu sibuk dengan tanggungjawab dan komitmen sebagai calon.

Dirai keluarga

“Inilah sambutan hari jadi paling bermakna buat saya kerana bukan saja diraikan oleh keluarga, malah turut disambut masyarakat luar.

“Pada saya sambutan hari jadi ini bukan hanya membabitkan sentuhan kekeluargaan, namun melambangkan semangat ukhuwah kerana berkumpul beramai-ramai di sini,” katanya.

Selain rakan termasuk penduduk kampung dan pihak media, bekas pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris itu turut dirai isteri, Siti Bunga Ismail dan dua anaknya.

Malam kelmarin pula, Ahmad Sohaimi melawat beberapa Pusat Daerah Mengundi (PDM) untuk menemui ahli parti pada peringkat akar umbi bagi memberi perangsang kepada mereka dalam usaha merapatkan hubungan berikutan perubahan kepemimpinan UMNO peringkat bahagian dalam pemilihan baru-baru ini.

#PRKSgLimau: APAKAH YANG TERSIRAT DISEBALIK PERKATAAN #BeraniHijrah NI? BACA SINI!! #N20SungaiLimau


Kempen BN di Sungai Limau di bawah pimpinan Dato’ Mukhriz Mahathir sebagai Pengerusi BN Kedah memperkenalkan slogan ‘Berani Hijrah’ dalam strategi mendekati masyarakat kawasan tersebut. Slogan tersebut dilihat selaras dengan slogan ‘Berani Berubah’ yang dibawanya dalam kempen pemilihan UMNO sebelum ini.

Hijrah dan berubah yang dimaksudkan pastilah merujuk kepada sesuatu yang lebih baik. Namun, tanpa sebarang kupasan, tentu sukar bagi masyarakat Sungai Limau untuk memahaminya secara mendalam.

Mungkin ramai yang melihat perkataan ‘ubah’, ‘perubahan’, ‘transformasi’, ‘reformasi’ atau ‘hijrah’ adalah sekadar bermakna bertukar dari satu parti ke parti lain atau satu individu ke individu lain. Mungkin ada yang berfikir lebih sedikit dan melihatnya sebagai satu usaha untuk menambahbaik atau menukar sistem atau cara pentadbiran.

Namun, ‘hijrah’ yang dimaksudkan oleh Dato’ Mukhriz adalah melangkaui apa yang dapat dilihat dengan mata kasar. Bagi memahaminya, kita perlu melihat dari keperibadian Dato’ Mukhriz sendiri yang terkenal sebagai lelaki budiman. Ini satu hakikat yang tidak dapat dinafikan walaupun oleh musuh-musuhnya sepertimana musuh-musuh bapanya tidak boleh menafikan kebijaksanaan Negarawan Ulung itu.

Dato’ Mukhriz tidak pernah ‘terlepas laku’ sepertimana beberapa pemimpin kita hari ini. Kita tidak dapat membayangkan beliau berkasar, apatah lagi memaki hamun atau menjerit melompat dalam apa jua keadaan atas alasan ‘berjuang’.

Beliau pernah diherdik secara berhadapan oleh ahli PAS, tetapi beliau hanya tersenyum. Beliau sering menjawab sindiran dengan lembut. Apabila beliau menyerang, beliau menyerang dengan fakta, itu pun dengan lembut juga iaitu kualiti yang pastinya diwarisi dari Tun Mahathir yang dikasihi.

Namun, dalam kelembutan Tun Mahathir terdapat senjata yang tajam untuk membalas serangan manakala Mukhriz belum ada keperluan untuk berbuat demikian ataupun belum masanya lagi. Oleh itu, sifat itu belum dapat dilihat dalam dirinya atau kemungkinannya tidak ada. Tidak mungkin beliau mewarisi bapanya seratus peratus.

Dalam masyarakat British, lelaki budiman seringkali dirujuk kepada golongan bangsawan iaitu yang lahir dari keturunan yang dihormati, selalunya berdarah diRaja. Golongan ini perlu menjaga tuturkata dan adab sopan serta tidak akan sekali-kali menggunakan kata-kata kesat kerana ia akan menjatuhkan maruah mereka.

Mungkin kerana sifat Dato’ Mukhriz yang budiman, maka beliau turut dirujuk sebagai golongan bangsawan.
Masyarakat kita seringkali tersalah mentafsirkan perkataan ‘bangsawan’ atau ada juga yang merujuknya sebagai ‘elit’. Ada yang menyangka ia merujuk kepada ‘orang-orang kaya’ tak kira apa latarbelakangnya dan bagaimanapun sikapnya. Hakikatnya, seorang bangsawan sebenar pastinya seorang yang budiman. Manakala, seorang kaya tidak semestinya seorang budiman dan seorang budiman tidak semestinya seorang bangsawan dan tidak semestinya kaya.

Hari ini, sukar sekali untuk kita mencari lelaki budiman tidak kira dari golongan bawahan mahupun atasan. Hari ini kita melihat anak-anak pemimpin yang kaya raya juga terjerit-jerit, menyombong atau mengherdik orang sesuka hati. Di kalangan remaja biasa juga, adab sopan sudah semakin terhakis terus. Malah, pemandu teksi di Malaysia telah ‘dinobatkan’ oleh majalah antarabangsa sebagai paling biadab di dunia!

Di dalam politik juga sama saja, yang samseng, yang ‘taiko’ dihormati manakala yang dedikasi, bijak dan kurang bercakap dipandang sepi. Maki hamun dan cakap-cakap lucah sudah menjadi perkara biasa di mana-mana saja. Mungkin ada yang menganggap ini sesuatu yang elok kerana tiada lagi ‘kasta’ antara bangsawan dengan tidak.

Justeru, Malaysia semakin hari semakin hilang kehormatannya. Sedikit demi sedikit kita mengundur ke belakang dari segi ketamadunan dan kemanusiaan. Sedangkan di dalam Islam, manusia yang tinggi darjatnya adalah manusia yang beradab.

Maka inilah ‘Hijrah’ yang perlu dilakukan iaitu ke arah menjadi manusia yang lebih baik. Tidak guna ‘berebut’ perkataan Islam atau mempertahankan Kalimah Allah jika diri sendiri bersikap bagai manusia di zaman jahiliah. Apa ada pada jubah, serban dan tudung kepala jika tutur kata bersalut najis?

Kita percaya, masyarakat Sungai Limau mampu melakukan hijrah ini bersama Dato’ Mukhriz. Tolaklah mereka-mereka yang gemar memaki-hamun. Ingatlah bagaimana mereka memaki Almarhum Tan Sri Azizan ketika sihat sehinggalah ketika beliau terlantar sakit dan seterusnya tenat, hanya kerana mereka tidak dapat merebut jawatannya.

Walaupun beliau merupakan musuh politik, tetapi Dato’ Mukhriz tidak sanggup membiarkan nama beliau diaibkan, dan Dato’ Mukhrizlah yang tampil membela beliau di dalam Dewan. Ini boleh dirujuk sendiri dalam hansard DUN Kedah.

Inilah keperibadian pemimpin Islam sebenar iaitu menolak mengaibkan musuh, menolak kempen dengan cara memfitnah dan maki hamun serta enggan menjawab serangan peribadi kerana ia tidak membawa kebaikan kepada sesiapa pun jua.

InsyaAllah, Allah SWT akan memberkati masyarakat yang beradab. Ingatlah bahawa adab adalah dakwah yang pertama dan paling terkesan kepada manusia berbanding ceramah.

Sumber: UMNO ONLINE

Friday, October 25, 2013

#Bajet2014: INTIPATI BAJET 2014 YANG RAKYAT MALAYSIA PERLU TAHU..

Berikut adalah intipati penuh Bajet 2014 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri kita, DS Najib Tun Abdul Razak di Parlimen petang tadi. Isinya sangat kukuh dan relevan kepada semua rakyat Malaysia dan negara kita, ianya selaras dengan konsep yang diperkenalkan DS Najib kepada, iaitu TRANSFORMASI dan 1MALAYSIA.

Baca senarai dibawah:


* Ekonomi domestik diunjur berkembang lebih kukuh antara 5 peratus dan 5.5 peratus.

* Kadar pengangguran dianggarkan pada 3.1 peratus manakala kadar inflasi kekal rendah antara 2 peratus dan 3 peratus.

* Eksport barangan diunjur berkembang 2.5 peratus berdasarkan permintaan luar yang semakin meningkat manakala bagi bekalan, sektor permintaan dijangka berkembang 9.6 peratus.

* Valuecap akan memperuntukkan RM1 bilion untuk melabur dalam syarikat yang menunjukkan prestasi tinggi dalam indeks Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus.

* Pejabat Pembangunan Usahawan Nasional akan ditubuhkan untuk merancang serta menyelaras semua aktiviti berkaitan keusahawanan.

* Menyediakan peruntukan RM50 juta kepada Pusat Inovasi dan Kreativiti Global Malaysia (MaGIC). * Usahawan 1Malaysia (1MeT) yang komited akan diberi bimbingan lanjut di MaGIC. * Kerajaan menyasar 5,000 usahawan muda di latih setiap tahun.

* Pendapatan per kapita pada 2014 dijangka mencecah RM34,126 berbanding RM24,879 pada 2009, peningkatan 37 peratus dalam tempoh enam tahun.

* Tidak mustahil Malaysia akan merealisasikan status negara maju lebih awal daripada 2020.

* Bajet 2014 akan memperuntukkan sejumlah RM264.2 bilion bagi melaksanakan program dan projek * Daripada jumlah ini, RM217.7 bilion diperuntukkan untuk Peruntukan Operasi manakala RM46.5 bilion untuk perbelanjaan pembangunan.

* Pada 2014, kutipan perolehan Kerajaan Persekutuan dianggarkan RM224.1 bilion, peningkatan sebanyak RM4 bilion berbanding 2013.

* Defisit fiskal Kerajaan Persekutuan akan susut seterusnya daripada 4 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2013 kepada 3.5 peratus pada 2014.

* Pelaburan swasta dijangkakan meningkat kepada RM189 bilion atau 17.9 peratus kepada KDNK, terutama dalam industri minyak dan gas, industri tekstil, peralatan pangangkutan dan pembangunan hartanah. * Pelaburan awam dianggar mencecah RM106 bilion.

* Projek-projek yang akan dilaksanakan termasuk Lebuh Raya Pantai Barat dari Banting ke Taiping sepanjang 316-kilometer.

* Projek pembinaan landasan kereta api berkembar dari Ipoh ke Padang Besar, Gemas ke Johor Bahru.

* Projek-projek yang dilaksanakan oleh Petronas termasuk Projek Ammonia Urea Sabah di Sipitang; projek pembangunan bersepadu pengeluaran gas dan minyak di Kebabangan; projek loji regasifikasi di Lahad Datu; dan RAPID, Pengerang.

* Kerajaan akan memperuntukkan RM1.6 bilion bagi pembangunan di lima wilayah koridor ekonomi.

* Menaik taraf lapangan terbang di Kota Kinabalu, Sandakan, Miri, Sibu dan Mukah dengan peruntukan RM312 juta. * Terminal penumpang di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi dan Lapangan Terbang Kuantan akan dinaik taraf.

* Melaksanakan fasa kedua projek HSBB dengan kerjasama sektor swasta melibatkan pelaburan RM1.8 bilion.

* Kelajuan Internet akan dinaikkan kepada 10 Mbps.

* Meningkatkan liputan Internet di kawasan luar bandar, 1,000 menara pemancar telekomunikasi akan dibina dalam tempoh 3 tahun dengan pelaburan RM1.5 bilion.

* Bagi meningkatkan akses Internet di Sabah dan Sarawak, kabel dasar laut akan dipasang dalam tempoh tiga tahun, melibatkan kos RM850 juta.

* Bank Negara Malaysia akan mengetuai usaha merangka Akta Penyelesaian bagi melindungi hak penguat kuasa ‘close-out netting’ menerusi kontrak kewangan.

* Memperkenalkan Indeks Alam Sekitar, Indeks Sosial dan Tadbir Urus (ESG).

* Suruhanjaya Sekuriti akan memperkenalkan Rangka Kerja Tanggungjawab Sosial Instrumen Sukuk.

* Mewujudkan Dana SRI yang dilabur dalam syarikat senaraian.

* Kerajaan mencadangkan tempoh permohonan galakan Taraf Perintis dan Elaun Cukai Pelaburan dilanjutkan selama 3 tahun sehingga 31 Dis 2016.

* Menyediakan Tabung Khas Infrastruktur Pelancongan berjumlah RM2 bilion bagi membiayai projek infrstruktur pelancongan.

* Fasa kedua projek ‘High Speed Broad Band’ (HSBB) dengan kos pelaburan RM1.8 bilion dan kelajuan Internet mencapai 10 megabits sesaat untuk dimanfaat 2.8 juta isirumah di seluruh negara.

* 1,000 menara pemancar komunikasi dibina dalam tempoh 3 tahun dengan pelaburan RM1.5 bilion untuk meningkatkan liputan Internet di kawasan luar bandar.

* Kabel dasar laut yang baharu dipasang dalam tempoh 3 tahun dengan kos RM850 juta untuk tingkat capaian Internet di Sabah dan Sarawak.

* Kerajaan bercadang tingkatkan sumbangan dalam Skim Persaraan 1Malaysia daripada 5% kepada 10 peratus, iaitu daripada jumlah minimum RM60 kepada RM120 setahun, berkuatkuasa 1 Jan 2014 sehingga akhir 2017.

* Insentif RM500 sekali bayar kepada pencarum Skim Persaraan Swasta yang mempunyai pelaburan minimum terkumpul RM1,000 dalam tempoh setahun, berkuatkuasa 1 Jan 2014 bagi tempoh 5 tahun.

* RM6 bilion diperuntukkan bagi pelaksanaan program pertanian mempunyai nilai tambah tinggi dan berdaya komersil.

* RM2.4 bilion bantuan subsidi dan insentif merangkumi subsidi baja, benih, pengeluaran padi, harga beras serta insentif hasil tangkapan nelayan.

* Peruntukan RM243 juta bagi pelaksanaan program tanaman semula getah, kelapa sawit dan koko serta program ladang hutan.

* RM634 juta diperuntukkan di bawah Bidang Ekonomi Utama Negara bagi meningkat produktiviti serta menghasilkan produk pertanian yang mempunyai permintaan tinggi.

* Kerajaan akan melaksanakan projek ternakan udang kara di Semporna, Sabah yang dapat mewujudkan 20,000 peluang pekerjaan dan membantu lebih 6,000 pengusaha tempatan.

* Malaysia akan menjadi tuan rumah Sidang Kemuncak Perniagaan Sosial Global Ke-5 dari 7-9 Nov, 2013.

* Bagi mengurangkan kadar pengangguran dalam kalangan siswazah, kerajaan akan memperuntukkan RM50 juta di bawah Tabung Usahawan Siswazah yang akan diuruskan oleh SME Bank.

* Dana itu akan menyediakan pinjaman mudah sehingga RM500,000 pada kadar faedah empat peratus.

* Peruntukan RM120 juta bagi pakej bersepadu untuk meningkatkan inovasi dan produktiviti PKS. * Melanjutkan beberapa insentif di bawah program Green Lane Policy sehingga 31 Disember, 2017.

* Perbezaan gaji minimum yang ditanggung oleh majikan bagi tempoh 1 Jan, 2014 hingga 31 Dis, 2014, akan diberikan potongan cukai tambahan. * Mewujudkan Skim Usahawan Pasar Malam dengan peruntukan sebanyak RM100 juta di bawah Bank Simpanan Nasional.

* Kementerian Kesihatan, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, dan Kementerian Kewangan akan menjalani proses penilaian prestasi berdasarkan Outcome-Based Budgeting (OBB).

* Membuat pengauditan ke atas projek bernilai melebihi RM100 juta.

* Potongan Cukai Bulanan sebagai Cukai Muktamad, akan berkuat kuasa mulai tahun taksiran 2014.

* Valuecap akan memperuntukkan RM1 bilion untuk melabur dalam syarikat yang menunjukkan prestasi tinggi dalam indeks Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus.

* Pejabat Pembangunan Usahawan Nasional akan ditubuhkan untuk merancang serta menyelaras semua aktiviti berkaitan keusahawanan.

* Menyediakan peruntukan RM50 juta kepada Pusat Inovasi dan Kreativiti Global Malaysia (MaGIC).

* Usahawan 1Malaysia (1MeT) yang komited akan diberi bimbingan lanjut di MaGIC.

* Kerajaan menyasar 5,000 usahawan muda di latih setiap tahun.

* Perbezaan gaji minimum yang ditanggung oleh majikan bagi tempoh 1 Jan, 2014 hingga 31 Disember, 2014, akan diberikan potongan cukai tambahan.

* Mewujudkan Skim Usahawan Pasar Malam dengan peruntukan sebanyak RM100 juta di bawah Bank Simpanan Nasional.

* Kementerian Kesihatan, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, dan Kementerian Kewangan akan menjalani proses penilaian prestasi berdasarkan Outcome-Based Budgeting (OBB).

* Membuat pengauditan ke atas projek bernilai melebihi RM100 juta.

* Potongan Cukai Bulanan sebagai Cukai Muktamad, akan berkuat kuasa mulai tahun taksiran 2014.


INFO: "ISLAMIC SEX SHOP" PERTAMA DIDUNIA DILANCARKAN..????


"ISLAMIC SEX SHOP" -  Kedai pertama dalam dunia, dan pada malam semalam, ianya "Trending" di laman Yahoo! News. Agak terkejut juga pada permulaannya, sekali dengar macam benda yang negatif. Rupanya, ianya adalah sebuah kedai yang membekalkan bahan-bahan penarik untuk berkelamin (yang sah) yang berlandaskan adab-adab dalam Islam. Pendekatan yang unik dan harap-harap dibuka di Malaysia pula nanti (Gurau je)

Dipetik dari laman HUFFINGTON POST:

Turkey's First Islamic Sex Shop Opens Online, In Compliance With Religious Norms. 
An online Islamic sex shop selling condoms, massage oils and perfumes has been launched in Turkey, becoming the first of its kind in the predominantly Muslim country. 
The "Halal Sex Shop" website presents its products as being "entirely safe," and in compliance with Islamic norms. 
Internet users who enter the site find two different links directing them to separate sections for male and female products. 
Other sections of the website are designed to discuss sex in the context of Islam under various headings: "Oral sex according to Islam", "Sex manners in Islam" and "Sexual life in Islam." 
The anonymous founders of the website said they believed the online shop would help correct prejudices against Islam which they claimed is perceived as "against sex." 
"The religion of Islam has praised sex under certain circumstances," they wrote on the site. 
"The use of every product on sale is in compliance with Islam." 
Turkey does have so-called "erotic shops" in its streets, however Islamic conservative Prime Minister Recep Tayyip Erdogan suggested last year they rename themselves "love shops."

#PRKSgLimau: MANTAP!! VIDEO #BeraniHijrah INI BOLEH BUAT PEMBANGKANG MELOMPAT BEB!!! #BN4SgLimau #VoteDrSohaimi


Promo video KHAS untuk PRK N20 Sungai Limau, Kedah yang sedang hangat. Ayuh sama-sama kita birukan Sungai Limau!! 

Tajuk video: BERANI HIJRAH.. Selaras dengan 'tagline' yang digunakan Barisan Nasional di DUN Sungai Limau bagi PRK ini. 


VOTE BN FOR SUNGAI LIMAU!! 

NAMA CALON: Dr Ahmad Sohaimi Lazim

Thursday, October 24, 2013

PANAS!! @KhairyKJ ADA SKANDAL DENGAN INSPEKTOR WANITA??

Disebalik kesibukan sehariannya menjalankan tugas sebagai Menteri Belia dan Sukan, mungkin ramai yang tak tahu bahawa YB Khairy Jamaluddin dalam diam sebenarnya menjalankan perniagaan Ayam Percik di sebuah pasar malam dan telah berkenalan rapat dengan seorang inspektor wanita. 

Jangan panik atau mula mencari alamat pasar malam serta identiti polis wanita tersebut kerana sebenarnya, Khairy cuma melakonkan watak sebagai penjual Ayam Percik menerusi filem pendek arahan Elaine Daly berjudul "Inspektor Mastura".

Menurut Elaine, dia bertemu Khairy di salah sebuah acara pada Oktober tahun lalu dan dalam pada masa yang sama dia mencari-cari seseorang yang mempunyai tarikan tersendiri. Elaine kemudian menyatakan hasrat pada Khairy untuk memintanya berlakon dalam filem pendek pertama arahannya dan Khairy serta merta menerimanya.

"Saya terjumpa dia (Khairy) tahun lepas dalam sebuah acara dan kebetulan pada masa itu saya sedang mencari seseorang untuk melakonkan watak penjual ayam percik yang berkenalan dengan watak utama filem tersebut, Inspektor Mastura lakonan Sharifah Aleya. Lalu saya terus bertanyakan pada dia sekiranya dia sudi untuk melakonkan watak tersebut dan menceritakan jalan cerita serta matlamat filem tersebut untuk projek 'Ikal Mayang: Telling Women Stories' cetusan 'Women:Girls', iaitu sebuah organisasi bukan kerajaan, serta merta dia menerima tawaran tersebut.

"Saya memang sangat terkejut dan teruja kerana dia terus menerimanya, sangat-sangat mudah. Kerana menurut Khairy, dia percaya filem ini dihasilkan untuk tujuan yang baik dan mempunyai mesej berguna kepada masyarakat khususnya tentang persepsi mereka kepada polis wanita," ujar Elaine ketika ditemui pada pratonton dan sidang media 'Ikal Mayang' di GSC The Gardens pada Selasa.

Mengulas tentang komitmen Khairy pada watak 'penjual Ayam Percik' itu, Elaine mengakui dia sangat kagum dengan bakat lakonan yang dimiliki Khairy kerana ia sangat semulajadi dan bersahaja, malah Khairy juga meletakkan komitmen yang tinggi pada watak lakonannya meskipun cuma satu babak sahaja.

"Kerana kesuntukan masa, kami hanya menyiapkan filem tersebut dalam masa dua hari saja dan adegan pasar malam yang membabitkan Khairy diadakan pada sebelah malam. Agak lewat kerana kami terpaksa menunggu hujan berhenti dan pada masa itu ada gerai-gerai yang sudah tutup. Saya mula risau kerana memikirkan Khairy mungkin tidak biasa dengan persekitaran dan cara kerja penggambaran filem, tapi dia tetap tenang dan meminta saya tidak panik.

"Walaupun babak lakonannya cuma sedikit sahaja, namun dia datang dengan persiapan rapi dengan menghafal skrip dan berlatih bersama-sama Leya. Apa yang lebih mengagumkan, Khairy berjaya melakukan adegan tersebut dengan hanya dua kali 'take' sahaja," jelas bekas Ratu Cantik Malaysia ini.

"Inspektor Mastura" memaparkan tentang dilema seorang polis wanita melindungi hatinya daripada perasaan cinta lantaran sejarah hitam yang dilaluinya. Beto Kushairy, Hans Isaac serta Adibah Noor antara pelakon handalan yang membintangi filem pendek ini.

Sebanyak 15 karya filem pendek arahan 15 pengarah wanita terlibat dalam projek 'Ikal Mayang' ini walaubagaimanapun "Inspektor Mastura" serta lima lagi filem pendek lain dipilih untuk ditayangkan di saluran Astro First bermula 7 Novermber depan.

Sumber: BLOG TUPAI

#PRKSgLimau: CALON PAS #N20SungaiLimau 'CILOK' IMEJ ARWAH USTAZ AZIZAN UNTUK RAIH UNDI?

Calon PAS, Mohd Azam Abdul Samat menolak dakwaan kononnya beliau cuba menumpang populariti Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak bagi meraih sokongan pengundi pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau 4 November depan.

Sambil menafikan sering dibayangi Azizan, Azam yang dikatakan ‘anak didik politik’ kepada bekas Menteri Besar Kedah itu sebaliknya menegaskan bahawa beliau mengamalkan politik mengikut ajaran Islam.

“Saya yang berlatarbelakangkan pendidikan agama diajar oleh agama untuk berpolitik secara damai.

“Bukan nak ambil bayangan siapa-siapa, tapi diajar oleh Islam,” katanya pada sidang media harian jentera pilihan raya PAS di markas induk PRK Sungai Limau di sini, Khamis.

Beliau berkata demikian bagi mengulas mengenai dakwaan sesetengah pihak bahawa PAS menggunakan ‘faktor Azizan’ sebagai modal meraih sokongan pengundi dalam usaha mengekalkan kemenangan Azizan sejak lima penggal lalu di DUN Sungai Limau.

Malah Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang turut mengakui bahawa pengaruh Azizan di DUN Sungai Limau merupakan bonus kepada parti itu untuk mempertahankan kerusi berkenaan.

Mengulas lanjut Mohd Azam bagaimanapun berkata, beliau berjanji akan meneruskan amalan politik secara sihat yang dipraktikkan Azizan sejak memenangi kerusi DUN Sungai Limau sejak 1995.

“Sebenarnya legasi berpolitik secara damai telah lama diamalkan PAS, kita tak pernah amalkan cara politik yang melampau.

“Buktinya rakyat mahu memberi peluang untuk PAS mentadbir menggunakan kaedah politik yang bukan sahaja dimulakan oleh Azizan, malah ia diambil oleh seluruh kepimpinan terdahulu,” katanya.

PRK DUN Sungai Limau menyaksikan Mohd Azam berhadapan saingan satu lawan satu dengan calon BN, Dr Ahmad Sohaimi Lazim.

Kerusi DUN Sungai Limau yang terletak di bawah Parlimen Jerai diisytihar kosong susulan kematian Azizan akibat komplikasi jantung serta jangkitan kencing manis.

Azizan memegang kerusi itu selama lima penggal sejak 1995.

Beliau mengekalkan kerusi itu pada pilihan raya umum ke-13 Mei lepas dengan memperoleh 13,294 undi menewaskan sepupunya daripada BN, Mohd Fazillah Mohd Ali dengan majoriti 2,774 undi - AIDC

#PRKSgLimau: APA YANG ANDA PERLU TAHU, DAN PATUT TAHU!! #N20SgLimau #BeraniHijrah

CALON BARISAN NASIONAL PRK DUN (N20) SUNGAI LIMAU

Daripada petikan akhbar...


KEMPEN SECARA BERHEMAH DAPAT TARIK MINAT PENGUNDI..


Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Tun Mahathir berkata, jentera pilihan raya Barisan Nasional (BN) akan berkempen secara berhemah dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau.


Mukhriz yang juga Timbalan Pengarah Pilihan Raya BN Sungai Limau berkata, pendekatan berhemah dan kempen secara tersusun akan dilakukan dalam usaha menawan hati pengundi di DUN berkenaan.

"Saya juga menasihatkan jentera dan penyokong BN supaya tidak bertindak agresif sebagai menghormati arwah Tan Sri Azizan Abdul Razak yang merupakan bekas wakil rakyat yang dihormati di kawasan ini.

"Ketika berkempen, kita perlu menunjukkan sikap menghormati pengundi di sini dan tidak terikut-ikut dengan sikap pihak lain," katanya selepas majlis penamaan calon pilihan raya itu di sini hari ini.

Ditanya mengenai tawaran BN terhadap pengundi di situ, Mukhriz menjelaskan, kehendak penduduk setempat akan diambil kira sebelum melaksanakan sebarang projek pembangunan.

Sementara itu, jentera Pergerakan Pemuda UMNO diingatkan supaya tidak terlalu ghairah berkempen sehingga melupakan nilai-nilai murni mereka.

Sehubungan itu, Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin mahu jentera tersebut berkempen secara tertib dan berhemah sesuai dengan keadaan hidup masyarakat di situ.

"Jentera BN kena ingat DUN Sungai Limau adalah kawasan luar bandar dan mereka kena rajin jumpa serta menegur orang lama terutama di surau dan masjid, jangan sombong.

''Kena jaga ketertiban, jangan maki orang dalam ceramah, jangan serang peribadi," katanya ketika hadir mengiringi calon BN hari ini.

Menurut Khairy, sebanyak 1,000 ahli Pemuda akan menjalankan kempen secara sepenuh masa termasuk melakukan program mirip orang muda seperti sembang santai, program agama dan ilmu secara skala kecil.

"Kita akan sedaya upaya menarik sebanyak boleh golongan muda di DUN ini supaya memihak kepada BN," ujarnya. - UTUSAN

LIHAT SENDIRI BETAPA 'GEMPAK' NYA SITUASI SEMASA PROSES PENAMAAN CALON PAGI SEMALAM. BOLEH RASA AURA KEMENANGAN BN TAK?








KETUA PERGERAKAN WANITA UMNO MALAYSIA 






Credit to Abang Minaq  Jinggo
-
-
Let's See!!
KALAU MENANG PUN TAK RUGI.. SEBAB...



-
-
APA REAKSI DARIPADA PENDUDUK SETEMPAT (PDM) TERHADAP CERAMAH SULUNG PAS MALAM TADI?
-
-
-
-
KOSONG...??
-
-
-
SUNYI..??
-
-
-
-
KAH, KAH, KAH!!!
-
-
-
-
INI MEMBUKTIKAN BAHAWA.....
-
-
-

-
-
PENDUDUK SUNGAI LIMAU MAHU HIJRAH KEPADA BARISAN NASIONAL!!
-
-
-
-
SEMOGA BERJAYA KEPADA Dr AHMAD SOHAIMI LAZIM!!
-
-




PERBANDINGAN DIANTARA KEDUA-DUA CALON


PESANAN DARI PENAJA..



Monday, October 21, 2013

#PemilihanUMNO: PENYOKONG @JamawiJaafar TAK RASIONAL, SERANG @AzwanBro TANPA TAHU POKOK PANGKAL!! BACA NI!!


Aku memerhatikan beberapa blog mula melakukan serangan ke atas calon Naib Ketua Pemuda Azwanbro tanpa sebab yang munasabah. Malah blogger yang menyerang Azwanbro boleh dikatakan tiada di PWTC pada 17 dan 18 Oktober yang lepas.

Ok lah, aku nak cerita sikit kronologi apa yang jadi pada 17 dan 18 okober lepas, lantaklah. Nak marah pun marah lah.... PEACE!!

17 Oktober  2013 (khamis)

1. Semasa alam mesyuarat yang turut dihadiri oleh wakil calon dari Bachok dan wakil dari Selangor iaitu Ketua Pemuda UMNO Selangor sendiri iaitu Saudara Zainuri Zakaria telah mengakui bahawa Bahagian Sabak Bernam tidak berikan undi kepada Jamawi Jaafar, bahkan telah memberi 'UNDI SOLID' kepada Azwan Bro. Ini bermakna Jamawi telah kalah di Sabak Bernam (1bahagian). Namun, disebabkan KEBODOHAN JK PEMILIHAN, peti undi dari bahagian Sabak Bernam telah hilang? 

So, disebabkan kegagalan JK Pemilihan UMNO mencari peti undi Sabak Bernam, dan dikatakan JJ sukar menerima kekalahan tersebut. Namun, kedua-dua calon bersama JK Pemilihan yang bermesyuarat akhirnya bersetuju menerima pakai kenyataan KP Sabak Bernam dan KP Selangor.

Suasana perbincangan yang harmoni pada hari khamis 17 Oktober akhirnya menemui jalan penyelesaian di mana Jamawi Jaafar menerima hakikat bahawa dirinya tewas.

Selesai hasil mesyuarat pada hari khamis, JK Pemilihan memaklumkan kepada penyokong kedua-dua calon bahawa esok JK Pemilihan akan membuat pengumuman rasmi Khairul Azwan memenangi jawatan Naib Ketua Pemuda akan dibuat jam 11.00 pagi.

TETAPI

18 Oktober 2013 (Jumaat) 

Hari di mana sepatutnya JK Pemilihan mengumumkan Khairul Azwan memenangi kerusi Naib Ketua Pemuda. Tanpa disangka, Jamawi Jaafar bertindak mengemukakan bantahan atas pelbagai alasan antaranya mahu kiraan semula undi bagi Sabak Bernam barulah dia berpuas hati. (MULA-MULA MENGAKU KALAH, LEPAS TU BUAT BANTAHAN BALIK?)

Setelah berusaha mencari peti undi tersebut, akhirnya pihak JK Pemilihan menemui kotak undi Sabak Bernam yang telah diletakkan bersama undi untuk wanita. Akhirnya JK Pemilihan yang sepatutnya mengumumkan keputusan Khairul Azwan Harun menang telah berdalih dan mengikut kemahuan JJ.

Setelah menemui peti undi tersebut Jamawi Jaafar menimbulkan pelbagai keraguan dengan megemukakan 1001 alasan. Bagi dirinya jumlah undi yang terdapat dalam kotak tersebut tidak lagi boleh dipercayai. Selain berpunca kebodohan JK Pemilihan yang salah kira undi di mana undi bahagian Kampar dan Bachok yang sepatutnya menjadi milik Khairul Azwan telah diberikan kpd Jamawi Jaafar.

Hari yang pendek telah berubah menjadi panjang, oleh kerana calon dari Sabah yang dikatakan cool dan tidak kejar jawatan, mengapa dia tidak dapat menerima hakikat bahawa dia kalah kepada Khairul Azwan Harun? Adakah kerana dia malu bahawa dia 'listed' dalam 'favourite candidate of NKP'?

Bayak sebab-musababnya, salah satunya mungkin kerana JJ masih trauma dengan kegagalannya menduduki kerusi Parlimen Tenom semasa PRU13 tempoh hari disebabkan, Ketua Menteri Sabah, DS Musa Aman dikatakan enggan menerima Jamawi Jaafar disebabkan protes di peringkat ‘Grass Root’, termasuklah kerana majoriti jentera ketua-ketua PDM (PUSAT DAERAH MENGUNDI), ketua-ketua cawangan, pemimpin-pemimpin komponen (KDM) tidak setuju dan membantah pemilihan Jamawi sebagai calon BN di Parlimen P.181 Tenom.


Walaupun kemenangan sudahpun dalam genggaman Azwan Bro, saya puji kerana dia sanggup berkorban dan bersetuju dengan saranan JK Pemilihan yang bodoh kerana letak peti undi merata-rata demi mengangkat martabat institusi pemuda. Jika ditakdirkan Khairul Azwan tewas dalam pemilihan semula, bagi saya Azwan Bro adalah pemenangnya yang sebenar. 

P/S: Diharap kepada blogger-blogger yang tidak ada di PWTC semasa hari penting itu, jangan lebih-lebih. 

~ADIOS~

Saturday, October 19, 2013

#PemilihanUMNO: LATEST!! SENARAI TOP 25 KERUSI MAJLIS TERTINGGI!! (TAK RASMI)


Berikut adalah keputusan tidak rasmi jumlah undi yang diterima 25 calon teratas kerusi Majlis Tertinggi (MT) UMNO setakat 8 malam ini, berdasarkan papan carta Pusat Media di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.

1. Datuk Seri Mustapa Mohamed : 31 undi
2. Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob : 30 undi
3. Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim : 30 undi
4. Datuk Seri Jamil Khir Baharom : 29 undi
5. Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek : 29 undi
6. Datuk Seri Idris Jusoh : 29 undi
7. Datuk Abdul Rahman Dahlan : 29 undi
8. Datuk Seri Idris Haron : 28 undi
9. Datuk Seri Mahdzir Khalid : 28 undi
10. Datuk Razali Ibrahim : 27 undi
11. Datuk Seri Shahidan Kassim : 27 undi
12. Datuk Hasan Malek : 27 undi
13. Datuk Tajuddin Abdul Rahman : 25 undi
14. Tan Sri Annuar Musa : 24 undi
15. Datuk Seri Mohamad Hasan : 24 undi
16. Datuk Seri Jamaludin Mohd Jarjis : 24 undi
17. Datuk Seri Azalina Othman Said : 23 undi
18. Datuk Abd Latiff Ahmad : 22 undi
19. Datuk Shamsul Anuar Nasarah : 21 undi
20. Dr Mohd Puad Zarkashi : 20 undi
21. Datuk Rosnah Abd Rashid Shirlin : 19 undi
22. Datuk Ab Aziz Kaprawi : 17 undi
23. Datuk Bung Moktar Radin : 16 undi
24. Datuk Halimah Mohamed Sadique : 15 undi
25. Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican : 15 undi

BERNAMA

ALAMAK!! WEBSITE MAYBANK2U KENA HACKED??


Jika anda membuka Facebook dan membaca Whatsapp di telefon anda, pasti terlihat mesej berbunyi:

“Salam..pastikan tiada yang buat transaction ataupun online banking sehingga isnin pagi ye…terima kasih.pastikan anda tahu baki akaun anda semua. Ada attack besar besaran mlm ni terutama maybank. Dari kawan TM Cite yg dbritakan olh kengkwan utk dkongsi Last week google kne hack oleh siapa xdktahui Jd pkhidmatan online spt traksaksi akaun o etc dnchatkan utk dkurangkan klu bly elak,elakkan dlu smentara.. Hacker dari pakistan yg hack google last week Ini maklumat yg diterima… copy paste dr whatapps IPK”

Hari ini dalam kenyataannya, Malayan Banking Bhd atau Maybank menafikan laman web perbankan, Maybank2u,com.my menjadi sasaran penggodam seperti yang disebarkan dalam laman sosial semalam.

Menurut kenyataan Maybank, ia memaklumkan laman Maybank2u masih selamat untuk dilayari dan digunakan pelanggan.

Meskipun begitu, pengguna perlu berhati-hati dengan setiap urusan perbankan dalam talian memandangkan penggodam mempunyai seribu satu cara untuk menceroboh sistem tersebut.

Antara langkah lain yang boleh diambil bagi memastikan perbankan dalam talian yang selamat termasuk:
  • Tidak mendedahkan kata laluan. 
  • Kerap menukar kata laluan. 
  • Elakkan daripada menyimpan log daftar masuk dan kata laluan dalam komputer. 
  • Anda perlu pastikan laman web yang dilayari adalah laman web yang sah. 
  • Ketika melayari sesebuah laman web, semak URL dan pastikan URL bermula dengan https dan pastikan imej kunci tertutup terdapat dekat bar status pelayan web. 
  • Pastikan anda kerap menyemak butir-butir atau rekod transaksi dan penyata yang dihantar oleh bank. 
  • Tolong jangan tinggalkan komputer kalau kita masih mengakses perbankan internet. 
  • Sentiasa log keluar sebaik saja selesai dengan urusan transaksi dan padamkan peti memori serta rekod transaksi selepas log keluar dari laman web. 
  • Lindungi komputer dengan sistem keselamatan anti virus dengan memasang `firewall’ yang dikemaskini. 
  • Jangan membiarkan pelayar lain terbuka ketika membuat transaksi online. 
  • Pastikan anda tidak mengatifkan ciri-ciri `perkongsian’ dalam sistem pengendalian kita.

#PemilihanUMNO: KEPUTUSAN TIDAK RASMI TERKINI!!

Berikut adalah keputusan tidak rasmi terkini hingga jam 5.50 petang:





MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive