Saturday, February 20, 2016

WAJARKAH GANJA DIHALALKAN DI MALAYSIA? INI JAWAPANNYA!


Memang tidak dinafikan bahawa kita semua (rakyat Malaysia) terkesan dengan tekanan kos sara hidup yang semakin meningkat kini. Pelbagai langkah telah diambil oleh pihak kerajaan bagi mengatasi masalah ini (Rujuk slide dibawah)


Namun, adalah menjadi sesuatu KEGILAAN apabila individu berstatus AHLI PARLIMEN BELIA menyampaikan usul agar kerajaan mengkaji semula PENGHARAMAN GANJA (MARIJUANA) di negara kita (baca: stim ganja dapat menghilangkan stress tekanan kerja)


Patutkah Kita Benarkan Penggunaan Marijuana Dengan Sah Dalam Negara?


Dipetik dari artikel Malaysian Digest


Suatu scenario yang tidak masuk akal namun jika kita sudah bersedia, tidak mustahil untuk kita ‘menghalalkan’ marijuana di negara kita. Majoriti rakyat di Amerika Syarikat sudahpun percaya bahawa ganja perlu disahkan dan perlu dikawal selia oleh kerajaan.

Dalam bulan Disember tahun lepas, sebuah lagi negara, Uruguay telah meluluskan undang-undang perintis untuk membenarkan penggunaan marijuana, sekali gus menjadi negara pertama di dunia 'menghalalkan' pengeluaran dan penjualan dadah jenis berkenaan. 

Link: http://www.astroawani.com/berita-malaysia/hisap-ganja-untuk-hilangkan-tekanan-kos-sara-hidup-syed-rosli-94927

Menurut Presiden Uruguay, Jose Mujica seperti yang dilaporkan oleh media antarabangsa, pelaksanaan tersebut akan memastikan undang-undang memberi kawalan kepada kegiatan import, perkembangan, penanaman, pengedaran serta penjualan dadah di negara tersebut.

Tambahnya, negara terpaksa membelanjakan hampir RM8 bilion untuk membanteras gejala dadah yang menular di negaranya termasuk penempatan banduan yang disabitkan dengan dadah.

Apa itu Marijuana?

Menurut Wikipedia, ganja (atau ganjika dalam Bahasa Sanskrit) berasal daripada sejenis pokok hem yang bergelar Cannabis sativa.

Ganja sativa adalah bunga tumbuhan yang kering dan salai, mengewap, atau digunakan dalam makanan untuk memasak dengan mentega.
INFOGRAFIK 
How long does Marijuana‬ stay in your system?

Biasanya, ganja berwarna kehijauan hingga keperangan, dengan berbau tengit dan boleh dimakan atau dihisap (tanpa atau bersama tembakau).

Ganja juga merupakan salah satu ratusan ubat-ubatan terlarang yang sering ditemui di Amerika Selatan malahan mula terkenal diseluruh pelosok dunia.

Kenapa Marijuana Perlu ‘Dihalalkan’?

Satu tinjauan yang dilaporkan oleh akhbar antarabangsa, Huffington Post baru-baru ini, buat pertama kalinya rakyat Amerika Syarikat (AS) lebih memilih untuk mengesahkan ganja berbanding dengan jenayah-jenayah lain yang sedang berlaku.

Kini 58 peratus daripada rakyat AS nyata berbesar hati untuk menjadikan dadah jenis tumbuhan itu dibawah seliaan undang-undang.MARIJUANA telah disahkan oleh beberapa negara Barat/Pic:npr.org

Memetik kenyataan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama sebagai berkata, pentadbirannya bersetuju untuk memberikan ‘lampu hijau’ kepada industri tersebut bagi membiayai dan menjalankan perniagaan dengan wujudnya undang-undang menjual ganja dan ianya satu langkah yang boleh memastikan industri berkembang.

Persoalanya sekarang, jika Malaysia membenarkan marijuana di jual atau diuruskan dalam negara, adakah kita mampu untuk mengawal penularan gejala dadah dan seterusnya memberi kebaikan kepada ekonomi negara?

Berdepan Risiko

Pada 2013 lalu, Presiden Pertubuhan Sukarelawan Pembangunan Sosial, Pencegahan Jenayah dan Anti Dadah Kuala Lumpur (Pencegah), Jeevan S. Ramamurthy berpendapat bahawa, sekiranya Malaysia bersetuju untuk membenarkan undang-undang negara meluluskan kegiatan marijuana seperti negara-negara barat sebagai salah satu sumber ekonomi, maka negara akan berdepan dengan situasi genting yang mungkin akan melibatkan banyak pihak terutamanya remaja sekolah.

“Saya faham perkara ini di luar negara, jika kita sehaluan untuk mengikut negara-negara barat, dengan ini kita akan berdepan dengan risiko agak tinggi kerana melibatkan remaja serta anak-anak sekolah.

“Cukup dengan undang-undang yang sedia ada, ianya tidak wajar dilaksanakan di Malaysia.

“Walaupun kita dapati proses pemulihan di Malaysia dilihat kurang berjaya, namun jika kerajaan ingin melaksanakan, ia akan menghancurkan negara,” katanya kepada Malaysian Digest ketika dihubungi baru-baru ini.

Tambahnya, beliau tidak menolak bahawa di sesetengah negara barat lain membenarkan individu untuk membawa bersama mereka dadah, tetapi kuantitinya agak sedikit dan undang-undang di negara tersebut memang tegas.

Penguatkuasaan Longgar




Akta Dadah Berbahaya 1952, Seksyen 6B, seseorang itu adalah dianggap melakukan kesalahan sekiranya ia didapati menanam atau mengusahakan pokok ganja ( walaupun sepohon) dan boleh dihukum penjara seumur hidup.

Berdasarkan akta tersebut, Jeeven mengakui bahawa sejarah negara membuktikan bahawa dadah sebelum ini memang terkawal, namun ekoran keadaan penguatkuasaan kini dilihat semakin longgar, ianya telah kembali berleluasa dan semakin sukar untuk dibendung.

“Sekitar tahun 1980, mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad telah mengumumkan dadah sebagai musuh nombor satu negara. Dan ketika itu, kita perang habis-habisan sehingga negara luar memandang kita sebagai sebuah negara yang cukup tegas membanteras najis ini.

“Namun, jika dilihat sekarang, penguatkuasaan semakin longgar dimana undang-undang tidak tegas dan hukuman dilihat tidak setimpal,”katanya lagi.

Melihat senario tersebut, beliau mengambarkan hukuman yang diberikan kepada pesalah yang menjalani hukuman pemulihan sebagai tidak begitu berkesan.

“Individu yang disabitkan dengan kesalahan menagih, akan diberi hukuman selama 12 bulan sahaja walaupun dalam Akta Penagih Dadah (Rawatan dan Pemulihan), 1983 menetapkan pesalah perlu menjalani hukuman selama 2 tahun.

“Tambah lagi, dengan adanya Pusat Cure & Care yang hanya memberi tempoh 2 minggu kepada mereka yang mempunyai masalah dadah seakan memberi kesan positif yang boleh mendorong individu terlibat dengan dadah,” ujarnya kepada mD.

Walaubagaimanapun, Jeevan berkata, beliau tidak menolak kebaikan marijuana dalam perubatan mampu untuk meningkatkan ekonomi sekiranya ia digunakan dengan baik memandangkan ianya banyak berfungsi dalam perubatan.

Jenayah Meningkat

Penganalisis jenayah, Kamal Affandi Hashim

Manakala Penganalisis jenayah, Kamal Affandi Hashim pula berkata, kebanyakkan negara di dunia beranggapan bahawa sekiranya mereka ‘menghalalkan’ marijuana, maka secara tidak langsung negara tersebut mampu menterbalikkan keadaan kearah yang lebih positif.

Penganalisis jenayah, Kamal Affendi“Sekiranya kita berjaya melaksanakan undang-undang untuk ‘legalise’ marijuana, kita merupakan negara kedua didunia yang berjaya merealisasikannya.

“Namun saya percaya, kadar jenayah akan meningkat kerana penagih-penagih dadah tiada punca pendapatan untuk mendapatkan bekalan, jadi tidak mustahil mereka akan mencuri atau meragut bagi membelinya”, ujarnya kepada sumber.

Penerima anugerah Asisten Supritendan Kehormat juga menambah, akan timbul satu masalah sekiranya negara ingin mengikut langkah yang telah dilaksanakan oleh beberapa negara barat tersebut dalam mengekang masalah dadah.

“Sekiranya kartel dadah membiayai ekonomi negara, pengedar dadah antarabangsa ini juga akan meminta hak mereka dalam pelaksanaan polisi dadah negara.

“Namun, adakah kita akan membenarkan mereka membuat dasar negara,” soalnya yang merasakan agak mustahil untuk dilaksanakan di Malaysia.

Mengulas mengenai gejala air ketum yang dilihat semakin berleluasa kini, beliau mengklasifikasikan bahawa marijuana lebih bahaya daripada air ketum, namun itu tidak bermakna kita harus membenarkan ianya mencemari negara.

Marijuana – Perubatan Tidak Sah

Pegawai Farmasi, Teoh Khee Wei berkata, dalam sudut perubatan Malaysia, marijuana tidak diiktiraf kegunaannya berbanding ubat-ubatan yang lain yang diiktiraf kegunaan yang dalam perubatan.

“Kerajaan Malaysia tidak menetapkan enakmen penggunaannya jika dibandingkan dengan dadah jenis lain yang diluluskan. Ini mungkin kerana kita mempunyai perspektif negatif terhadap ganja itu sendiri,” katanya.

Teoh bercakap, kegunaan marijuana dalam dunia perubatan negara juga dilihat tidak begitu meluas memandangkan system ubat ‘penganti’ lain yang lebih efisen terdapat di Malaysia.

“Sebagai ubat tahan sakit misalnya, kesan perubatannya tidak standing dengan ubat-ubatan lain.

“Justeru, bagi pandangan saya, saya merasakan untuk membenarkan marijuana dalam negara adalah tidak perlu,” jelasnya yang kini sedang berkhidmat disebuah Hospital, Pulau Pinang.

Teoh menambah, meskipun sudut perubatan kita tidak membenarkannya, namun mungkin jika dilihat dari sudut rekreasi ianya adalah lebih baik berbanding dengan alcohol dan rokok.

Ekonomi

Kebanyakkan negara yang berhasrat untuk meluluskan undang-undang terhadap marijuana dalam negara mereka adalah tidak lain tidak bukan kerana beranggapan dapat menigkatkan ekonomi negara melalui pungutan cukai.

Memetik kenyataan yang keluarkan oleh pakar ekonomi antarabangsa yang berkata, tindakan ‘menghalalkan’ marijuana mampu menyelamatkan AS sehingga USD14 bilion setahun.

Menurut kajian yang dilakukan oleh Cato (Contract Research Organisation) pada tahun 2010, tindakan mengesahkan ganja akan menjana USD8.7 billion dalam pendapatan cukai persekutuan dan negeri di Amerika Syarikat setiap tahun.

Para penyelidik menganggap bahawa ganja disisi undang-undang akan dikenakan cukai sama seperti alcohol dan tembakau dan pendapatan yang diperolehi oleh pengeluar ini tertakluk kepada pendapatan standard dan cukai julan.

Mampukah Kita?

Penyalahgunaan dadah telah dikenal pasti banyak menggugat dan memudaratkan keadaan sesebuah negara sama ada dalam bidang ekonomi, sosiobudaya, politik mahupun keselamatan.

Seperti yang telah termeterai, negara ASEAN telah diputuskan untuk bebas dadah sejak tahun 2015 lagi dan perkara tersebut tidak terkecuali kepada negara kita.

Cuba untuk berfikir sejenak, mampukah kita mencapai tahap sifar?

Jelas, ia kelihatan sedikit sukar untuk dicapai. Patut kita sahkan marijuana di negara?

- Malaysian Digest, 4 Mac 2014

Wednesday, February 10, 2016

BLACK MONEY LAUNDERING: KERAJAAN SELANGOR BERPAKAT DENGAN @SPRMMalaysia? @AzminAli SILA JAWAB!

Projek Masjid Selangor untuk cuci duit haram?
Umumnya rakyat Selangor mengetahui bahawa Belanjawan Negeri Selangor pada tahun ini bertemakan“Membangun Smart Selangor Yang Peduli” berhasrat untuk melakukan anjakan paradigma bagi menggalakkan ‘knowledge economy‘ dengan ‘smart infrastructure’, melahirkan ‘smart people’ dan mewujudkan‘smart government’?

Namun hakikatnya, nasib rakyat Selangor langsung tidak pernah dipedulikan oleh Azmin dek keghairahan melakukan pembaziran dan mengaburi mata rakyat bahawa kerajaan negeri di bawah pimpinannya sedang‘berjoli katak’ dan berterusan memperdayakan rakyat yang memberi mandat kepada mereka selama 2 penggal memerintah Selangor.
Baca: SPRM Tidak Akan Siasat “Skandal Gerbang Selangor”?
“Biar Indah Dipandang Mata Walau Rakyat Terus Sengsara” mungkin ini tema yang paling sesuai bagi bajet yang telah dibentangkan tempoh hari. 
Kalau dikaji dengan teliti maka kita akan dapat perhatikan semua kerja yang menelan kos yang besar itu hanya semata-mata kerja-kerja memperindahkan sahaja sedangkan keperluan rakyat sebenarnya ialah memperkemas serta mempertingkat kemudahan prasarana di seluruh negeri. 
Link: http://snapshot2016.blogspot.my/2016/02/projek-masjid-selangor-untuk-cuci-duit.html

Itu yang lebih utama tetapi kenapa hanya sedikit perbelanjaan yang diperuntukkan bagi tujuan berkenaan? 
Rakyat Selangor saban waktu sedang melalui jalan-jalan yang berlubang di sana sini. Ia semakin buruk apabila ditambah dengan sistem perparitan dan longkang yg tidak disenggara dengan baik dan amat mendukacitakan apabila kerajaan negeri Selangor di bawah PKR hanya bermegah dengan slogan hebat tetapi di manakah projek membasmi kemiskinan yang sepatutnya menjadi teras serta agenda utama selaras dengan bajet pedulikan rakyat? 
Adakah rakyat mendapat manfaat langsung daripada projek-projek pengindahan yang bersifat mega dari segi peruntukan ini? Selain mahu ia dipandang cantik dan menerbitkan rasa bangga ‘gila’ bila menjadi tumpuan orang ramai untuk menjadikan ia kenangan bersejarah semata-mata, tidakkah Azmin sedar semua ‘pembaziran’ ini bercanggah dengan pernyataan ‘Smart Budget’ yang dibentangkan Azmin pada tahun lalu?
Baca: Gerbang RM9.8juta, Haniza Sengaja Menipu Rakyat Selangor?
Jika dalam projek yang digelar ‘Pintu Gerbang Azmin’, beliau memperuntukkan bajet lebih kurang RM9.8 juta dan terkini projek kubah masjid RM32.4 juta hanya semata-mata untuk memperindahkan monumen tersebut, Azmin pun tidak mampu untuk menjawap dengan baik persoalan yang dibangkitkan oleh Che’gu Bard malahan Azmin cuba menggunakan sentimen istana dan agama untuk menghalalkan keputusan yang telah beliau lakukan sedangkan masih terdapat ratusan ribu rakyat Selangor yang belum mempunyai rumah sendiri? 
Persoalannya di manakah ketelusan Azmin Ali selaku Ketua Kerajaan Negeri dalam mentadbir kewangan negeri agar tidak berlaku ketirisan jika kos yang begitu besar terpaksa diambil hanya untuk melakukan pengindahan dan pengubahsuaian sebuah masjid yang menelan belanja keseluruhan sebanyak RM 65,723,576.00 juta?

Sunday, January 24, 2016

#KrisisMBKedah: ADAKAH @MukhrizMahathir MAMPU 'LAWAN' @ahmadbashahBB UNTUK KEKAL SEBAGAI MB?


"Setelah politik UMNO berantakan di selatan tanahair, fokus masyarakat Melayu UMNO kini tertumpu kepada negeri Kedah. DS Mukhriz menerima tempelak apabila lebih daripada 50 orang pemimpin yang terdiri daripada ADUN, Ahli Parlimen, Ketua Bahagian, Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO berkumpul dan sebulat suara mahukan beliau berundur daripada jawatan tersebut."

Mengapa?


Perkara ini bukanlah satu lagi rahsia kepada umum. Sebelum Datuk Bashah mengangkat senjata untuk berperang dengan Menteri Besar, ramai telah mempersoalkan kedudukan DS Mukhriz.

Kerana beliau adalah anak kepada Tun Dr. Mahathir yang memulakan persengketaan dengan DS Najib.

Ramai berpendapat sedemikian. DS Mukhriz perlu berundur kerana ayah beliau telah berperang dengan DS Najib dan sebagai gerak balas, DS Najib memulakan pergerakan untuk menyingkir DS Mukhriz dari tampuk kepimpinan Kedah menggunakan pengaruh beliau terhadap Dato Bashah.

Ini anggapan umum dan anggapan ini SALAH.

Punca pokok kepada permasalahan ini bermula seawal PRU 13 lagi apabila individu yang memperjuangkan UMNO sejak kejatuhan parti ini di Kedah pada PRU 12 adalah Dato Bashah. Beliau telah berusaha sedaya upaya untuk menangkis dan membongkar salah laku Kerajaan PAS di Kedah. Beliau juga telah menggerakkan jentera UMNO untuk menyebarluas manfaat sekiranya UMNO dipilih rakyat untuk penggal yang akan datang.

Beliau berjaya.

Namun, nikmat hasil kejayaan ini seolah-olah telah dirampas apabila Tun Dr. Mahathir sendiri telah meminta kepada DS Najib untuk mencadangkan DS Mukhriz kepada Istana Kedah untuk diangkat sebagai Menteri Besar.

Permintaan tersebut telah dipenuhi oleh DS Najib.

Aura dan populariti DS Mukhriz telah mengatasi usaha dan penat lelah Dato Bashah. Namun, atas dasar hormat kepada institusi parti, Dato Bashah menerima dengan hati terbuka dan merelakan DS Mukhriz dilantik sebagai Menteri Besar.

Setelah berbulan, didapati DS Mukhriz bukanlah seorang ahli politik yang baik. Beliau banyak menghabiskan masa di luar negara dan di Kuala Lumpur. Jarang-jarang sekali berada di negeri beliau melainkan ada urusan rasmi. Perkara ini turut didorong oleh isteri beliau yang juga tidak berminat untuk bercampur masyarakat dan memilih gaya hidup eksklusif dan tersendiri.

Perlu diingatkan, DS Mukhriz merupakan anak kepada individu paling berkuasa di Malaysia selama 22 tahun. Dan selama itu jugalah beliau tidak pernah menjadi seorang ahli politik. Beliau telah menikmati hidup sebagai seorang bangsawan dan tidak pernah mendampingi kesusahan rakyat ketika itu. Oleh kerana itulah, beliau tampak kekok apabila bersama rakyat dan tidak biasa dengan perkara-perkara yang bagi beliau adalah remeh.

DS Mukhriz juga terkenal dengan sikap beliau yang tidak mengamalkan pemberian wang kepada pengikutnya. Segalanya perlukan kertas kerja dan beliau sendiri akan memeriksa permohonan kewangan tersebut dengan sangat teliti. Ini adalah kerana penglibatan beliau bekerja di syarikat seperti Opcom Holding, Kosmo Tech dan lain-lain syarikat bertaraf antarabangsa

Memang tidak dinafikan bahawa ini adalah satu perkara yang bagus dan perlu dicontohi oleh pemimpin lain.

Namun, sikap beliau ini telah terbawa-bawa apabila untuk meluluskan peruntukan untuk kemudahan rakyat Kedah. DS Mukhriz jarang-jarang sekali meluluskan peruntukan kerana beliau sendiri mahu memeriksa kertas kerja tersebut. Pada hemat beliau sebagai seorang yang sudah lama hidup senang dan latar belakang sebagai pengarah syarikat, beliau tidak mempunyai satu naluri atau pemikiran bahawa permohonan tersebut adalah benar-benar untuk membantu rakyat.

Banyak permohonan peruntukan infrastruktur, program, bantuan dan lain-lain tidak diluluskan atau lambat diluluskan kerana gaya pemikiran beliau yang tidak sealiran dengan gaya pemikiran di peringkat akar-umbi.

Kelemahan DS Mukhriz ini tidak diketahui ramai kerana pasukan media beliau menjalankan tugas dengan sangat baik. Kelemahan beliau ini ditutup dengan gambar-gambar, berita-berita dan pelbagai lagi aktiviti DS Mukhriz yang bersama rakyat. Gambaran propaganda yang dimainkan oleh pasukan media beliau telah mengakibatkan DS Mukhriz disanjungi oleh rakyat di luar negeri Kedah.

Ini adalah kehebatan media sosial. Boleh menukarkan hitam kepada putih dan sebaliknya.

Yang menanggung derita adalah rakyat negeri Kedah yang selama ini tidak menerima apa-apa kemajuan yang bersasar ataupun bantuan daripada kerajaan negeri. Pemimpin masyarakat di peringkat bahagian terpaksa menutup kelemahan ini dengan bekerja lebih kuat lagi untuk meyakinkan rakyat akan kepimpinan DS Mukhriz.

Sekiranya DS Mukhriz terus kekal sebagai MB Kedah, rakyat Kedah akan terus menderita tanpa pembangunan yang kena kepada kehendak mereka dan juga bantuan.

Negeri membangun tetapi rakyat tersisih.


Ini telah mengakibatkan pemimpin tempatan yang membawa suara akar umbi untuk bangkit dan menyuarakan kekecewaan mereka. Dato Bashah telah diangkat untuk membawa suara ini untuk menolak DS Mukhriz sebagai Menteri Besar.

Kebangkitan ini adalah perlu untuk menukar gaya pentadbiran negeri. Dato Ahmad Bashah telah menggerakkan seramai 13 orang Ahli Dewan Undangan Negeri BN di Kedah untuk berkumpul di Hotel Grand Alora di Kedah untuk membuat sidang media menolak DS Mukhriz sebagai Menteri Besar Kedah. Hanya 8 sahaja Ahli Dewan Undangan Negeri yang tidak turut serta di dalam sidang media tersebut.

Adakah jumlah ini memadai untuk menurunkan DS Mukhriz?


Sudah tentu tidak, tetapi jumlah ini sudah cukup signifikan apabila lebih daripada separuh ADUN BN tidak bersama dengan DS Mukhriz. Walaubagaimana pun, untuk menolak DS Mukhriz sebagai Menteri Besar Kedah memerlukan sokongan 2/3 Ahli Dewan Undangan Negeri ataupun dengan kuasa Sultan sendiri.

Walau apapun, kembali kepada persoalan pokok, siapa layak untuk menggantikan DS Mukhriz sebagai Menteri Besar Kedah bukanlah satu tugas yang mudah dan popular kepada negara. Yang mestinya, DS Mukhriz tidak mampu untuk berkhidmat di negeri. Kemahiran seperti beliau perlu dimanfaatkan di peringkat persekutuan.

Sebagai menteri mungkin.

Gunakan Hak Untuk Berfikir Sebelum Hak Untuk Bersuara.

SUMBER  - TRUTH VACCINE

MY SLIDESHARE UPLOAD