Saturday, December 27, 2014

#PrayForPantaiTimur: MASA SUSAH CARI NAJIB, MASA SENANG AGUNGKAN ANWAR. #OnlyInMalaysia

Apabila berlaku sesuatu musibah pasti ada hikmahnya. Banyak yang Allah taala nak tunjukkan kepada kita.

Puak-puak pencacai sedang gila meroyan meraban dok kutuk Najib pi main golf kat Hawaii dengan Obama.

Mereka terutamanya di Kelantan mintak agar DS Najib pulang segera ke Malaysia bersama-sama membantu rakyat harungi banjir. 

Tandanya apa? 

Tandanya mereka lebih mempercayai kepimpinan DS Najib dan UMNO-BN untuk menyelesaikan masalah rakyat berbanding dengan kerajaan negeri pimpinan PAS.

Beberapa kawasan banjir besar di Pahang, Kelantan dan Terengganu berlaku di dalam kawasan Parlimen dan DUN pakatan pembangkang. 

Tetapi mengapa campurtangan PM, UMNO-BN dan Kerajaan Pusat pula diperlukan untuk membantu rakyat hingga cuti PM pun dipertikaikan dan desak PM balik segera?

Apakah YB-YB kamu tak boleh buat kerja? Mana janji dulu jika kamu diberi mandat menewaskan BN maka semua masalah rakyat boleh kamu diselesaikan?

Hebat PM kita, di saat-saat susah ketika ini puak-puak pembangkang dan pencacai mereka perlukan perhatiannya. Anwar ade dapat kelebihan macam tu?...Setakat sembang kosong jer laaa.

Anwar laki bini melancong ke New Zealand enjoy naik beskal, banjir di Kajang ditinggalkan balik Malaysia kutuk itu salah ini tak betul.

Perkara yang sama juga pernah berlaku ketika PAS memerintah Kedah.

Kedah pada tahun 2010 mengalami banjir besar. Kerajaan negeri ketika itu tergamam dengan situasi kritikal dan gagal handlemasalah ini menyebabkan kerajaan Pusat, DS Najib beserta seluruh jentera kerajaan pusat dan jentera UMNO-BN turun padang membantu.

Masalah itu dapat diselesaikan. 

BN merancang projek tebatan banjir pada 2011, namun akibat kurang bajet dan kurang kerjasama dari kerajaan negeri terutamanya beberapa orang EXCO kanan dan pemimpin kawasan maka projek itu ditangguhkan.

Lepas BN tawan semula Kedah projek tersebut disambung semula melibatkan daerah Kubang Pasu, Padang Terap dan Kota Setar dengan kos RM600 juta.

Bantuan kepada mangsa banjir di Terengganu oleh MB

Sama juga kesnya Kelantan sebelum ini yang kerap dilanda banjir akibat limpahan Sg Kelantan. 

Kerajaan Pusat telah memberi peruntukkan RM266 juta membina projek tebatan banjir sepanjang hampir 3.5km. Kesannya pada tahun 2013 meskipun air Sg kelantan naik, namun tidak sampai membanjiri Kota Bharu. 

Tapi ada juga juak-juak khawarij kata ini sebab berkat Tok Guru sebab tu tak kena banjir 2013.

Sekarang apa jadi...nak salahkan Kerajaan Pusat kononnya buat projek tebatan banjir yang gagal menghalang paras air memasuki Kota Bharu banjir kali ni?

Sesungguhnya kita merancang menghalang musibah banjir namun kuasa Allah nak beri hujan lebat siapa tahu.

Sekurang-kurangnya juga dengan adanya tembok tebatan banjir dapat melambatkan air memasuki bandar. Jadi pasukan penyelamat membuat masa melakukan proses pengungsian mangsa. 

Bayangkan jika tiada tembok tebatan tersebut dan air mengalir masuk deras ke bandar bagai tsunami... 

Ramai yang mempersoalkan bila dah jadi banjir besar di Kelantan sekarang ni mana pergi berkat Tok Guru tersebut?

Doa laknat adik kepada Nik Ajiz akhirnya menyusahkan rakyat Kelantan sendiri. kesian MB baru terpaksa harungi kesukaran di Kelantan akibat doa 'makan diri' puak-puak mereka sendiri...Allah bagi 'cash' lepas PRU 13?

Rezeki atau musibah itu semua ketentuan Allah. Kalau selama ini kita mendoakan laknat K.O kepada orang lain, doa pecah perut pada pemimpin yang lain tetiba doa itu berbalik semula kepada kita ....itu tandanya apa? 

Islam tak ajar manusia supaya mempermain-mainkan doa, mendoakan keburukan pada orang lain sebaliknya Islam mengajar umatnya supaya mendoakan kesejahteraan dan petunjuk kepada orang lain.

Bila dah jadi banjir begini orang yang dulu kamu kutuk itulah yang telah memberikan bantuan segera RM50 juta untuk menyantuni kamu, ibu bapa, saudara mara, adik beradik dan rakan-rakan kamu yang terjejas dengan banjir itu.

Bayangkan jika bukan PM yang beri bantuan tersebut melalui arahannya sudah tentu nak buat tugas-tugas menyelamat pun tak ada duit. 

Nak beli diesel untuk kegunaan bot, trak, helikopter penyelamat, nak beli makanan dan segala keperluan harian serta perubatan semasa banjir pun kita tak mampu. 

Maka jadilah kita macam sesetengah negara rakyat mereka dibiarkan mati katak. Senang sikit beban negara dari hidup menyusahkan orang.

Tapi adakah kita tahu dan bersyukur pada nikmat tersebut? 

Sebagai umat Islam kita dianugerahkan Allah dengan iman, maka dengan iman itu kita bersabar dan redha dengan dugaan. Kita tidak tahu apa hikmahnya ujian ini. 
Tak tahulah kalau yang lain...adakah mereka tahu konsep syukur, redha dan bersabar ni?

Hudud punya pasal, DAP Pulau Pinang tak akan beri bantuan kepada Kelantan...Bagus sungguh DAP ni yaaa ini macam boleh perintah Malaysia!

Kita sepatutnya bersatu dalam menghadapi banjir luar biasa ini. 

Bukan Malaysia saja terjejas tetapi Aceh, Sumatera, Bandung di Indonesia, Satun, Yala, Narathiwat dan Pattani di Selatan Thailand juga menghadapi musibah yang sama.

Berdoalah semoga Allah s.w.t menyurutkan air ke dalam bumiNya. Kita pakat bantu sama-sama meringankan bebanan mangsa banjir.

**Copy & Paste**

Tuesday, December 16, 2014

KEBENARAN TENTANG #1MDB YANG WAJIB DIKETAHUI!

1MDB FAQ
(as at 15 December 2014)

SUMBER: LAMAN RASMI 1MDB

Adakah 1MDB merupakan tabung pelaburan berpiagam?

Masyarakat telah menilai 1MDB sebagai sebuah tabung pelaburan berpiagam. Walhal, ia merupakan sebuah syarikat pembangunan strategik dimana secara praktikalnya, ia merupakan syarikat yang didirikan dan mempunyai dana secara bebas namun begitu keputusan pelaburannya didorong oleh kepentingan ekonomi negara.

Seperti tabung pelaburan berpiagam, 1MDB dimiliki secara mutlaknya oleh kerajaan, tetapi terdapat perbezaan ketara dimana tabung pelaburan berpiagam di dana secara langsung oleh kerajaan dan membuat pelaburan bagi pihak kerajaan. 1MDB didirikan dan melabur menggunakan modal sendiri dan hanya menerima ekuiti berjumlah RM1 million dari kerajaan semasa penubuhannya.

*Ekuiti adalah saham-saham yang diterbitkan oleh syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia dan juga saham-saham yang tidak tersenarai di Bursa Malaysia.

Apakah fungsi 1MDB?

Fungsi 1MDB adalah untuk menggerakkan pembangunan dan pertumbuhan ekonomi mampan jangka panjang Malaysia. Sebagai sebuah syarikat milik kerajaan yang mempunyai pihak pengurusan tersendiri (bebas), 1MDB menggabungkan bantuan praktikal kerajaan dan kemahiran sektor swasta serta modal bebas untuk mendapatkan lebih banyak peluang besar. Hasilnya, kita mempunyai keupayaan yang unik untuk membuka semula jalan buntu, memberi lebih peluang yang bernilai, dan menggerakkan projek-projek.

Sebagai contoh, TRX. (refer above explanation which is easily understood example)

Pelaburan 1MDB, berserta pelabur-pelabur dalam dan luar negara yang dijanakan (samada secara langsung atau tidak) akan merubah kawasan ini kepada daerah yang lebih membangun dan memberi beribu peluang pekerjaan sepanjang proses perlaksanaannya.

Apakah sector yang sedang dijalankan/diceburi oleh 1MDB pada saat ini?

Buat masa ini, 1MDB fokus kepada 2 sektor; tenaga dan hartanah.

Perniagaan tenaga kami terdiri daripada portfolio 15 kuasa dan penyahgaraman tumbuhan di lima buah negara, dengan kapasiti penjanaan tenaga bersih 5594MW, menjadikan kami pengeluar tenaga bebas kedua terbesar di Malaysia. Fokus kami pada sektor ini berpunca daripada matlamat strategik Kerajaan untuk memastikan keselamatan tenaga Malaysia, dengan memperuntukan mampan kuasa yang penting untuk mengekalkan keyakinan pelabur disamping menyokong pertumbuhan ekonomi negara.

Untuk sektor hartanah, 1MDB bertanggungjawab untuk beberapa projek transformasi di Malaysia termasuk TRX - yang akan menjadi daerah kewangan berdedikasi di Kuala Lumpur yang pertama apabila selesai, dan Bandar Malaysia - 495 ekar kawasan bandar pembangunan bercampur di tapak lapangan terbang lama Sungai Besi.

Bagaimana 1MDB dijana?

Seperti syarikat besar yang lain, 1MDB mengumpul modal di pasaran hutang tempatan dan antarabangsa. Konsistensi selama beroperasi menunjukkan sokongan, nama baik dan keyakinan yang dapat dicapai di dalam pasaran kewangan antarabangsa pada 1MDB. Tambahan pula, kejayaan membina beberapa perkongsian strategik dengan syarikat-syarikat pelaburan terkemuka antarabangsa, diramalkan sebagai aliran pelaburan asing yang baik di Malaysia.

1MDB tidak dibiayai oleh Kerajaan. Malah, 1MDB hanya pernah menerima RM1 juta ekuiti daripada Kerajaan yang telah digunakan untuk kesan yang baik dalam membina perniagaan yang kukuh dimana ia akan membantu memacu pertumbuhan ekonomi di negara ini dalam tempoh jangka panjang.

Adakah 1MDB melabur di luar negara?

Ya.

Kebiasaannya syarikat besar akan melabur lebihan dana terutamanya dalam mata wang asing, dengan seliaan dari pengurus dana antarabangsa yang berlesen / pentadbir dan bank kustodian dalam bidang ini yang mematuhi amalan terbaik antarabangsa. Institusi-institusi ini mengamalkan strategi pulangan mutlak dengan matlamat utama untuk mencapai pertumbuhan modal jangka panjang dan / atau pendapatan yang mantap melalui pelaburan mereka.

Tiada yang luar biasa tentang perkara ini dan kebanyakannya merupakan syarikat saham mewah, termasuklah lebih 200 syarikat Malaysia, telah dilaburkan dana dalam bidang kuasa yang sama.

Khususnya, benarkah 1MDB melabur pada Kepulauan Cayman?

Pada tahun 2009, 1MDB dan sebuah syarikat Arab Saudi memasuki satu usaha sama untuk memudahkan kerjasama ekonomi jangka panjang di antara Malaysia dan Arab Saudi .

Sebahagian daripada usahasama ini, 1MDB membuat pelaburan ke dalam dana bersama dengan syarikat itu yang ditubuhkan untuk membuat pelaburan ke atas projek-projek yang akan menjana faedah kewangan yang strategik untuk kedua-dua negara. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh pelbagai faktor, kedua-dua pihak akhirnya memutuskan untuk tidak meneruskan dengan rancangan ini.

Oleh yang demikian, pelaburan dalam syarikat itu telah ditukar ke dalam instrumen pendapatan tetap dalam bentuk nota Murahaba, dimana pada dasarnya merupakan sebuah pinjaman, dengan kadar faedah tahunan sebanyak 8.75 %.

Pinjaman ini telah dibayar balik sepenuhnya, untuk US$2.318 billion dengan keuntungan sebanyak US$488 million pada tahun 2013.

Menghantar pulang dana ini ke Malaysia akan mendedahkan mereka kepada turun naik di pasaran pertukaran asing. Dalam usaha untuk memastikan bahawa kita mengekalkan kedudukan mudah tunai yang kukuh dengan portfolio global yang pelbagai, dana ini dilaburkan dalam syarikat subsidiari 1MDB yang telah didaftarkan di Kepulauan Cayman untuk tujuan cukai. Ini telah dilakukan dengan usaha yang dikira wajar dan diambil kira secara menyeluruh, dengan dana yang disimpan dengan pengurus dana berlesen antarabangsa.

Sekali lagi, tiada apa-apa yang luar biasa tentang perkara ini dan banyak syarikat-syarikat mewah telah melabur dana mereka di Kepulauan Cayman, dimana ia merupakan salah satu satu bidang kuasa dana berdaftar yang terbesar di peringkat antarabangsa. Sebagaiman Suruhanjaya Syarikat telah menyatakan, lebih 200 syarikat Malaysia termasuk beberapa nama-nama isi rumah juga telah melabur dana mereka di rantau ini.

Dari segi pelaburan, kami telah pun menebus 60 % daripada dana yang dilaburkan dan mengharapkan pulangan selebihnya pada bulan-bulan yang akan datang.

Perlukah rakyat berasa bimbang tentang tahap hutang 1MDB ?
           
Tidak sama sekali.

Seperti mana-mana syarikat utama, 1MDB telah menaikkan modal di pasaran hutang antarabangsa untuk membiayai projek-projek tertentu, sejajar dengan skala yang diperlukan untuk berbuat demikian. Semua hutang 1MDB disokong oleh aset yang kukuh dan jumlah nilai aset (RM51.4 bilion pada akhir tahun kewangan Mac 2014) dengan selesa melebihi nilai jumlah hutang (RM41.9 bilion bagi tempoh yang sama). Tambahan pula, kita tidak pernah terlepas jadual pembayaran, walaupun kami berhasrat untuk berbuat demikian.

Keupayaan kami adalah konsisten iaitu untuk mengumpul dana di pasaran antarabangsa, dan merujuk kepada pelabur yang berkualiti, ia mencerminkan keyakinan mereka pada 1MDB, dan penyenaraian perniagaan tenaga kita adalah satu daripada siri latihan yang kami berhasrat untuk menjalankan untuk penyahumpilan kunci kira-kira 1MDB.

Selain itu, kami terus mengembangkan perniagaan hartanah kami dengan projek-projek seperti TRX, yang akan menjadi daerah kewangan pertama Kuala Lumpur setelah selesai. Dan, sejak setahun lalu, 1MDB telah menandatangani beberapa perjanjian dengan syarikat-syarikat terkemuka dari seluruh dunia, termasuk hartanah dan infrastruktur kumpulan antarabangsa Lend Lease dan Export- Import Bank of China, yang membawa kepada pelaburan bernilai lebih $1,3 bilion ke Malaysia .

Seiring dengan peningkatan nilai aset hartanah kami, 1MDB berhasrat untuk menggunakan dana untuk mendorong pertumbuhan masa depan dan juga mengurangkan tahap hutang.

Adakah hutang 1MDB akan memberi impak kepada kemakmuran negara Malaysia?

Hutang 1MDB tidak akan sama sekali memberi impak dan kesan kepada negara secara khususnya.

Seperti yang telah dinyatakan, kesemua hutang 1MDB disokong dengan asset yang kukuh dan aliran tunai yang stabil, dan jumlah asset 1MDB (RM51.4 bilion pada akhir tahun kewangan Mac 2013) adalah lebih tinggi nilainya berbanding jumlah hutang (RM41.9 bilion pada penggal yang sama). Daripada keseluruhan jumlah hutang, kerajaan hanya menyediakan jaminan untuk RM5.8 bilion, di mana 1MDB m empunyai liputan faedah ketara. Oleh kerana 1MDB adalah sebuah syarikat tanggungan terhad, risiko yang ditanggung dan pendedahan kepada pemegang saham kami ( Kerajaan ) adalah terhad.

Berkenaan kecurigaan yang timbul pada aktiviti fund raising 1MDB berkenaan terbitan Bon / Hutang yang mempunyai kadar faedah terlampau tinggi dan pembayaran kepada “orang tengah”. Apakah maklum balas 1MDB mengenai isu ini?

Kebimbangan telah ditimbulkan terhadap kadar faedah 5.75% yang dikenakan kepada bon Islamik RM5.0 billion yang diterbitkan oleh 1MDB pada 2009, dengan tanggapan bahawa ini adalah sebuah bon dengan kadar faedah yang tinggi.

Sebagai perbandingan, dinyatakan bahawa sebuah lagi syarikat berkaitan kerajaan, Petronas, telah membayar kadar faedah sebanyak 3.60% untuk bon pada masa yang sama. Ini adalah perbandingan yang tidak adil dan tidak mengambil kira beberapa faktor-faktor penting.

Apabila membeli sesuatu bon, pemberi pinjaman akan mengambil risiko pada kadar tertentu. Lebih lama tempoh pegangan, lebih tinggi risiko untuk pemegang bon. Oleh itu, bon-bon yang mempunyai tempoh matang yang lebih panjang biasanya mempunyai kadar faedah yang lebih tinggi.

Sepanjang pengetahuan kami, satu-satunya bon berkaitan Petronas yang dikeluarkan pada 2009 yang membawa kadar kupon 3.6% adalah untuk bon RM100 juta dengan tempoh pegangan hanya selama tiga tahun. Manakala bon yang dikeluarkan oleh 1MDB mempunyai tempoh tiga puluh tahun.
Dengan tempoh matang yang sangat jauh berbeza, tidaklah mengejutkan jika bon yang diterbitkan 1MDB mempunyai kadar faedah yang lebih tinggi.

Secara umumnya, adalah penting untuk dinyatakan bahawa bon yang dikeluarkan oleh 1MDB pada 2009 merupakan bon pertama Malaysia dengan tempoh pegangan selama 30 tahun, dan juga merupakan bon Islamik pertama yang dikeluarkan dengan tempoh matang sepanjang itu.
Dengan keadaan ekonomi pada masa itu, hakikat bahawa 1MDB berjaya menjana jumlah dana sebesar ini mencerminkan sokongan, nama baik dan keyakinan yang diletakkan terhadap syarikat.

Kami juga memandang serius spekulasi tidak berasas bahawa sebahagian daripada kadar faedah ini telah dibayar kepada ‘orang tengah’ sebagai sejenis bayaran manfaat. Ini adalah tuduhan yang serius.
Kami ingin menjelaskan secara tegas bahawa keseluruhan 5.75% kadar faedah tahunan tersebut adalah dibayar kepada para pemegang bon, yang antaranya terdiri daripada institusi-institusi terulung di Malaysia, dua kali setahun mengikut jadual pembayaran. Untuk mengatakan sebaliknya atau menyindir bahawa sebahagian jumlah dibayar kepada ‘orang tengah’ adalah secara faktanya tidak benar.

Kesimpulannya, apakah sumbangan 1MDB kepada ekonomi negara?

Misi 1MDB adalah untuk memacu pembangunan ekonomi yang mapan di Malaysia dengan menjalin perkongsian strategik global dan menggalakkan pelaburan asing secara langsung ke negara ini dan juga mengambil bahagian dalam sektor strategik yang membantu memacu pertumbuhan sosio - ekonomi. Sejak ditubuhkan pada tahun 2009, kami telah membina rekod prestasi yang berjaya menarik syarikat-syarikat besar daripada pasaran kewangan antarabangsa ke Malaysia, yang akan membawa kepada aliran dalam modal ke dalam negara ini.

TRX sebagai satu contoh; syarikat-syarikat terkemuka dan institusi dari Australia, China dan Timur Tengah di kalangan kawasan-kawasan lain melabur dalam pembangunan, yang akan merangsang pertumbuhan dan mewujudkan beribu-ribu pekerjaan di Kuala Lumpur sahaja. Sokongan mereka untuk aktiviti pelaburan kami dan keinginan pelabur untuk mengambil bahagian dalam proses pertumbuhan Malaysia adalah tanda penghargaan yang semakin meningkat di negara ini dalam ekonomi global.

Sebagai sebuah syarikat yang dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan, membuat kesan sosio - ekonomi yang positif adalah teras dan objektif perniagaan kami, dan kami komited untuk membuat sumbangan yang berkekalan kepada masyarakat di mana kami beroperasi. Kami menumpukan pada memberikan kemajuan dalam tiga bidang utama; pendidikan , kualiti hidup dan pembangunan belia, dan berasa bangga kerana lebih 2.5 juta rakyat Malaysia telah mendapat manfaat daripada pelbagai program termasuk biasiswa , latihan keusahawanan, sukan dan pembangunan kemahiran belia, penyediaan penjagaan kesihatan mudah alih dan pembinaan tenaga dan infrastruktur air .

** Copy & Paste

Monday, November 17, 2014

BIADAP! AGAMA ISLAM DIHINA LAGI! @SKMM_MCMC @PDRMSia SILA SIASAT!

Inilah kebiadapan yang dilakukan oleh satu page fb Bolehland.

Saya tak mahu cakap banyak. Saya cuma mohon SKMM dan PDRM kesan siapa admin page tersebut!

Ini kerana ianya melibatkan soal akidah umat Islam! Malah turut menaikkan kemarahan umat.

P/S: Nak troll pun agak-agak la wei

Tuesday, October 28, 2014

[GAMBAR] UPDATE: KEHADIRAN PENYOKONG @SaifulBukhari MELEBIHI PENYOKONG @AnwarIbrahim! #JusticeForSaiful #RakyatHakimNegara

Menurut sumber UTARA NEWS, kira-kira 400 penyokong Saiful Bukhari Azlan hadir di perkarangan Istana Kehakiman,sejak pagi tadi.

Bilangan sekarang makin bertambah...

UPDATE: SITUASI SEKITAR MAHKAMAH PERSEKUTUAN #JusticeForSaiful #RakyatHakimNegara

Seperti yang semua orang tahu, hari ini adalah hari penentuan terhadap Anwar Ibrahim sama ada beliau dipenjarakan atau tidak berhubung kes liwat II.

Dengar kata ramai sangat yang pergi berhimpun bagi menyatakan solidariti terhadap 'peliwat' itu.

Jom kita tengok..

UPDATE DARI SUMBER:
UTARA NEWS: 
Kira-kira 100 penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini berhimpun di hadapan Istana Kehakiman sejak awal pagi walaupun kawalan ketat polis di sekitar kawasan itu. 
Pengarah Komunikasi PKR, Fahmi Fadzil yang ditemui di perkarangan mahkamah berkata hadirin akan lebih ramai berkunjung esok ekoran kekangan hari bekerja. 
"Dari pihak PKR, sasaran untuk mobilisasi pada hari esok sebab dua hari ramai yang tak dapat ambil cuti kerana bekerja," katanya . 
Fahmi berkata jumlah hadir di perkarangan mahkamah hari ini akan mencecah ke 300 orang dan bertambah pada hari esok. 
"Mungkin dalam 200 ke 300 yang hadir. Susun atur hari ini tak dimaklum awal. 
"Kita tak tahu mereka dah buat sekatan. Bagi sesetengah orang tak tahu untuk datang dari arah mana," katanya yang mengulas sekatan polis di sekitar perkarangan mahkamah.

Lokasi: Istana Kehakiman (Mahkamah Persekututan), Putrajaya

GAMBAR:






LAGI GAMBAR


Post by UtaraNews.

Tuesday, October 21, 2014

SEDARKAH ANDA.. #IWantToTouchADog ADALAH GERAKAN LIBERALISASI UNTUK HINA ULAMAK DAN ISLAM?


Bekas Mufti Johor Datuk Nooh Gadut berkata penganjuran program "I want to touch a dog" anjuran umat Islam di Selangor semalam sebagai satu percubaan untuk menghina ulama dan pihak berkuasa agama.

Penasihat Majlis Agama Islam Johor (Maij) itu berkata, perbuatan menyentuh anjing secara sengaja adalah haram kerana ia merupakan najis berat iaitu najis mughallazah yang dipandang secara serius dalam mazhab Shafie dan Hanbali.

"Jangan cuba mencipta budaya yang bercanggah dengan Islam dan mazhab Shafie, apatah lagi mempunyai unsur menghina ulama di negara ini," katanya seperti dilaporkan Berita Harian hari ini.

"Perkara ini dilarang kerana tiga perkara iaitu agama, kesihatan dan budaya yang bercanggah dengan Islam. Perlu diingat di Malaysia kita berpegang teguh kepada mazhab Shafie,” katanya.

APA KOMEN ANDA?


Menurut Berita Harian, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mewartakan pada Oktober tahun lalu haram bagi umat Islam menyentuh anjing yang kering tanpa darurat.

Sementara itu, Mufti Pahang Datuk Seri Abdul Rahman Othman berkata pihak berkuasa agama perlu memberi perhatian dan menyiasat tujuan penganjuran program itu yang jelas bertentangan dengan pegangan umat Islam negara ini.

Berita Harian melaporkan beliau berkata, umat Islam tidak seharusnya mengambil mudah mengenai perkara ini dan perlu merujuk pihak berkuasa agama terlebih dahulu sebelum melakukan sesuatu yang bercanggah dengan mazhab Shafie.

Semalam Siti Sakinah bersama 4 anaknya hadir ke Central Park, Bandar Utama, Selangor, untuk mengambil bahagian dalam acara "I Want to Touch a Dog", satu acara untuk mengatasi ketakutannya terhadap anjing.

"Ia juga untuk menunjukkan menyentuh anjing tidak haram. Ramai yang bimbang menyentuh anjing lebih kerana ia satu dosa, bukannya takut kepada dosa yang lebih besar," kata Siti Sakinah, seorang bekas guru agama yang kini bekerja dengan sebuah NGO.

Beliau berkata, suaminya, seorang ustaz, memberi izin untuk menghadiri majlis hari ini.

"Saya mahu melompat gembira apabila dia berkata ya dan saya beritahu anak-anak, mereka harus pergi. Dan mereka semua datang hari ini dengan saya untuk mengatasi ketakutan mereka dan apabila mengetahui anjing juga makhluk yang dicipta Allah yang memerlukan cinta dan kasih sayang," kata Siti Sakinah, yang sejak pagi menyentuh dan mengelus anjing saja.

"Saya masih takut pada anjing besar jadi saya menyentuh yang kecil terlebih dahulu," katanya dengan gembira.

Siti Sakinah dan anak-anaknya antara keluarga yang hadir pada majlis itu yang dihadiri lebih 1,000 orang.

Penganjur acara itu, Syed Azmi Alhabshi, berkata dia berpuas hati dengan hasilnya.

"Kami hanya jangka 60, tetapi ini sudah lebih daripada 60. Ini amat menggalakkan dan saya harap saya menyediakan air yang cukup untuk anjing dan meminta maaf ke atas sebarang kekurangan," katanya. - TMI

P/S: NAH, MENGANJING SAT

Friday, October 17, 2014

#KDH11: "PERPADUAN, PROFESSIONALISME, PROGRESIF", CUBA TEKA SIAPA? #PBM #ParlimenBeliaMalaysia


Anak jati Kedah berusia 22 tahun ini antara calon Ahli Parlimen Belia Negeri Kedah (KOD: KDH011).

Saya yang mengenalinya secara peribadi melihat semangatnya yang begitu komited untuk memperjuangkan hak belia negeri Kedah. 


Berbekalkan PERPADUAN, PROFESSIONALISME, PROGRESIF iaitu perkara yang sangat bertepatan dan sinonim dengan golongan belia. 

Mengapa saya kata begitu? Sila rujuk gambar dibawah: 




Bio 

Media Sosial

Butir Diri 
Nama Penuh: Muhamad Nur Aizat Bin Noor Azam
Nama Samaran: Aizat Azam / Aizat Reko
Umur: 22 tahun
Lahir: Alor Setar, Kedah
Dibesarkan: Sungai Layar, Sungai Petani
Latar Belakang Pendidikan/Persekolahan
Sekolah Rendah: SK Tuan Syed Jan Al-JaffriSekolah Menengah: Sekolah Menengah Sains Sultan Mohamad Jiwa & Sekolah Menengah Kebangsaan Ibrahim
Kelulusan: Bachelor of Legal Studies (BLS), UiTM Shah Alam
** Kini sedang menyambung pengajian tahun akhir ijazah professional: Ijazah Sarjana Muda Undang-undang dengan Kepujian (LLB) Hons, UiTM Shah Alam
Jawatan Disandang
  • Pengarah Kelab Penyokong Universiti BN Kedah (BNKedah4U)
  • Timbalan Koordinator BNYV Kedah
  • Ketua Biro Sukarelawan Yayasan Perdana Ummah
Penglibatan:
  • Majlis Dialog Santai Mahasiswa bersama PPUM di UiTM Shah Alam (2012)
  • Gerakan Mahasiswa Aktif & Waris Wawasan UiTM Shah Alam (2012)-Parlimen Belia Malaysia Percubaan mewakili P011 Pendang (2012)
  • Jelajah Aman Kampus (2012)
  • Penceramah Mahasiswa di 11 PDM seluruh Negeri Kedah PRU-13
  • Wakil Universiti Teknologi MARA (UiTM) di Persidangan Mahasiswa Nasional 2013
  • Jurucakap Usul Politik di Persidangan Mahasiswa Nasional 2013
  • Perwakilan IPT di PAU 2013
  • Ketua Biro Sukarelawan Selawat Perdana Putrajaya Mac 2014
  • Pelancaran BNYV Kedah di Sg Petani (2014)
  • Skuad Medik BNYV Kedah 
  • Skuad "We Care, We Visit" BNYV Kedah
  • Pelancaran Kelab Penyokong Universiti BN Kedah di UiTM Shah Alam (2014)
  • Program Dialog Santai "Apa Habaq Orang Muda" bermula dengan sesi pertama di Gulai Stesen, Sg Petani (2014)
  • Program Dialog Santai "Apa Habaq Siswa Campus Tour 2014"
  • Biro Sukarelawan Yayasan Perdana Ummah, badan penganjur Jelajah "Selawat Perdana Semarak Mahabbah"

Misi:
  • Memartabatkan penglibatan belia di peringkat akar umbi
  • Memperkasakan penglibatan golongan professional belia menyumbang kepada masyarakat

Manifesto PBM (KEDAH) 2014:
Perpaduan Profesionalisme Progresif



Thursday, October 16, 2014

#Permata711Juta: MASYARAKAT BERHAK TAHU KEBENARAN, MEREKA AKAN BERPERSEPSI KALAU TIDAK TAHU!


Benarkah PERMATA yang dinaungi isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor mendapat bajet sebanyak RM 711 Juta? 

Persoalan pertama yang terdetik dalam fikiran aku adalah:

RM 711 JUTA NI BAJET 'OVERALL' KE? MACAM TAK LOGIK JE....

Bila aku baca dan rujuk balik ARTIKEL FITNAH yang diterbitkan oleh Suara Keadilan (Baca SINI)

SCREEN SHOT ARTIKEL FINAH KEADILAN DAILY

Ada ke orang yang tergamak percaya melulu pada kenyataan seperti itu? Jawapannnya YA. Dalam erti kata mudah, KALAU TAK SENGAL, BUKAN PAKATAN RAKYAT LAH NAMANYA... Hehe
Kenapa saya labelkan orang yang percaya perkara ini sebagai SENGAL?

Kalau ya pun nak tuduh PERMATA terima bajet sebanyak itu, sekurang-kurangnya bagi la BUKTI contohnya seperti salinan ucapan Najib semasa mengumumkan perkara ini ketika membentangkan Bajet 2015 baru-baru ini, ataupun payment voucher.

Tetapi, apa yang dijumpai adalah ini:

Nampak tak pecahan bajet yang disalurkan? So, masih nak kata RM 711 Juta tu seketul untuk PERMATA ke?

Masih ingat atau tidak, tuduhan seperti ini pernah dilemparkan, iaitu isu pertunangan Anak DS Najib yang dikatakan 'over-mewah'.

Rafizi masa heret isu pertunangan anak DS Najib pun tunjuk bukti invoice pun? Bukan sembang guna mulut. Ini setakat sembang guna mulut aku pun boleh.

Aku nak kata PR dapat bajet dari ISRAEL untuk biayai kempen pilihanraya dan demonstrasi jalanan. BOLEH?

Aku juga tertarik dengan hujah Zuraidah Mak Lampir walaupun aku meluat dengan dia. Dia sebut. Adakah PERMATA untuk anak2 orang KAYA?

Ini jawapannya:


Boleh rujuk ke Laman Rasmi PERMATA kalau tak puas hati --> SINI

Rasanya, perincian perjalanan PERMATA ini perlu didedahkan kepada umum secara meluas. 

DEDAH! VIRALKAN! 

RASANYA PERMATA PERLUKAN 'MEDIA TEAM' UNTUK URUSKAN HEBAHAN PROGRAM/AGENDA MEREKA DI MEDIA SOSIAL DAN MEDIUM LAIN SUPAYA RAMAI BOLEH BUKA MATA, TERUTAMANYA PEMBANGKANG.

Masyarakat berhak tahu. Bila mereka tidak tahu, mereka akan berpersepsi.

Berani kerana benar, takut kerana salah. Laporan polis telah dibuat terhadap fitnah yang dilaporan Keldaian Keadilan Daily.


PEMFITNAH JUGA DICABAR UNTUK BERDEBAT DENGAN PEGAWAI TUGAS-TUGAS KHAS PERDANA MENTERI, SDR RIZAL MANSOR TENTANG ISU PERMATA INI.


KALAU BERANI SAHUTLAH CABARAN NI WOI!

Wednesday, October 8, 2014

OKTOBERFEST SELANGOR: BUKTI PERJUANGAN ISLAM ADALAH RETORIK PAS SEMATA-MATA!


Saya pun pelik mengapa tiada langsung suara dari parti yang kononnya memperjuangkan Islam membantah pesta arak anjuran Carlsberg - Oktoberfest yang telah bermula 24 September lalu di Shah Alam, Selangor.

Amat mendukacitakan kerana suara yang keluar dari parti itu adalah suara yang menyokong. Masih tidak dengar lagi suara bantahan. PAS dah pupus ke?

Baca kenyataan Ahli Parlimen PAS Shah Alam, Khalid Samad berhubung pesta arak ini:

image1-721382

Pesta Arak Oktoberfest bermula 24 September baru-baru ini dianjurkan oleh Syarikat Carlsberg di beberapa lokasi termasuk di Saujana Hotel Subang dan Berjaya Times Square Hotel. 
Kemuncak pesta dijadualkan pada 10 hingga 12 Oktober di pusat beli belah One Utama, Petaling Jaya. 
Mengikut kenyataan Ahli Parlimen Pas Shah Alam YB Khalid Samad, Pesta Arak Oktoberfest TIDAK BOLEH DIHALANG dengan mengambil kira Malaysia adalah sebuah negara majmuk.  
Apabila terkena batang hidung sendiri pandai pula menggunakan alasan masyarakat majmuk. 
Apabila terkena pada UMNO, sampai tujuh keturunan maki hamun tak habis. PAS sebagai sebuah parti ISLAM yang menduduki majoriti kerusi di Selangor jelas gagal memainkan peranannya sebagai sebuah parti Islam. 
“HARI INI KITA MENANG, ESOK SUBUH KITA TUTUP KILANG ARAK” 
Begitulah bunyinya semasa Pas berkempen Pilihanraya Umum 2008.
Sudah dua penggal. Jangankan nak tutup, siap tawarkan tapak baru di Pelabuhan Klang sekiranya pihak Carlsberg ingin melakukan ‘extension’. 
Ini disuarakan sendiri Khalid Samad ketika melakukan ‘lawatan kerja’ ke kilang Carlsberg pada 7 Ogos 2010.  
Cakap tak serupa bikin. Dihadapan penyokong bagai nak terlondeh serban memaki hamun UMNO tidak Islamik. 
Adakah dengan menyokong Pesta Arak, tidak berpegang pada janji untuk menutup kilang malah menawarkan tapak yang lebih luas merupakan perjuangan Islam? 
KLXPRESS
Apa itu Oktoberfest? - (RUJUK SINI)

Oktoberfest 

FAKTA & SEJARAH 
Oktoberfest adalah festival musim gugur tahunan yang berlangsung di Munich, Jerman. 
Festival ini identik dengan sajian bir dalam jumlah besar beserta berbagai makanan tradisional Jerman, serta banyak kegembiraan lainnya. 
Dengan beberapa pengecualian karena perang, Jerman telah merayakan Oktoberfest setiap tahun sejak tahun 1810. 
Banyak masyarakat dengan populasi besar orang Jerman merayakan versi Oktoberfest mereka sendiri, mendorong warga lain untuk turut merayakan warisan Jerman dan bergabung dalam kegembiraan bersama. 
Oktoberfest pertama sebenarnya merupakan acara pacuan kuda yang diselenggarakan untuk merayakan pernikahan Putra Mahkota Ludwig I dan istrinya Therese Saxe-Hildburghausen. 
Perlombaan itu begitu sukses sehingga mereka memutuskan untuk mengadakan acara tersebut secara teratur. 
Seiring waktu, bir turut andil dalam festival hingga akhirnya menjadi fitur utama dari Oktoberfest. Pacuan kuda akhirnya ditiadakan sejak pertengahan abad ke-20. 
Selanjutnya

Berikut adalah video sambutan Oktoberfest sebelum ini..

BAYANGKAN SAMBUTAN PESTA ARAK NI DIADAKAN DI SHAH ALAM?


Saturday, September 27, 2014

MP PKR ALOR SETAR NAK HAPUSKAN INSTITUSI RAJA


Ketua Pemuda Selangor Zainuri Zainal menyelar Ahli Parlimen PKR Alor Setar, Gooi Hsiou Leung yang mencadangkan agar kuasa Sultan Selangor dikurang atau dihapuskan terus.

Zainuri memberi amaran kepada Gooi agar tidak campur tangan dalam perundangan negeri Selangor terutama melibatkan sultan atau kuasa yang ada pada baginda.

“MP (Ahli Parlimen) Alor Setar jangan biadap. Jangan suka nak hapuskan kuasa Sultan Selangor. Saya bagi amaran supaya dia (Gooi Hsiou Leung) tidak main sedap mulut nak bercakap tentang penghapusan kuasa sultan.

“Jangan sebab mulut badan binasa. Pemuda Selangor sarankan agar sesiapa rakyat Selangor yang jumpa (Gooi, agar) ludah mukanya tanda beri pengajaran tehadap (sikap kurang ajar) dia,” kata Zainuri sewaktu ditemui selepas majlis perasmian Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Klang.

Kemarahan Zainuri dapat dilihat apabila wartawan kami bertanyakan isu kemungkinan Menteri Besar Selangor yang baru, Mohamed Azmin Ali akan menerima cadangan Gooi untuk mengusulkan cadangan pindaan undang-undang tubuh negeri Selangor terutamanya berkaitan kuasa sultan dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) yang bakal berlangsung November ini.

“Beribu rakyat Selangor bangkit dalam ‘gerak daulat’ menjunjung titah sultan sewaktu krisis kerusi menteri besar baru-baru ini. Kita akan teruskan gerakan ini sehingga kedudukan tuanku benar-benar terjamin (dari sebarang ancaman penghapusan).

“Jangan cuba-cuba (timbulkan cadangan) dalam DUN kalau tidak mahu lihat Pemuda (Selangor) amuk,” ujar Zainuri.

Gooi dilaporkan oleh portal MStar.com mencadangkan kepada Azmin agar kuasa Sultan Selangor dihadkan gara-gara krisis menteri besar Selangor.

“Seperti kebanyakan rakyat Malaysia, saya berasa khuatir bahawa istana tidak mendapat nasihat tepat atas kegunaan kuasa “budi bicara” Perlembagaan dalam pelantikan menteri besar, khususnya apabila salah menasihati Sultan Selangor untuk tidak melantik Wan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor.

“Penjelasan yang dikemukakan oleh Setiausaha Sulit Sultan, Datuk Mohamad Munir Bani tentang mengapa Azmin dipilih dan bukannya Wan Azizah langsung tidak kena mengena,” katanya dalam satu kenyataan.

Mengulas dakwaan tersebut Hsiao Leung turut menyifatkan tindakan melantik Azmin dilihat bertentangan prinsip asas seperti yang termaktub dalam Undang-undang Tubuh kerajaan negeri.

“Tindakan ini tidak selari dengan pertimbangan dan prinsip asas Perlembagaan negeri iaitu menteri besar yang akan dilantik, mesti mendapat sokongan majoriti dan keyakinan daripada Dewan Undangan Negeri.

“Saya berharap Azmin juga akan menjadikan ia salah satu keutamaan untuk melantik jawatankuasa undang-undang negeri untuk mengkaji secara terperinci Perlembagaan negeri sedia ada.

“Saya juga mencadangkan agar pindaan terhadap Perlembagaan negeri lebih jelas dalam mendefinisikan peranan dan fungsi pemerintahan beraja seperti diamalkan negara kita, terutama dalam proses melantik ketua kerajaan Pusat dan negeri,” katanya dipetik dari MStar.

Terdahulu, Naib Presiden UMNO Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein telah hadir merasmikan mesyuarat perwakilan bahagian Klang.

KRISIS MB SELANGOR: LANGKAH 2A? APAKAH YANG TERSIRAT DISEBALIKNYA?


Menurut artikel oleh FMT - Anwar wants Azmin out terbitan 26 September 2014, mendakwa bahawa perlantikan Azmin sebagai MB Selangor menggantikan Khalid Ibrahim sememangnya sudah dirancang, Anwar sengaja menamakan isterinya bagi memudahkan pergerakan tersebut. Kalau tak salah saya, nama pergerakan ini adalah 'Langkah 2A'.

Petikan FMT:
The talk in social media is that Anwar Ibrahim had planned for Azmin Ali to be appointed the Selangor MB all along and that Wan Azizah Ismail’s nomination was merely to camouflage his real intentions. 
That is probably wishful thinking on the part of the Pakatan Rakyat supporters in denial mode, who cannot accept the fact that Anwar failed to get his way with the palace. 
Anwar is raising hell and is screaming at all and sundry regarding Azmin’s appointment. He really thought the palace would back down and just could not believe it when the Sultan appointed Azmin. While he was worried that this may happen, he did not really think it would. 
What angered Anwar even more was the fact that Azmin did not even wait for the letter from the palace to arrive. He sent his man over to the palace to collect the letter in case something happened to it along the way. 
Azmin did not put it past Anwar to hijack that letter. 
Azmin needs to be ousted. There are no two ways about it. But Azmin cannot be ousted the way Khalid Ibrahim was. The public will not accept yet another Kajang Move type of crisis. 
So Azmin will need to be removed by a vote of no confidence in the Selangor State Assembly. And to do that Anwar needs to first lay the groundwork.
Anwar’s boys and girls in the legal fraternity are in overdrive whacking the Sultan of Selangor. They will be continuously doing this over the next two months so that by November most people will have planted in their minds that the Sultan was wrong and acted unconstitutionally. 
Once the people can be conditioned into accepting the fact that the Sultan is the culprit in the appointment of Azmin – and not that Azmin is the culprit in accepting the post – Anwar will make make his move to remove Azmin. 
By then it will not be about punishing Azmin. It will be about punishing the Sultan. Hence, there is no political crisis or power struggle in the removal of Azmin. 
Selanjutnya

Apa yang tersirat disebalik Langkah 2A ini?

Petikan Blog Masramrakunman: 
BAGI mereka yang faham bagaimana cara Dato Seri Anwar Ibrahim bermain politik, Langkah Kajang yang berakhir dengan perlantikan Azmin Ali merupakan kejayaan Strategi 2A (Anwar-Azmin). 
Langkah Kajang yang dicipta Anwar sebenarnya adalah untuk Azmin, kerana Anwar tahu daripada mula lagi, bahawa beliau tidak akan dapat bertanding, kerana masalah mahkamah yang dihadapinya.


Untuk merealisasikan Strategi 2A, Anwar melakukan jalan yang jauh dan berliku. Anwar menamakan isterinya sebagai calon PRK Kajang, kemudian menamakan beliau sebagai calon tunggal MB Selangor. Anwar sanggup berbalah dengan istana, semata-mata untuk menyakinkan Azizah, bahawa suaminya benar-benar mahukan beliau sebagai MB, bukannya orang lain termasuk Azmin. 
Anwar tahu, bahawa jika beliau menamakan Azmin, bukan sahaja Azizah membantah tetapi pemimpin lain termasuk Saifuddin Nasution Ismail, malah Khalid Ibrahim. 
Poltik Anwar memang licik, sehingga mampu memperdaya penganalisis politik, kononnya, Langkah Kajang membawa malapetaka kepada Pakatan Rakyat. 
Namun seorang pemimpin politik veteran dan kini masih mempunyai jawatan politik peringkat tinggi, awal-awal lagi memberi tahu AYT, bahawa Langkah Kajang adalah untuk Azmin Ali, bukan untuk mana-mana pemimpin politik pembangkang termasuk Anwar. 
Pada awalnya AYT, kurang menerima kenyataan itu, namun kini semuanya terbukti, bahawa Langkah Kajang sah milik Azmin Ali, apabila ADUN Bukit Antarabangsa dan MP Gombak merangkap Timbalan Presiden PKR dilantik ke jawatan MB Selangor ke-15 pada jam 10.40 pada Selesa. 23 September 2014. 
Menurut pemimpin veteran itu, hanya melalui Azmin, Anwar mampu mencapai cita-citanya untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia; dan hanya melalui Azmin juga, usaha agar Anwar jangan masuk penjara akan tercapai.

KADIR JASIN MEROYAN LAGI.. CUBA JADI HERO DALAM ISU KRITIKAN TUN M TERHADAP NAJIB!!


Setelah sekian lama tidak meroyan, kini wartawan 'mesin taip buruk', A.Kadir Jasin meroyan kembali. Mungkin sebab 'ubat' meroyan dia dah habis kot?

Terbaru, Kadir mendakwa pemerintahan Najib lebih teruk dari Pak Lah dan mahu menjadi hero dalam terhadap kritikan Tun M kepada Najib.
'Najib lebih teruk dari Pak Lah, tapi tiada tindakan dari Umno' 
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak menunjukkan prestasi yang lebih teruk daripada pendahulunya, Tun Abdullah Ahmad Badawi dalam pilihan raya umum 2013, tetapi tiada tindakan diambil kerana Umno lemah. 
Dalam membuat analisis tersebut, wartawan veteran, Datuk A Kadir Jasin mendakwa telah bertemu Tun Dr Mahathir Mohamad awal bulan ini di mana bekas perdana menteri itu mengesahkan beliau menghantar surat kepada Najib mengkritik kepimpinan Umno, tetapi telah diminta menariknya balik melalui seorang perantara. 
Dr Mahathir (kanan) berkata, (prestasi) Najib teruk pada tahun 2013 - lebih teruk daripada Abdullah lakukan pada 2008, tulisnya dalam blognya. 
Katanya, Umno menyingkirkan Abdullah tetapi tidak Najib dan Kadir bertanya apakah yang telah dipelajari oleh Umno?Kadir juga bertanya apa yang telah berlaku dengan hasil bedahsiasat mengenainya dan sama ada Umno telah membuat perubahan. 
Katanya, inilah perkara yang pemimpin Umno yang ikhlas perlu menjawab dan menurutnya, bukan setakat berkata mereka menghormati Dr Mahathir dan menyokong PM.Kadir berkata, Abdullah dipaksa meletakkan jawatan oleh Umno, tetapi Umno tidak mendesak Najib supaya meletak jawatan. 
Malaysiakini
Kadir tak payah lah nak jadi hero, kerana sudah terlambat. Ini adalah kerana ketua-ketua bahagian UMNO sudah lebih awal berjumpa dan berbincang dengan PM berhubung isu ini. Tak perlu nak cuba mencari publisiti murahan dan ambil kesempatan untuk mencipta persepsi buruk terhadap Najib.

Siapa Kadir semasa zaman kepimpinan Pak Lah?

Semasa zaman pemerintahan atau zaman kepimpinan Tun Abdullah, kumpulan A.Kadir Jasin telah membuat persepsi buruk keatas kepimpinan beliau dan hingga terbawa bawa kepada kepimpinan Khairy Jamaluddin yang juga merupakan menantu kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi. 
Kini apabila tiba di zaman kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, A. Kadir Jasin mula mempertikai kepimpinan Perdana Menteri pula dan apa yang menggelikan hati ialah, Kadir Jasin mengatakan bahawa kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi adalah lebih baik berbanding dengan Pak Lah. 
Nampak sangat bahawa Kadir Jasin akan sentiasa mencari kesalahan demi kesalahan kepimpinan tertinggi negara dalam usaha untuk mencapai apa yang beliau hajati. - Sangkakalajari9

Apa yang saya lihat, penulisan Kadir persis blogger Tun M ya g kantoi menipu pasal pertemuan DS Ismail Sabri dan Ketua-ketua bahagian UMNO dangan PM. 


Nak kata Pak Lah lebih bagus dari Najib konon, perhatikan sekeliling dahulu sebelum berkata-kata wahai Kadir jasin!

Kita semua tahu bahawa di zaman Najib Razak, pelbagai perubahan telah dilakukan termasuk dari segi ekonomi dan sebagainya dan kita juga tidak lupa dengan segala usaha yang dilakukan oleh beliau.

Tapi dalam masa sama, apabila ada penyangak penyangak macam Kadir Jasin mula mempertikai kepimpinan Datuk Seri Najib, kita juga perlu melihat bahawa beliau mengambil tampuk pemerintahan yang telah sedia bermasaalah berbanding dengan Pak Lah yang mengambil tampuk pemerintahan di zaman wanginya UMNO.

Ini tidak didedahkan oleh Kadir Jasin kerana apa yang penting bagi beliau ialah mencuri peluang yang ada dan sekaligus mempertikai kepimpinan Datuk Seri Najib secara rambang.

Selalu mengatakan bahawa beliaubadalah pemerhati politik, tetapi Kadir Jasin mungkin buta atau membutakan diri beliau dan seterusnya menidakkan pembangunan terutamanya dari sudut ekonomi rakyat.

Adalah menjadi perkara biasa apabila baru sepenggal menjadi pemimpin, banyak keburukan yang perlu ditangani dan dihadapi oleh Perdana Menteri dan jika hanya dengan mengkritik, ianya tidaklah membantu seseorang pemimpin.

P/S: Rasanya menantu Pak Lah (Menteri Stoking Pink) pun tak percaya cakap Kadir... HAHAHA!

Thursday, September 25, 2014

#PRKPengkalanKubor: PILIHLAH YANG MAMPU BUAT, JANGAN PILIH KENCING KUAT.. SELAMAT MENGUNDI!


Tak mahu ulas panjang, kerana tempoh kempen sudah tamat. Lagipun ini bukannya bahan kempen pun, tetapi sebagai peringatan kepada pengundi. 

PILIHLAH YANG MAMPU BUAT, JANGAN PILIH KENCING KUAT...

NOTA:

Pengundi yang bijak akan pilih BN sebab Pas dah memang kerajaan negeri pun. Apa yang BN buat di #PengkalanKubor tapi Pas tak buat dan tak mampu..

APA YANG BN DAH BUAT DI PENGKALAN KUBOR?
BEBERAPA SENARAI PROJEK HIGH IMPACT YANG DIPERJUANGKAN OLEH ARWAH DATO DI SEMASA ZAMAN PEMERINTAHAN NYA DI PENGKALAN KUBOR.  
Maktab Rendah Sains Mara (MRSM)
Kos Projek - 67.0 JutaLokasi - TujohTarikh Mula - 25 September 2006Tarikh Siap - 26 Ogos 2009Impak Projek - Bil.Pelajar 778 Orang- Bil.Guru 59 Orang- Bil.Bukan Guru 31 Orang- Bil.Kelas 28  
Jalan Kesban Pengkalan Kubor
Kos Projek - 58.6 JutaLokasi - Pengkalan KuborTarikh Mula - 12 September 2004Tarikh Siap - 10 Mac 2007 
Pengkalan Kastam Pengkalan Kubor
Kos Projek - 12.3 JutaLokasi - Pengkalan KuborTarikh Mula - 1 April 2006Tarikh Siap - 15 Ogos 2010Impak Projek - Pungutan Cukai Jan-Sep 2014Rm 1571,597.63 
Pusat Pengumpulan, Pemprosesan & Pembungkusan (CPPC) Produk Berasaskan Ikan
Kos Projek - 5.06 JutaLokasi - Pengkalan KuborTarikh Mula - 15 September 2011Tarikh Siap - 29 November 2012Impak Projek. - Membantu memperkembangkan dan meningkatkan lagi mutu kerja para nelayan. 
Rancangan Tebatan Banjir (RTB) Tumpat
Kos Projek - 3.0 JutaLokasi - Pengkalan KuborTarikh Mula - 1 Januari 2006Tarikh Siap - 27 Disember 2010Impak Projek - Mengurangkan risiko kejadian banjir di jajahan Tumpat. 
Masjid Kubang Sawa
Kos Projek - 1.6 JutaLokasi - Kg Bendang Pak YongTarikh Mula - 28 Januari 2010Tarikh Siap - 31 Mac 2011Impak Projek - Memberi keselesaan kepada jemaah utk beribadat. 
Projek Penapis Air 1 Malaysia
Kos Projek - 0.2 JutaTarikh Mula - 10 Ogos 2012Tarikh Siap - 22 November 2012Impak Projek - Memberi bekalan air bersih kpd 500 penduduk Kg Tualang & Kg Dedap 
SUMBER: tunfaisaldotcom
APA PULA SUMBANGAN PAS?

Bukan 1 atau 2 tetapi 8 perkara yang PAS pernah janjikan kepada penduduk Pengkalan Kubor. 
Apa tindakan calon PAS yang sebelum ini penyelia kawasan Pengkalan Kubor untuk melaksanakan janji Kerajaan PAS? Tidak pelik kalau sepanduk ini digantung untuk menuntut janji PAS. 

 

MY SLIDESHARE UPLOAD