Wednesday, October 2, 2013

RM320K UNTUK KEMPEN DI #FB DAN #TWITTER? KESIAN MENTERI KENA KENCING


Beberapa kelemahan dikesan dalam aktiviti pendidikan kesihatan termasuk kos pembangunan laman sosial Facebook dan Twitter bernilai RM320,000 yang tidak wajar, demikian menurut Laporan Ketua Audit Negara 2012.

Menurut laporan itu, kos kempen 'Tak Nak Merokok' dibuat oleh sebuah syarikat melibatkan akaun Facebook bernilai RM199,068 bagi tempoh Julai hingga Disember 2011 dengan bilangan 100,000 'like/fans'.

Bagi kempen 'Intervensi Penyakit Tidak Berjangkit', ia dilakukan melalui akaun Facebook dan Twitter oleh syarikat lain berjumlah RM120,500.

Skop kerja kedua-dua kontrak hampir sama namun harga yang ditawarkan berbeza.

"Selepas kontrak tamat didapati kandungan dalam laman sosial tidak dikemas kini KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia)," menurut laporan itu.

Ketua Audit Negara berkata KKM seharusnya menimbangkan kewajaran kedua-dua sebut harga bagi kempen melalui Facebook dan Twitter kerana terdapat persamaan maklumat dalam sebut harga dan memastikan laman sosial berkenaan sentiasa relevan dan kemas kini.

Ketua Audit Negara turut menegur kempen KKM menerusi pengagihan barangan dalam bentuk cenderahati seperti beg galas dan penanda nota bermesej yang tidak diagihkan kepada golongan sasar disebabkan penggunaan perkataan tidak sesuai.

"Beg galas dan pelekat penanda yang memaparkan slogan 'Smoking, A Stupid Habit for Stupid People' tidak sesuai diagihkan kepada golongan sasar," menurut laporan itu.

Jabatan Audit Negara turut mendapati poster dan risalah di mana karya seni yang siap disediakan secara dalaman dan cetakan dibuat syarikat percetakan mengandungi beberapa kesilapan laras bahasa dan ejaan melibatkan kos melebihi RM31,200.

Pada satu kempen, penggunaan bait perkataan 'KE ARAH ELIMINASI TRANSMISI VERTIKAL' pada papan iklan kempen HIV/AIDS di sebuah klinik kesihatan di Kelantan memaparkan mesej yang sukar difahami masyarakat setempat.

"Pada pendapat audit, KKM hendaklah menekankan penggunaan laras bahasa, ejaan yang betul dan penyampaian mesej yang mudah difahami," menurut laporan itu. - awani

APA CER NI NAIK JADI KP TANPA BERTANDING?

Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Selangor, Zainuri Zakaria dilantik mengetuai pergerakan itu di negeri ini.

Difahamkan, pelantikan Zainuri itu dibuat atas dasar membolehkan beliau memangku tugas Ungku Salleh Ungku Jamal yang memegang jawatan Ketua Pemuda UMNO negeri sejak tahun 2011.

Setiausaha Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Johan Abdul Aziz menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) mengesahkan perkara tersebut malam tadi.

Menurut Johan, pihaknya telah menerima surat daripada Pergerakan Pemuda UMNO pusat pada Jumaat lalu yang memaklumkan mengenai perubahan jawatan dalam Pemuda UMNO negeri itu.

Beliau memberitahu, antara perkara yang terkandung dalam surat itu ialah Pemuda UMNO pusat melantik Zainuri untuk menjalankan tugas-tugas Ungku Salleh sebagai Ketua Pemuda UMNO Selangor.

Utusan Online difahamkan keputusan itu diambil ekoran Ungku Salleh telah digantung keahlian partinya ekoran kes mahkamah.

Berikutan itu, beliau berkemungkinan hilang kelayakan untuk bertanding bagi jawatan Ketua UMNO Bahagian Serdang dalam pemilihan parti bulan ini.

UTUSAN

MY SLIDESHARE UPLOAD