Thursday, June 25, 2015

WOW! RAKYAT MALAYSIA MEMBAZIR MAKAN SETINGGI KLCC SETIAP HARI!


Budaya pembaziran makanan dilihat semakin membimbangkan di Malaysia. Sanggupkah anda melihat makanan yang masih lagi 'dara' dibuang begitu sahaja kedalam tong sampah?

Berdasarkan apa yang saya baca artikel di blog rasmi PPIM bertajuk - Pembaziran Makanan: Kenapa Tak Salurkan Sahaja Kepada Gelandangan?, ini sedikit sebanyak telah menyedarkan saya akan kepentingan makanan dalam kehidupan seharian.

Antara laporan yang menarik perhatian saya adalah jumlah pembaziran makanan yang tidak diusik adalah sebanyak 270,000 tan dan bersamaan ketinggian 30 bangunan KLCC!


Baca ni:
Walaupun ramai penduduk negara kita merungut akan kesempitan hidup kerana peningkatan kos sara hidup, tetapi majoriti dari kita yang masih mengamalkan budaya pembaziran secara tidak sedar. 
Tahukah anda, setiap hari pada bulan Ramadhan setiap tahun rakyat negara Malaysia membuang 9000 tan makanan yang ‘tidak diusik’ dan boleh dimakan? 
Jumlah ini bersamaan dengan 270,000 tan untuk sebulan dan jika disusun semula, ianya sama dengan ketinggian 30 bangunan KLCC! 
Berdasarkan sumber, jumlah makanan yang telah dibazirkan ini boleh dihidangkan kepada enam kali ganda daripada jumlah penduduk negara kita, iaitu 180 juta orang.
Adalah lebih baik sekiranya makanan yang 'tidak diusik' ini dikumpul dan diagihkan kepada golongan yang lebih memerlukan seperti gelandangan dan fakir miskin. 
Disamping itu, makanan ini juga boleh diagihkan kepada tahanan lokap polis daripada dibuang begitu sahaja kedalam tong sampah. 
Selanjutnya
Selain cadangan supaya makanan ini disalurkan kepada gelandangan dan pengagihan ke lokap tahanan,  Akta Kawalan Pembaziran Makanan juga disaran supaya diwujudkan.

Ini sedikit sebanyak mampu mengawal pembaziran luar biasa yang dilakukan oleh pihak hotel dan restoran mewah serta dapat mengurangkan kadar 270,000 tan ini.

Disamping itu, harga makanan juga tidak akan naik mendadak kerana permintaan yang 'masuk akal'.

Thursday, June 4, 2015

#1MDB: BENARKAH WANG YANG HILANG ADA PADA JHO LOW? INI JAWAPANNYA! #KekalNajib

#1MDB: Dakwaan pelaburan usahasama dengan Petrosaudi lesap, masuk poket Jho Low tidak benar


MENTERI KEWANGAN ll, DS Ahmad Husni Hanadzlah dalam wawancara TV1 menjelaskan usahasama dengan Petrosaudi tiada kaitan dengan Jho Low dan tiada kehilangan dana, sebaliknya mendatangkan pulangan. Katanya:

1. Dalam usahasama 1MDB-Petrosaudi, Petrosaudi mempunyai pegangan sebanyak 60% dan 1MDB 40%.

2. Petrosaudi telah meletakkan aset, iaitu 2 telaga minyak yang berada dalam peringkat cari gali. Petrosaudi juga telah memberi pinjaman sebanyak USD 700 juta bagi menyokong operasi cari gali yang sedang dilaksanakan.

3. Apabila 1MDB melabur USD 1 bilion ke dalam usahasama ini, 1MDB diminta membayar balik pinjaman berjumlah USD RM700 juta.

4. Petrosaudi meletakkan jumlah ini di dalam Good Star, iaitu 100% milik Petrosaudi. Laporan media yang menyebut bahawa Good Star milik Jho Lo, tetapi tiada pengesahan mengenai perkara ini. Petrosaudi telah membuat laporan kepada Fraud Division Polis London menyatakan laporan akhbar itu tidak betul.

5. Pokok persoalannya, adakah pelaburan USD 1bilion itu dapat dibawa balik atau lesap? Tidak. Tiada kehilangan dana dan pelaburan pokok diperolehi semula bersama pulangan, iaitu sebanyak USD 2.3 bilion yang kemudiannya dipindahkan dari Cayman Island ke BSI Singapura melalui firma pelaburan Brazen Sky limited.

6. Pengeluaran pertama USD 1.2 bilion telah dikeluarkan bagi membayar hutang dan faedah. Pengeluaran kedua mengambil masa untuk dicairkan dan

Aabar Investment PJS, sebuah firma pelaburan Abu Dhabi bersetuju untuk suntik dana sebagai tukaran kepada instrumen pembayaran semula Brazen Sky, iaitu dalam bentuk unit dana di BSI. Aabar sepatutnya membuat pembayaran dalam bulan Ogos, tetapi bersetuju untuk membayar lebih awal kerana proses rasionalisasi 1MDB.

7. Kenapa BSI bukan bank lain? BSI merupakan penjaga atau custodian yang dipersetujui bersama oleh Brazen Sky dan 1MDB.

8. Tidak timbul soal dana hilang dan ada sejumlah dana yang 'lesap' yang dibayar kepada Jho Lo.


Sumber: Tun Faisal Dot Com

Ringkasan 



 1. RM42 bilion perlu lihat bukan dalam konteks hutang semata2 tetapi juga Aset, Kos Kewangan dan Dana Pemegang Saham

2. Dari segi struktur kewangan, modal berbayar RM1 juta dan ada 560 ekar tanah yg lambat beri pulangan, jd bergantung kpd hutang

3. IPO Edra Energy pula tertangguh kerana penyata kewangan lambat disiapkan, jadi perlu laksana rasionalisasi untuk bayar hutang

4. Tidak ada pengesahan ttg transaksi dgn JhoLo, Petrosaudi buat laporan polis di London menyatakan laporan portal tidak betul

5. Kenyataan Tony Pua mengenai transaksi kepada Good Star tak betul kerana bercanggah dgn penyata kewangan

6. Labur dlm Petrosaudi atas sbb 'strategic partnership'. Hasilnya, Prasarana dilantik kendali operasi Arafah - Mina Metro System

7. Bila pelaburan Petrosaudi dipulangkan, dpt semula USD 2.3 b. 1st tranche tlh bayar hutang & faedah. Bakinya dlm btk fund units

8. Bila ada pihak dakwa RM27b hilang, bank akan panik dan cepat2 panggil minta bayar hutang. Cerita RM27b hilang tidak betul

9. Baki di BSI, Aabar telah setuju untuk bayar unit di BSI pd bulan Ogos, tp kerana pelan rasionalisasi, setuju bayar awal.

10. Kenapa BSI? Husni - Brazen Sky bayar semula dlm bentuk investment instrumentnya, BSI sbg custodian yg dipersetujui bersama

Friday, May 8, 2015

MANSUHKAN #GST KAD PRABAYAR!! @SKMM_MCMC JANGAN LEMBIK! TELCO JANGAN DEGIL! @shaberyc


8 MEI 2015 - Pihak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) disaran supaya mewujudkan satu mekanisme baru yang merangkumi aspek penilaian mutu perkhidmatan serta kadar caj yang dikenakan terhadap pengguna oleh syarikat-syarikat telekomunikasi (TELCO) di Malaysia.

Saranan ini telah dibangkitkan oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) bersama Yayasan Patriot Negara (YPN) ekoran tindakan pihak TELCO yang dilihat "ketegaq" dan masih mahu mengenakan cukai GST ke atas kad tambah nilai prabayar (Topup).



Ketua Aktivis PPIM, Dato Nadzim Johan yang mengadakan perbincangan bersama wakil-wakil SKMM kelmarin telah mengetengahkan beberapa isu berbangkit hasil membabitkan syarikat TELCO hasil dari aduan yang dibuat oleh pengguna.

Antara aduan yang diterima adalah:

Pengguna dikenakan kadar caj terhadap pesanan suara (voicemail) sedangkan tidak ramai yang dari pengguna TELCO yang menggunakan perkhidmatan tersebut.



Bagi memastikan hak pengguna/rakyat diadili, pihak kerajaan diminta bertindak tegas bagi memastikan syarikat TELCO tidak terus mengaut keuntungan di atas ketidaksedaran pengguna di Malaysia.

MY SLIDESHARE UPLOAD