Tuesday, March 25, 2014

"Juruterbang bijak. Cuma tidak mempunyai masa mencukupi." - Otai Juruterbang Antarabangsa


Siapa Kapten Zaharie dari pandangan Juruterbang berpengalaman luar..???

**Copy & Paste

Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib mengesahkan bahawa seseorang telah mematikan alat pengesan radar pesawat MH370 dan melakukan pusingan U.
Ekoran itu, timbul kemungkinan berlaku rampasan dan sebotaj ke atas pesawat tersebut sehingga mendorong kepada siasatan terhadap Kapten Zaharie.
Bagaimanapun, Chris Goodfellow yang berpengalaman 20 tahun sebagai juruterbang mempunyai teori sendiri.
Menurutnya, isu kehilangan pesawat MH370 terlalu dirumitkan sedangkan jawapannya mungkin mudah iaitu berlaku kebakaran di kokpit.
Dalam catatan akaun Google+ miliknya, Goodfellow, sebaik mendengar berita pesawat itu berpatah balik ke arah Selat Melaka dari Laut China Selatan, dia terus memeriksa peta dan mendapati MH370 mungkin menuju lapangan terbang terdakat di Pulau Langkawi selepas berlaku masalah seperti kebakaran dalam kokpit.
"Kunci utama di sini adalah pusingan kiri dibuat pesawat itu. Juruterbang (Kapten Zaharie Ahmad Shah) adalah kapten yang sangat berpengalaman dengan lebih 18,000 jam penerbangan. Mungkin juruterbang lebih muda yang ditemu ramah (agensi berita) CNN tidak sedar mengenai pusingan kiri.
"Kami juruterbang lama dilatih untuk sentiasa tahu di mana lapangan terbang paling dekat ketika terbang untuk perlindungan selamat jika kecemasan."
Menurut Goodfellow lagi, apabila melihat pusingan kiri dibuat oleh pesawat MH370 dan menuju terus ke arah bertentangan, nalurinya memberitahu juruterbang itu mungkin mahu menuju ke lapangan terbang terdekat.
"(Zaharie) sebenarnya mengambil laluan terus di atas laut ke Pulau Langkawi yang tidak mempunyai banyak halangan. Dia tidak kembali ke Kuala Lumpur kerana dia tahu (laluan itu) merentasi gunung (Banjaran Titiwangsa) setinggi 8,000 kaki.
Dia tahu laluan ke Langkawi lebih mudah dan jaraknya lebih dekat."
Goodfellow percaya Zaharie mengambil tindakan betul pada ketika mereka mungkin menghadapi masalah serius yang mendorong kepada tindakan pusingan U untuk menuju ke lapangan terbang terdekat di Pulau Langkawi.
Katanya, terputusnya komunikasi (ACARS) termasuk kesan radar adalah munasabah jika berlaku kebakaran di dalam kokpit.
"Melihat masa kejadian, mungkin berlaku kepanasan melampau pada salah satu tayar hadapan dan ia pecah sebaik pesawat berlepas dan terbakar perlahan-lahan.
"Ya, ini boleh berlaku dengan tayar yang kurang angin. Ingat ini pesawat berat, (dan insiden berlaku) pada malam yang panas dan landasan yang panjang."
Katanya, ada insiden di Nigeria pada 1991 melibatkan Douglas DC-8 yang tayarnya terbakar semasa berlepas menyebabkan asap tebal melemaskan kru dan penumpang.
Katanya, juruterbang memang ada akses kepada topeng oksigen tetapi ia tidak boleh digunakan semasa kebakaran.
Sebaliknya, kebanyakan juruterbang ada penutup muka dengan penapis asap tetapi ia hanya boleh bertahan beberapa minit sahaja.
"Apa yang berlaku adalah (kedua-dua juruterbang) lemas akibat asap dan pengsan, menyebabkan pesawat itu terus terbang menggunakan aplikasi sistem autopilot sehingga sama ada kehabisan minyak atau kebakaran memusnahkan papan kawalan dalam kokpit."
Jika itu benar, kata Goodfellow, Zaharie adalah wira yang bertarung situasi mustahil untuk cuba membawa pesawat itu ke Pulau Langkawi.
"Tiada was-was lagi dalam fikiran saya, itulah sebab mengapa pesawat itu berpusing dan mengambil laluan lurus."
Jika berlaku rampasan atau sabotaj, katanya, ia tidak akan sengaja pusing ke sebelah kiri dan menuju ke arah Pulau Langkawi.
Goodfellow mengakhiri tulisannya dengan kata-kata:
"Juruterbang bijak. Cuma tidak mempunyai masa mencukupi."
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone






















#PrayForMH370: AL-FATIHAH... TAKDIRMU #MH370 SETELAH BUAT U-TURN DAN DIRAMPAS.



PM STATEMENT ON MH370 – 24/03/14

This evening I was briefed by representatives from the UK Air Accidents Investigation Branch (AAIB). They informed me that Inmarsat, the UK company that provided the satellite data which indicated the northern and southern corridors, has been performing further calculations on the data. Using a type of analysis never before used in an investigation of this sort, they have been able to shed more light on MH370’s flight path.

Based on their new analysis, Inmarsat and the AAIB have concluded that MH370 flew along the southern corridor, and that its last position was in the middle of the Indian Ocean, west of Perth.

This is a remote location, far from any possible landing sites. It is therefore with deep sadness and regret that I must inform you that, according to this new data, flight MH370 ended in the southern Indian Ocean.

We will be holding a press conference tomorrow with further details. In the meantime, we wanted to inform you of this new development at the earliest opportunity. We share this information out of a commitment to openness and respect for the families, two principles which have guided this investigation.

Malaysia Airlines have already spoken to the families of the passengers and crew to inform them of this development. For them, the past few weeks have been heartbreaking; I know this news must be harder still. I urge the media to respect their privacy, and to allow them the space they need at this difficult time.

TAKDIRMU MH370 




17 hari kami menanti beritamu,
Sebak dan sayu kami ditanpamu,
10 malam, 24 Mac petunjuk ditemui,
Kami pasrah dengan takdir illahi,

MH370 kami sudah berusaha,
Mencarimu di laut luas penuh gelora
Airmata & doa seluruh dunia
Mengharap ada berita gembira


Namun Tuhan lebih Maha Kuasa,
Harapan gembira bertukar hiba,
Seluruh nelayan, rakyat & tentera
Mencarimu tanpa rasa putus asa


Lautan Hindi tempatmu melayang,
Ramai kehilangan orang tersayang
Taufan, gelap gelora jadi penghalang
Seluruh dunia terasa kehilangan


Anak menanti ibu bapanya..
Ayah ibu menanti cucunya..
Isteri menanti akan suaminya..
Namun kami pasrah kau tiada

MH370..doa kami untuk semua..
Kerna itulah takdirmu dunia
Semoga syurga tempat semua..
Akan kami iringi kamu dengan doa

Amin.








Al-Fatihah kepada semua penumpang pesawat Malaysia Airlines MH370 yang diumumkan terhempas di Lautan Hindi oleh YAB PM Najib Razak pada jam 10 malam (waktu Malaysia), 25 Mac 2014.


P/S: Lautan Hindi adalah lautan terganas di dunia. Ombak setinggi bangunan dua tingkat. Patutlah tak jumpa.

Monday, March 24, 2014

#PRKKajang: KEMENANGAN WAN AZIZAH TAK BERERTI BUAT ANWAR KERANA HAJATNYA TETAP TAK KESAMPAIAN!!


Datin Sri Dr. Wan Azizah Wan Ismail (WAWI) bakal menggalas tugas sebagai ADUN baru untuk Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang setelah diumum menang dengan calon Barisan Nasional, Datuk Paduka Chew Mei Fun.

Tahniah kerana berjaya membuktikan bahawa anda adalah isteri terbaik didunia!

Nampaknya, dalam PRK Kajang ini, PKR hanya mampu mempertahankan kerusi asal sejak kemenangan pada PRU13 lepas dengan kemerosotan majoriti sebanyak 1,445 undi, iaitu perbezaan diantara keputusan 6,824 (PRU13) dengan 5,379 (PRK 2014).

Penyokong PKR melompat kegembiraan selepas diumumkan menang, sedangkan mereka tidak tahu kekecewaan oleh ramai ahli PKR sendiri. Serta dijangka, protes senyap akan berlaku.


PRK KAJANG: HAJAT TAK KESAMPAIAN?


Dengan pengumuman resmi tersebut maka kita semua bertanya:
  1. Mana dia keangkuhan Lim Kit Siang yang mahu mempastikan BN hilang deposit?.
  2. Apakah hasrat PKR yang ingin menjadikan PRK Kajang sebagai referendum rakyat terhadap kerajaan persekutuan tercapai walaupun sokongan PKR sedikit meningkat 1.54% berbanding BN yang walaupun kalah tetapi sokongannya meningkat sebanyak 2.7%.
  3. Mengapa ramai pengundi yang tidak keluar mengundi hanya 72% berbanding 88% pada PRU 13, walaupun PKR memulakan kempen dan serangan terhadap UMNO lama sebelum BN mengumumkan calonnya. Adakah kerana pengundi tidak mahu MB Selangor bertukar tangan? atau rakyat bosan dengan politik wayang yang tidak mengubah apa-apa keadaan.
  4. Apakah makna PKR dengan tokoh besarnya Dr. Wan Azizah Wan Ismail, Presiden PKR dengan politik simpatinya menang dengan majoriti kurang 1,445 sedangkan tujuan asal PKR untuk meningkatkan majoriti 10 hingga 11 ribu?
  5. Apakah Perdana Menteri Malaysia bertukar tangan hanya dengan PRK Kajang? sedangkan ini bukan PRK Parlimen untuk memilih kerajaan persekutuan dan MB Selangor masih dalam gengaman Khalid Ibrahim.
  6. Apa hebatnya sangat pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli yang mengaku mencetuskan idea PRK Kajang bagi mendapatkan sokongan yang semakin kurang?
  7.  Apakah UMNO masih dilebalkan sebagai parti rasis sedangkan BN meletakkan calon Cina di kawasan majoriti Melayu berbanding dengan PKR yang meletakkan ramai calon Melayu di kebanyakan kawasan majoriti Melayu. Siapa yang beramalan rasis?.
Oleh yang demikian terbuktilah bahawa PRK Kajang tidak megubah apa-apa corak dan keputusan kerajaan negeri dan Persekutuan.

Benarlah bahawa PRK ini suatu pengkhianatan terhadap mandat pengundi PRU 13 terhadap PKR, suatu pembaziran masa dan waktu, serta tidak dapat mengalihkan perhatian rakyat terhadap konflik kepimpinan Selangor mahupun keputusan mahkamah mengenai kes Liwat 2 Anwar Ibrahim.

Sesungguhnya rakyat lebih menumpukan perhatian kepada misi pencarian ‪#prayforMH370‬ dari jalan cerita politik yang disusun untuk menyelamatkan maruah sebuah keluarga dan nafsu besar seorang pemimpin untuk menjadi Perdana Menteri.

SEBARKAN

MY SLIDESHARE UPLOAD