Wednesday, April 23, 2014

APABILA TUN DAIM PERTIKAI NAJIB PANGKU JAWATAN YANG PERNAH DISANDANGNYA DULU...


Saya pelik dengan bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin yang tidak habis-habis mengkritik cara pentadbiran yang dikepalai DS Najib Razak. Sudah-sudah lah Daim, zaman kamu dah habis. Biarkan Najib dengan caranya sendiri.

Berdasarkan artikel dari MyKMU, Tun Daim menyarankan agar jawatan menteri kewangan yang dipangku oleh DS Najib sekarang dilepaskan kepada orang lain supaya ada tempat mengadu sekiranya Menteri Kewangan buat silap.Baiklah, apa gunanya menteri kewangan ke-2? Rasanya bukan sengaja jawatan itu diadakan bukan? Setidaknya, DS Najib boleh memantau dan memberi sekatan agar menteri kewangan yang dilantik tidak 'menyamun'/membuat suka hati mereka.

Berikut adalah petikannya:
Bekas Menteri Kewangan Malaysia, Tun Daim Zainuddin hari ini, menyarankan agar Perdana Menteri tidak lagi memegang jawatan Menteri Kewangan bagi menjaga kepentingan usahawan bumiputera dan ekonomi negara. 
Jika Perdana Menteri tidak memegang jawatan Menteri Kewangan, maka kita akan ada tempat mengadu jika Menteri Kewangan buat silap. Sekarang ia dipegang oleh orang yang sama menyebabkan kita tiada lagi tempat mengadu jika ada sesuatu yang kita rasakan tidak kena.”
Selain itu, Tun Daim juga menyarankan dilantik seorang Menteri bagi menjaga kepentingan usahawan Melayu dan ia mestilah mempunyai kemahiran dalam bidang keusahawanan. 

“Kita lantik orang yang tiada pengalaman dalam perniagaan untuk membantu usahawan Melayu maka ia akan menyebabkan mereka tidak faham apa yang perlu dilakukan. Akhirnya Menteri bergantung kepada teks ucapan dan polisi pegawai semata-mata.” 
“Kita ada banyak agensi – Uda, Dara, Teraju, Pemandu… tapi apakah pencapaian usahawan bumiputera hari ini?  Selain Syed Mokhtar dan Azman Hashim siapa lagi yang tinggal? Lihat sahaja senarai 40 orang terkaya di Malaysia, berapa Melayu yang ada hari ini?” 
 
Beliau berkata demikian dalam program Bicara Petang Bersama Tun Daim Zainnuddin: “Ekonomi Bandar Malaysia, Adakah Bandar Melayu.” anjuran Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia (Perdasama) dan Malaysian Investment Development Authority (MIDA). 
Tun Daim turut menimbulkan persoalan sama ada Kementerian Pembangunan Usahawan perlu diwujudkan semula bagi membolehkan usaha membantu usahawan bumiputera lebih tersusun dan lebih baik. 
Dalam ucapan ringkas itu juga Tun Daim menegaskan beliau bukan anti kerajaan mahu pun UMNO, namun mahu kerajaan memberi tumpuan kepada pembangunan usahawan Melayu dengan lebih teliti dan melantik mereka yang berpengalaman mengendalikannya. 
“Memang saya ada mengkritik kerajaan, tapi saya tetap UMNO dan akan terus menyokong UMNO. Saya mengkritik kerana mahukan orang Melayu terus mendapat peluang yang lebih baik.” 
Selanjutnya
Ini adalah kenyataan Tun Daim yang paling buatkan saya tertarik:
"Selain Syed Mokhtar dan Azman Hashim siapa lagi yang tinggal? Lihat sahaja senarai 40 orang terkaya di Malaysia, berapa Melayu yang ada hari ini?”
Baiklah, saya mohon Tun Daim isytiharkan total aset yang dia ada. Saya pelik, kenapa lah nama dia tidak pernah tersenarai dalam 40 orang terkaya di Malaysia sedangkan satu dunia tahu dia adalah melayu terkaya didunia.

Nak tahu berapa aset beliau? Rujuk link dibawah:
NEXT....
“Memang saya ada mengkritik kerajaan, tapi saya tetap UMNO dan akan terus menyokong UMNO.

Tun Daim memang UMNO, dan akan terus menyokong UMNO. Apa guna kritik kerajaan kalau dengan niat mahu menjatuhkan DS Najib. Dengar khabar, Tun Daim siap 'fund' sekumpulan bloggers untuk menyerang PM.

P/S: Tak payah guna perkataan 'Melayu' untuk tutup kesalahan dan tak payah kritik apa yang dilaksanakan. Biar Najib dengan caranya sendiri...

No comments:

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive