Showing posts with label PEMILIHAN UMNO. Show all posts
Showing posts with label PEMILIHAN UMNO. Show all posts

Tuesday, April 29, 2014

PEMILIHAN PKR BERCERAMUK! MEMALUKAN! BUKTI PKR TIADA KREADIBILITI PIMPIN MALAYSIA!!


Kecoh dilaman sosial yang mendakwa bahawa Pemilihan PKR yang dijalankan adalah TIDAK TELUS dan BODOH. Pelik, mereka kata mereka hebat dan mampu menandingi kepimpinan kerajaan persekutuan, tetapi pemilihan parti sendiri pun tak terjaga.

Apa yang kita boleh lihat oleh mata kasar ialah, PEMILIHAN UMNO JAUH LEBIH SEMPURNA 

Sebagai contoh:


Inikah adabnya untuk memilih pemimpin? Banyak mulut dari kepimpinan, ahli malahan blogger PKR sendiri telah menyatakan ketidakpuashatian mereka, baca dibawah...

Daripada blog Double-Y:
Blogger Aduka Taruna melalui laman Facebook mendakwa pemilihan PKR yang dijalankan terlalu berkecamuk dan dilihat tidak telus serta berkemungkinan bakal berlaku sebotaj di antara kem calon yang bertanding. 

 

Paling kelakar adalah calon yang bertanding boleh mendekati meja pengundi dan membantu pengundi untuk mengisi kertas undi tersebut.  
SELANJUTNYA
GILA KE CALON BERTANDING DAPAT TENGOK KERTAS UNDI SECARA TERBUKA? TELUS KE MACAM NI?




Suasana menjadi semakin hangat apabila portal FMT melaporkan bahawa Ketua Jawatankuasa Pemilihan PKR akan jalankan siasatan terhadap kekecohan yang berlaku:


Batang Sadong PKR fracas under investigation(By: Free Malaysia Today) 
Claims against PKR’s incumbent deputy president Azmin Ali for alleged involvement in vote tampering in the Batang Sadong division polls in Sarawak will be investigated, said PKR Election Committee chief Johari Abdul. 
Johari said that he will be flying to Sarawak today to investigate the matter. 
He said the complaint against Azmin was lodged by Badrul Hisham Shaharin (popularly known as CheguBard) and several others following a blackout incident at the counting centre. 
Explaining the incident to reporters here during a press conference today, Johari said: “Since the area (Batang Sadong) is remote, it was decided that the (division) polls will be conducted at a budget hotel. 
“What happened was that party workers counted the ballot papers in a room and when two Central Committee (MPP) candidates wanted to witness the process, there was a delay from them to open the door. 
[Full Stories]

Dulu sewaktu Pemilihan UMNO dijalankan, macam-macam suara sumbang dari pimpinan PKR. Sekarang, situasi yang terjadi dalam Pemilihan PKR lagi teruk dan nampak sangat hina!!

KONKLUSI yang saya dapat nyatakan disini ialah...

Pemilihan UMNO adalah lebih demokratik berbanding pembangkang 
Klik [SINI]

Friday, November 22, 2013

PENUBUHAN JAWATANKUASA KHAS PENAMBAHBAIKAN BUKTI #TransformasiUMNO TERLAKSANA.. TAHNIAH!!


UMNO mewujudkan jawatankuasa baru sejajar dengan transformasi yang mahu dilaksanakan di dalam parti tersebut. Ini membuktikan bahawa TRANSFORMASI UMNO yang diperkenalkan Tuan Presiden, Datuk Seri Najib Tun Razak sudah terlaksana.

VIDEO:

Monday, October 21, 2013

#PemilihanUMNO: PENYOKONG @JamawiJaafar TAK RASIONAL, SERANG @AzwanBro TANPA TAHU POKOK PANGKAL!! BACA NI!!


Aku memerhatikan beberapa blog mula melakukan serangan ke atas calon Naib Ketua Pemuda Azwanbro tanpa sebab yang munasabah. Malah blogger yang menyerang Azwanbro boleh dikatakan tiada di PWTC pada 17 dan 18 Oktober yang lepas.

Ok lah, aku nak cerita sikit kronologi apa yang jadi pada 17 dan 18 okober lepas, lantaklah. Nak marah pun marah lah.... PEACE!!

17 Oktober  2013 (khamis)

1. Semasa alam mesyuarat yang turut dihadiri oleh wakil calon dari Bachok dan wakil dari Selangor iaitu Ketua Pemuda UMNO Selangor sendiri iaitu Saudara Zainuri Zakaria telah mengakui bahawa Bahagian Sabak Bernam tidak berikan undi kepada Jamawi Jaafar, bahkan telah memberi 'UNDI SOLID' kepada Azwan Bro. Ini bermakna Jamawi telah kalah di Sabak Bernam (1bahagian). Namun, disebabkan KEBODOHAN JK PEMILIHAN, peti undi dari bahagian Sabak Bernam telah hilang? 

So, disebabkan kegagalan JK Pemilihan UMNO mencari peti undi Sabak Bernam, dan dikatakan JJ sukar menerima kekalahan tersebut. Namun, kedua-dua calon bersama JK Pemilihan yang bermesyuarat akhirnya bersetuju menerima pakai kenyataan KP Sabak Bernam dan KP Selangor.

Suasana perbincangan yang harmoni pada hari khamis 17 Oktober akhirnya menemui jalan penyelesaian di mana Jamawi Jaafar menerima hakikat bahawa dirinya tewas.

Selesai hasil mesyuarat pada hari khamis, JK Pemilihan memaklumkan kepada penyokong kedua-dua calon bahawa esok JK Pemilihan akan membuat pengumuman rasmi Khairul Azwan memenangi jawatan Naib Ketua Pemuda akan dibuat jam 11.00 pagi.

TETAPI

18 Oktober 2013 (Jumaat) 

Hari di mana sepatutnya JK Pemilihan mengumumkan Khairul Azwan memenangi kerusi Naib Ketua Pemuda. Tanpa disangka, Jamawi Jaafar bertindak mengemukakan bantahan atas pelbagai alasan antaranya mahu kiraan semula undi bagi Sabak Bernam barulah dia berpuas hati. (MULA-MULA MENGAKU KALAH, LEPAS TU BUAT BANTAHAN BALIK?)

Setelah berusaha mencari peti undi tersebut, akhirnya pihak JK Pemilihan menemui kotak undi Sabak Bernam yang telah diletakkan bersama undi untuk wanita. Akhirnya JK Pemilihan yang sepatutnya mengumumkan keputusan Khairul Azwan Harun menang telah berdalih dan mengikut kemahuan JJ.

Setelah menemui peti undi tersebut Jamawi Jaafar menimbulkan pelbagai keraguan dengan megemukakan 1001 alasan. Bagi dirinya jumlah undi yang terdapat dalam kotak tersebut tidak lagi boleh dipercayai. Selain berpunca kebodohan JK Pemilihan yang salah kira undi di mana undi bahagian Kampar dan Bachok yang sepatutnya menjadi milik Khairul Azwan telah diberikan kpd Jamawi Jaafar.

Hari yang pendek telah berubah menjadi panjang, oleh kerana calon dari Sabah yang dikatakan cool dan tidak kejar jawatan, mengapa dia tidak dapat menerima hakikat bahawa dia kalah kepada Khairul Azwan Harun? Adakah kerana dia malu bahawa dia 'listed' dalam 'favourite candidate of NKP'?

Bayak sebab-musababnya, salah satunya mungkin kerana JJ masih trauma dengan kegagalannya menduduki kerusi Parlimen Tenom semasa PRU13 tempoh hari disebabkan, Ketua Menteri Sabah, DS Musa Aman dikatakan enggan menerima Jamawi Jaafar disebabkan protes di peringkat ‘Grass Root’, termasuklah kerana majoriti jentera ketua-ketua PDM (PUSAT DAERAH MENGUNDI), ketua-ketua cawangan, pemimpin-pemimpin komponen (KDM) tidak setuju dan membantah pemilihan Jamawi sebagai calon BN di Parlimen P.181 Tenom.


Walaupun kemenangan sudahpun dalam genggaman Azwan Bro, saya puji kerana dia sanggup berkorban dan bersetuju dengan saranan JK Pemilihan yang bodoh kerana letak peti undi merata-rata demi mengangkat martabat institusi pemuda. Jika ditakdirkan Khairul Azwan tewas dalam pemilihan semula, bagi saya Azwan Bro adalah pemenangnya yang sebenar. 

P/S: Diharap kepada blogger-blogger yang tidak ada di PWTC semasa hari penting itu, jangan lebih-lebih. 

~ADIOS~

Saturday, October 19, 2013

#PemilihanUMNO: LATEST!! SENARAI TOP 25 KERUSI MAJLIS TERTINGGI!! (TAK RASMI)


Berikut adalah keputusan tidak rasmi jumlah undi yang diterima 25 calon teratas kerusi Majlis Tertinggi (MT) UMNO setakat 8 malam ini, berdasarkan papan carta Pusat Media di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.

1. Datuk Seri Mustapa Mohamed : 31 undi
2. Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob : 30 undi
3. Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim : 30 undi
4. Datuk Seri Jamil Khir Baharom : 29 undi
5. Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek : 29 undi
6. Datuk Seri Idris Jusoh : 29 undi
7. Datuk Abdul Rahman Dahlan : 29 undi
8. Datuk Seri Idris Haron : 28 undi
9. Datuk Seri Mahdzir Khalid : 28 undi
10. Datuk Razali Ibrahim : 27 undi
11. Datuk Seri Shahidan Kassim : 27 undi
12. Datuk Hasan Malek : 27 undi
13. Datuk Tajuddin Abdul Rahman : 25 undi
14. Tan Sri Annuar Musa : 24 undi
15. Datuk Seri Mohamad Hasan : 24 undi
16. Datuk Seri Jamaludin Mohd Jarjis : 24 undi
17. Datuk Seri Azalina Othman Said : 23 undi
18. Datuk Abd Latiff Ahmad : 22 undi
19. Datuk Shamsul Anuar Nasarah : 21 undi
20. Dr Mohd Puad Zarkashi : 20 undi
21. Datuk Rosnah Abd Rashid Shirlin : 19 undi
22. Datuk Ab Aziz Kaprawi : 17 undi
23. Datuk Bung Moktar Radin : 16 undi
24. Datuk Halimah Mohamed Sadique : 15 undi
25. Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican : 15 undi

BERNAMA

#PemilihanUMNO: KEPUTUSAN TIDAK RASMI TERKINI!!

Berikut adalah keputusan tidak rasmi terkini hingga jam 5.50 petang:





#PemilihanUMNO: PANDANGAN CALON - "APAKAH KEPENTINGAN #PemilihanMT KEPADA UMNO?"


Berikut adalah pandangan calon-calon Majlis Tertinggi mengenai kepentingan Pemilihan Majlis Tertinggi UMNO. Datuk Seri Haji Mohd Ali bin Mohd Rustam, YB Dato' Shamsul Anuar Haji Nasarah, Dato' Abdul Rahman Dahlan dan Sdr Tun Faisal Ismail Aziz telah memberikan pandangan masing-masing.

Antara yang ditekankan ialah struktur dan kerangkaan dalam barisan Ahli Majlis Tertinggi, iaitu barisan Ahli Majlis Tertinggi tidak boleh merangkumi kesemuanya yang terikat dengan pentadbiran kerajaan, wajar untuk membariskan Ahli yang 'free', kerana boleh fokus dan sentiasa mempunyai jentera untuk menjaga kestabilan parti.

#PemilihanUMNO: INFO!! PERWAKILAN PERLU TITIK BERATKAN CALON MT BERPOTENSI BESAR INI!!


Dalam barisan calon-calon pilihan (CAI) seperti yang saya keluarkan semalam [sini]..

Saya amat tertarik dengan muka baru yang bagi pandangan saya, mereka sangat berpotensi besar untuk menyumbang kepada parti dan masyarakat sejagat. Saya tak pilih banyak hanya (DUA) sahaja. Dimana, calon-calon ini sudah saya pilih sejak mereka mengumumkan akan bertanding (Ahli Majlis Tertinggi).

Calon pertama:


PENGERUSI PTPTN, AHLI PARLIMEN LENGGONG & NAIB KETUA BAHAGIAN LENGGONG

Sebagai pengerusi PTPTN, YB Shamsul dilihat berpotensi dalam memperkasakan platform pendidikan, iaitu mendekati para mahasiswa dan atas inisiatif diskaun 30% yang diperkenalkannya untuk bayaran balik PTPTN baru-baru ini, secara tidak langsung telah menyedarkan golongan peminjam ingkar yang menganggap bahawa PTPTN adalah zalim (Pro-M), disamping telah menyumbang satu 'output' yag besar kepada dasar ekonomi negara.

YB Shamsul adalah seorang yang sangat lantang bersuara di Parlimen. Suara dan hujahnya begitu ditakuti pembangkang. Tak percaya? Saksikan video dibawah:





CALON KEDUA:


CALON NO.60
EXCO PEMUDA UMNO, PENGERUSI UNIT MEDIA BARU (UMB) DAN BN YOUTH CYBER TEAM, AJK BIRO IPT MAJLIS TERTINGGI UMNO & ANGGOTA ONLINE RAPID RESPONSE TEAM BN PRU-13

Saya percaya, ramai sudah mengenali siapa calon ini. Dia merupakan seorang yang sangat berpotensi bagi menajamkan serangan barisan jentera siber dan menjadikan kelebihan media baru ini sebagai anjakan paradigma kepada tarikan pengundi dan kemenangan parti.

Berdasarkan dengan  semua pengalaman yang TF ada, saya yakin dia boleh dan dia telahpun buktikannya semasa PRU-13 lepas. Tidak ketinggalan juga semasa semua PRK yang telah dijalankan sepanjang penggal sebelum ini. (cth: PRK Kuala Besut, PRK Manek Urai).

Selain punya kelebihan dalam media sosial, TF juga punyai keberanian untuk menyertai forum bersama pembangkang. Tak semua pemimpin berani macam ni.

________________________________________________________________________________

Saya agak kesal dengan sesetengah 'cai' yang dikeluarkan oleh beberapa bahagian, dimana mereka tidak titik beratkan potensi, tapi hanya memandang orang muda sebagai calon mentah dan tak layak menyandang jawatan Ahli Majlis Tertinggi UMNO. Adakah ini dinamakan 'SELFISH'?

Salah satu contoh:

Bahagian mana punya ni? cuba teka?
haha
_________________________________________________________________________________

Mohon agar perwakilan fikir yang terbaik kepada UMNO dan agar calon ini diberi peluang supaya dapat memberi pembaharuan dalam parti keramat UMNO. InsyaAllah. 

Friday, October 18, 2013

#PemilihanUMNO: AKHIRNYA, EPISOD "The Mystery Of NKPUM Candidates" TERJAWAB!! TAHNIAH @AzwanBro!!


Nampaknya setelah berhari-hari episod keputusan siapakah merangkul jawatan sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia diantara Azwan Bro dan Jamawi Jaafar kini terjawab.

Ini adalah keputusan tidak rasmi melalui laman Twitter Agenda Daily. Namun begitu, walau apa-apa pun, kita tunggu pengumumannya pukul 11 pagi nanti.


Baca dibawah untuk pendekatan lebih lanjut:

#PemilihanUMNO Kes NKP : Senarai 76 Bahagian Yang Dimenangi Khairul Azwan, JK Akui Kesilapan?

Disebabkan JK Pemilihan gemar bermain sukan tarik tali, maka terpaksalah saya tunjukkan senarai 76 bahagian yang dimenangi oleh Khairul Azwan sebagaimana disahkan wakil calon yang berada di setiap bahagian pada hari pemilihan.

Rujuk senarai 76 bahagian-bahagian di bawah :










Jika mahu nama, nombor mykad, nombor keahlian wakil yang berada di lokasi. Ab Rauf serta JK Pemilihan boleh hubungi saya.

Senarai 76 bahagian yang dimenangi Khairul Azwan di atas adalah keputusan awal, namun sebaik sahaja sampai di ibu pejabat. Keputusan bagi bahagian Bachok dan Kampar dikatakan dimenangi oleh Jamawi Jaafar maka keputusan yang dikeluarkan adalah 76 - 2 = 74 seperti tertera dalam kertas keputusan awal di bawah.


Sumber: DOUBLE-Y

Thursday, October 17, 2013

#PemilihanUMNO: PENDEDAHAN EKSKLUSIF 'CAI' AHLI MAJLIS TERTINGGI UMNO!! MANA LAGI 5?


Berikut adalah senarai calon Top 20 Ahli Majlis Tertinggi pilihan bagi Pemilihan UMNO penggal ini. Calon-calon ini adalah yang secara peribadinya, berpotensi untuk memberikan pembaharuan dalam UMNO dan yang bekerja. Siapa lagi 5? Jika punyai apa-apa pendapat, sila bentangkan diruangan KOMEN:

TIMBALAN PENGERUSI TETAP:



NAIB PRESIDEN:


DATO' SERI DR. AHMAD ZAHID HAMIDI
NO. CALON 01

DATUK SERI HISHAMMUDDIN TUN HUSSEIN
NO. CALON: 02

DATO' PADUKA MUKHRIZ BIN TUN DR. MAHATHIR
NO. CALON: 05

SENARAI TOP 20 CALON AHLI MAJLIS TERTINGGI PILIHAN...
SIAPA LAGI 5??
SILA CADANGKAN DIRUANGAN KOMEN!!



SENARAI PENUH CALON:

1. Datuk Seri Shahidan Kassim (Penyandang/dilantik)
2. Datuk Shamsul Anuar Nasarah
3. Datuk Dr Aziz Jamaludin Mhd Tahir
4. Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (Penyandang)
5. Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin (Penyandang/dilantik)
6. Tan Sri Annuar Musa
7. Datuk Zahidi Zainul Abidin
8. Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan
9. Datuk Misri Barham
10. Datuk Rosnah Abd Rashid Shirlin
12. Datuk Musa Sheikh Fadzir (Penyandang/dilantik)
13. Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek (Penyandang)
14. Datuk Ab Aziz Kaprawi
15. Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim (Penyandang)
16. Datuk Seri Mustapa Mohamed
17. Datuk Sohaimi Shahadan
18. Datuk Seri Idris Jusoh (Penyandang)
19. Datuk Seri Mahdzir Khalid
20. Datuk Razali Ibrahim (Penyandang/dilantik)
21. Dr Mohd Puad Zarkashi (Penyandang)
22. Datuk Halimah Mohamed Sadique
23. Yusoff Ishak
24. Mohd Ariff Abdul Aziz
25. Datuk Seri Jamaludin Mohd Jarjis (Penyandang)
26. Datuk Moktar Radin (Penyandang)
27. Datuk Ab Wahab Ibrahim
28. Zawawi Othman
29. Datuk Raja Ropiaah Raja Abdullah
30. Datuk Rosni Zahari
31. Datuk Seri Jamil Khir Baharom (Penyandang/dilantik)
32. Datuk Abd Rahman Dahalan
33. Datuk Abd Latiff Ahmad (Penyandang)
34. Razali Husain
35. Datuk Dr Norraesah Mohamad (Penyandang)
36. Datuk Seri Azalina Othman Said
37. Datuk Seri Dr Siti Zaharah Sulaiman
38. Datuk Md Alwi Che Ahmad
39. Datuk Azman Shah Omar Shah
40. Datuk Seri Mohamad Hasan
41. Datuk Tajuddin Abdul Rahman (Penyandang)
42. Datuk Maznah Abdul Hamid
43. Datuk Hamidah Osman
44. Datuk Hassan Malek
45. Mohd Sazili Shahibi
46. Abd Zarin Mohd Yasin
47. Datuk Mohamad Satim Diman
48. Dr Ahmad Kamal Ariffin Mohamed
49. Datuk Idris Haron (Penyandang)
50. Datuk Mohd Zain Ismail
51. Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad
52. Datuk Nur Jazlan Mohamed
53. Datuk Nasir Safar
54. Azlan Man
55. Dr Zubir Harun
56. Datuk Ahmad Tajuddin Sulaiman
57. Mohsin Yusoff
58. Datuk Saifuddin Abdullah (Penyandang)
59. Datuk Ishak Ismail
60. Tun Faisal Ismail Aziz
61. Tan Sri A. Rahim Tamby Chik
62. Datuk Ahmad Jaafar
63. Datuk Reezal Merican Naina Merican
64. Sapin @Sairin Karano @Karno


"SAYA AKAN TERUS BERKHIDMAT WALAUPUN KALAH!!" - @tunfaisal #TF4MT


Bila sebut nama Tun Faisal, orang akan ingat Unit Media Baru atau UMB, satu biro bawah Pemuda UMNO yang kewujudannya untuk memperkasakan perjuangan parti itu di alam siber.

Penyokongnya ramai, seramai penentangnya, di dalam dan luar parti, dua tiga tahun kebelakangan ini, seiring dengan kepesatan media sosial, dan bagaimana medium itu digunakan untuk mengangkat agenda politik, sosoknya jadi kontroversi.

Namanya penuhnya ada sedikit pelik, Tun Faisal Ismail Bin Aziz, ramai yang tertanya-tanya, dari mana datang gelaran Tun itu, dalam satu kesempatan ringkas, Agendadaily bertanyakan beliau soalan yang ramai tertanya-tanya, tapi tiada siapa bertanya secara berdepan itu.
Menurut anak jati Perak ini, Tun di depan nama itu adalah gelaran keturunan sebelah ibunya, Puteri Faizah binti Megat Alias, beliau berasal dari keturanan Megat Terawis di Perak, yang mana mensyaratkan, jika salah seorang ahli keturunan itu berkahwin dengan orang 'kebanyakkan' maka panggal Puteri bagi perempuan ataupun Megat bagi lelaki, digantikan dengan Tun.

Panggal nama itu ada baiknya, mudah kenal saudara, seperti bekas Ketua Polis Selangor Tun Hisan Tun Hamzah dan pendakwaraya kanan Tun Majid Tun Hamzah adalah kaum kerabat beliau.

Itulah kisahnya, ayah beliau, Aziz Bin Pandak adalah seorang guru, begitu juga ibunya. Beliau membesar dalam tradisi keilmuan, dek kerana kedua-dua orang tuanya adalah guru sekolah.

Menurut Tun Faisal, beliau terjun ke dunia politik, atas tekad untuk bersama 'memberikan khidmat kepada negara'.

Jika melihat kepada latar belakang pendidikannya, Tun Faisal merupakan seorang ahli farmasi profesional, berkelulusan ijazah Sarjana Muda Sains Farmasi dari USM pada tahun 1996, beliau pernah menjawat jawatan Ketua Jabatan Farmasi, Selangor Medical Centre, sebelum ditawarkan bekerja dengan Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein.

"Satu hari, seorang pegawai di pejabat Datuk Hisham yang saya kenali semasa menjadi pemimpin mahasiswa dulu, pujuk saya menyertai pejabat Datuk Hisham (Ketua Pemuda UMNO ketika itu) sebagai pegawai penyelidik dan penulis ucapan.

"Ketika itu tahun 2001, pada mulanya saya berbelah bagi sebab saya dalam proses untuk menyertai sebuah syarikat farmaseutikal multinasional yang menjanjikan kerjaya yang stabil dan gaji lumayan, untuk hanya menjadi pegawai penyelidik, namun kawan itu janji, cuba sebulan dulu, tengok macam mana, jika tak sesuai boleh kembali ke profesion asal saya.

"Saya sahut cabaran tersebut, dan tugas pertama saya tulis kenyataan akhbar Datuk Hisham, dan saya terkejut apabila sebahagian besar daripada input saya digunakan olehnya. Ini menyebabkan saya teruja dan memberi kepuasan diri kerana merasakan saya boleh menyumbang kepada pembentukan dasar-dasar di dalam negara dan parti secara langsung melalui input-input yang diberikan."

"Ia sesuatu yang amat besar kepada anak muda macam saya,"ujarnya.

Menurut beliau, walaupun bertugas sebagai penyelidik dalam pejabat politik Ketua Pemuda UMNO, beliau jenis yang tidak boleh duduk diam dan hanya buat perkara rutin dan yang diarahkan semata-mata.

Secara sukarela beliau melibatkan diri dalam pelbagai biro dan program Pemuda UMNO tanpa sebarang jawatan.

"Saya terlibat dengan Biro Pendidikan di bawah Dr Adham Baba, menjadi urusetia Retreat Ketua-Ketua Pemuda Bahagian di bawah Akademi Pemuda yang diketuai Dr Zambry Abdul Kadir, dan macam-macam lagi termasuk membantu (Datuk) Norza Zakaria dalam Pusat Media Pemuda BN mengendalikan jentera siber Pemuda BN dalam PRU ke 11,".

Alumni Kolej Islam Klang ini mula berjinak-jinak dalam dunia siber pada 1999, melalui chat room, forum-forum di internet, namun pembabitan langsung yang pertama adalah sebagai pengasas cybertroopers Pemuda UMNO, iaitu Pasukan Perang Siber Pemuda UMNO.

Tugas beliau dalam Unit Media Pemuda BN sebagai Ketua Unit Produksi yang menghasilkan bahan-bahan bertulis dan berita sepanjang tempoh kempen PRU 2004 itu.

Selepas PRU 2004, bintangnya bertambah cerah, Datuk Hisham yang baru naik pangkat jadi Menteri Pelajaran kemudian melantik beliau menjadi pegawai khas yang bertanggungjawab atas hal berkaitan dasar-dasar pendidikan.

Minatnya untuk memegang jawatan dalam parti hadir selepas PRU12, ketika UMNO berdepan 'tsunami politik', dan sebagai anak muda, beliau merasakan dapat menyumbang sesuatu kepada parti.

Bermula dengan menyertai pertandingan merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO Putrajaya, berlawan dengan penyandang jawatan pegawai khas Perdana Menteri ketika itu Tun Abdullah Badawi, (Datuk) Ahmad Zaki Zahid.

Ia merupakan pertembungan yang sengit, Tun Faisal kalah dengan tiga undi kepada Zaki.
Bagi Tun Faisal, kekalahan di bahagian mempunyai hikmah tersendiri.

"Jika saya menang lawan Zaki di peringkat bahagian, saya telah berjanji kepada diri saya bahawa saya akan hanya memberi tumpuan kepada bahagian dan tidak akan bertanding Exco Pemuda Pusat. Tapi, itulah hikmah dan mungkin lorongan daripada Allah SWT supaya saya dapat menyumbang untuk perkara yang lebih besar...di peringkat yang lebih tinggi."

Kemenangan sebagai Exco Pemuda Pusat pada 2009 membuka laluan baru kepadanya, kembali melakukan apa yang menjadi minatnya sejak awal, 'dunia siber' selepas dilantik oleh bosnya dalam Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin sebagai Pengerusi UMB.

UMB adalah biro baru yang diwujudkan oleh Pemuda UMNO dalam satu mesyuarat pertama di Pusat Latihan UMNO ILMU Janda Baik selepas pemilihan Agung UMNO pada April 2009.
"Selepas mesyuarat tersebut, tugas pertama UMB adalah 'perang siber' dalam PRK Manek Urai Kelantan, dan sejak itu UMB terlibat dalam semua PRK, termasuk Pilihanraya Negeri Sarawak dan PRU13,"katanya.

Bukan mudah untuk menerajui biro baru, kata Tun Faisal, ketika beliau menerajui UMB tahun pertama dihabiskan dengan program latihan 'perkenalan' kepada alam siber untuk jentara UMNO di peringkat akar umbi.

"Jentera UMNO ketika itu terlalu bergantung kepada media tradisi, dalam satu kursus awal, saya bertanya kepada 300 orang ahli UMNO akar umbi yang hadir, saya bertanya siapa pernah baca blog Rockybru (paling popular ketika itu), tak sampai 10 peratus yang angkat tangan...

"Dari situlah UMB bermula, dari 10 peratus..."

Beliau jelas berbangga dengan pencapaiannya semenjak menerajui UMB, sekurang-kurangnya kini, di media maya, UMNO tidak ketandusan blogger, facebooker, mahupun pengguna twitter yang menyokongnya.

Walaupun begitu, bukan semua kredit perlu diberikan pada UMB, ada pihak-pihak lain juga dan UMB sebahagian dari pasukan yang memajukan 'perang siber' untuk UMNO.

Tahun-tahun berikutnya, dalam kursus-kursus UMB, telah disiapkan modul 'perang siber', sehingga April 2013, UMB telah melatih tidak kurang dari 3000, 'tentera maya' untuk UMNO.
"Hakikatnya dalam PRU13, walaupun jentera kita masih ada kekurangan berbanding pembangkang, namun kehadiran jentera kita menangkis serangan pembangkang, terutamanya dalam medium berbahasa Melayu dapat dirasai. Kita agak kekurangan dalam aspek penghasilan video, kepantasan menjawab serangan dan tomahan pembangkang, terutama untuk medium bahasa lain, lebih-lebih lagi bahasa Cina,".

Beliau memberikan contoh, kisah kononnya 40 ribu 'pengundi bangla' dibawa masuk oleh BN untuk mengundi, bagi memastikan pembangkang tewas... yang dibangkitkan oleh ketua pembangkang sendiri beberapa hari menjelang pengundian, dijawab secara tersusun dan sistematik dalam medium bahasa Melayu, tapi mungkin tidak cukup tersebar dalam medium lain, sehinggakan wujud 'fear' dan prejudis di kalangan pengundi Cina, hak rakyat Malaysia untuk mengundi akan 'tergadai' kepada pengundi bangla.

"Sebab itu kita tengok, kaum Cina 'mengamuk' di Klang, pecahkan bas kilang, juga kawasan-kawasan lain, kemungkinan kerana 'ketakutan' yang sengaja diwujudkan pembangkang ini tidak dapat dihapuskan dengan berkesan,"ujarnya.

Kehadiran UMB dirasai oleh jentera siber pembangkang pada PRU13, berbanding ketika PRU12, sewaktu mereka bersenang lenang menyerang UMNO di alam maya tanpa tentangan yang sengit.

Tapi untuk PRU13, bahkan sebelum darinya, di setiap medan, samada PRK, PRN mahupun program khas seperti Perhimpunan Bersih 2.0, 3.0, apapun medannya, tentera maya UMNO 'mengigit', samada UMB atau bukan, akan ada perlawanan di setiap medan, dan UMB yang sentiasa di depan sering menjadi mangsa belasahan.

Pembangkang mengelarnya dengan berbagai gelaran, jika rajin google, kita boleh tengok macam mana Tun Faisal kena maki hamun oleh pembangkang ataupun simpatisannya.
Sehingga ada yang kata beliau menjadi liabiliti pada UMNO, walaupun sebahagian besar menganggap anak jati Perak berusia 42 tahun ini merupakan aset parti.

Bagi Tun Faisal sendiri, beliau sudah 'imun' dengan macam-macam tuduhan orang, apa yang penting, amanah yang diberikan bagi memperkasakan perjuangan parti di alam siber tercapai.

Ada pepatah English mengatakan 'Nobody kicks a dead dog,' atau dalam kata lain, jika kamu tidak 'mengigit' tiada siapa kisah.

Mahu tidak mahu, samada kita kawan atau lawannya, Tun Faisal dan UMB telah 'mengigit' dengan berkesan sepanjang kewujudannya sejak 2009 barangkali atas sebab itu juga beliau mendapat endorsement Pemuda UMNO untuk menawar diri sebagai calon Ahli Majlis Tertinggi.

Dalam satu sidang media selepas Mesyuarat Pemuda UMNO 4 September lepas, Khairy mengumumkan nama empat calon yang mendapat endorsement pergerakan itu ke peringkat lebih tinggi, Tun Faisal adalah nama terakhir dari ke empat-empat itu.

Wujud juga sedikit kontroversi samada beliau layak atau tidak untuk menawar diri bertanding MT, sedangkan tidak pernah memegang jawatan di peringkat bahagian, bagaimanapun kekeliruan tersebut diselesaikan selepas Jawatankuasa Pemilihan UMNO mengambil kira rayuan dan endorsement sayap parti sebagai merit untuk Tun Faisal bertanding.

"Saya menawar diri untuk bertanding MT bersandarkan pengalaman saya mengendalikan media siber... sebagai orang yang berpengalaman mengendalikan pelbagai operasi siber. Saya yakin tiada di kalangan 62 orang calon MT yang lain mempunyai pengalaman dan kemahiran sebegini. Ini ada medan peperangan yang penting dalam PRU14...

"Elok jika ada golongan muda yang faham dan mahir tentang media siber dan media sosial dapat mengangkat input dan kemahiran ini di peringkat tertinggi parti ini akan membantu parti dalam membuat keputusan betul..."kata calon nombor 60 ini.

Selain itu, menurut Tun Faisal, beliau kini tidak lagi terikat dengan jawatan dalam kerajaan, dan dengan itu boleh melaksanakan gerak kerja parti dan bersuara dengan nada parti.

"Saya bersedia berdepan dengan pemimpin pembangkang di pentas mereka, ada satu ketika, saya terpaksa hadir tiga slot forum bersama pemimpin pembangkang dalam satu hari, dengan pengalaman dan bimbingan pemimpin yang lebih senior dan terlibat dalam pentadbiran kerajaan, saya menawar diri untuk terjun secara langsung ke gelanggang pembangkang, dan menjawab bagi pihak UMNO,"jelas beliau.

Kepada soalan akhir, apakah beliau akan slow down jika ditakdirkan tewas dalam pemilihan MT Sabtu ini, kata Tun Faisal, "Tidak ada istilah slow down atau stand down dalam kamus saya... saya orang perjuangan, menang kalah, ada hikmah, saya akan terus berjuang dalam ruang yang diberikan... "

"Saya tetap akan berjuang walaupun tanpa jawatan. Yang membezakan cuma di peringkat mana. Jika di peringkat MT tentulah sumbangan dan kesannya begitu meluas, jika di bahagian skopnya lebih terhad."

Menurutnya, ramai yang menjadi saksi walaupun tiada jawatan di bahagian beliau tidak pernah tinggalkan bahagian dan terus menyumbang.

"Kalah atau menang, saya tetap istiqamah dalam perjuangan. Kalah atau menang, saya tidak pernah rasa kecewa sebab perjuangan ini bukan tentang saya dan kerana saya, perjuangan ini tentang agama dan bangsa kita, dan niatnya kerana Allah Taala, sebab itu kalah atau menang, ia tetap diteruskan..." - Agenda Daily

Wednesday, October 16, 2013

KEPUTUSAN NKP: SEBURUK-BURUK PEMILIHAN CEC, BURUK LAGI #PemilihanUMNO!!


Ketua Pemuda UMNO Bahagian Tenom, Jamawi Jaafar dijangka memenangi jawatan Naib Ketua Pemuda UMNO pada pemilihan parti kali ini dengan kelebihan undi popular.

Jamawi, yang bersaing sengit dengan seorang lagi calon Naib Ketua Pemuda parti, Khairul Azwan Harun sebelum ini terikat dengan jumlah undi sama iaitu sebanyak 73 undi daripada 189 bahagian.

Sebelum ini, undi daripada Gelang Patah ditolak manakala Pemuda UMNO bahagian Pensiangan didakwa tidak mengundi sesiapa bagi jawatan pusat.

Bagaimanapun semalam, ada desakan yang mahukan undi Gelang Patah diiktiraf manakala Pemuda UMNO bahagian Pensiangan pula mengesahkan mereka memilih Jamawi untuk kerusi Naib Ketua dalam pemilihan yang diadakan Sabtu lalu.

Meskipun diambil kira keputusan kedua-dua bahagian tersebut, keputusan akan kekal seri memandangkan Pensiangan memberi undi kepada Jamawi manakala Gelang Patah memilih Khairul Azwan.

Namun begitu, Utusan Malaysia difahamkan, Jamawi dijangka menang kerana beliau dikatakan memperoleh undi popular melebihi 4,000 undi berbanding Khairul Azwan.

Berikutan keadaan itulah, penyokong-penyokong Khairul Azwan dikatakan bimbang jika undi popular menjadi penentu.

Oleh itu, dalam sidang akhbar kelmarin yang sepatutnya dihadiri oleh Khairul Azwan tetapi kemudiannya mewakilkan kepada Mohammad Annuar Ariffin, mereka meluahkan rasa tidak puas hati terhadap keputusan seri.

Mohammad Annuar mendakwa Khairul Azwan telah menerima lebih daripada 75 undi bahagian berdasarkan laporan 'war room' mereka dan menolak untuk menentukan keputusan berdasarkan undi popular.

Perolehan undi popular jika memihak kepada Jamawi ia bukanlah satu kejutan memandangkan beliau dilihat pemimpin merendah diri, mudah didekati dan mesra dengan ahli-ahli akar umbi.

Bagaimanapun keputusan muktamad akan dibuat oleh Jawatankuasa Pemilihan UMNO yang akan mengadakan pengiraan undi popular dengan disaksikan oleh wakil kedua-dua calon.

Selain Jamawi dan Khairul Azwan, jawatan Naib Ketua Pemuda UMNO turut ditandingi oleh Ketua Pemuda UMNO Bahagian Lenggong, Mohamad Iruan Zulkefli dan Pengerusi Unit Pidato Pemuda UMNO, Lokman Noor Adam. - UTUSAN

Tuesday, October 15, 2013

#PemilihanUMNO: ATTENTION!! SIAPA EDAR 'CAI', SUK UMNO AKAN AMBIL TINDAKAN!!


Umno akan memantau aktiviti salah laku berhubung penyediaan senarai 'calon pilihan' untuk dipilih oleh perwakilan pada pemilihan parti itu peringkat pusat Sabtu ini.

Setiausaha Kerja Umno, Datuk Ab Rauf Yusoh berkata, adalah menjadi satu kesalahan di bawah kod etika Umno sekiranya ada pihak tertentu mengedarkan senarai nama 'calon pilihan' bagi tiga jawatan Naib Presiden dan 25 Ahli Majlis Tertinggi untuk dipilih oleh 146,500 perwakilan.

Dikenali sebagai 'cai' dari perkataan 'cai dan', dalam bahasa Mandarin yang bermaksud menu atau 'senarai pilihan' - iaitu senarai yang mengandungi nama pemimpin-pemimpin tertentu.

Sebagai contoh, jika seseorang Ketua Bahagian itu sudah membariskan senarai calon A, B dan C sebagai piliha, maka senarai yang mengandungi nama-nama mereka akan dimasukkan ke dalam cai tersebut dan diedarkan kepada perwakilan dari bahagian itu.

Ab Rauf memberi amaran ekoran wujudnya beberapa aduan apabila terdapat calon-calon yang sedang bekerjasama dengan ketua-ketua bahagian bertujuan mempengaruhi perwakilan untuk mengundi calon pilihan yang ditetapkan.

"Tidak perlu apa-apa cai dalam pemilihan kali ini kerana ibu pejabat Umno telah menyediakan satu set buku yang mengandungi maklumat, termasuk gambar-gambar semua calon yang bertanding untuk Majlis Tertinggi dan sayap parti.

"Perwakilan hendaklah diberi kebebasan untuk membuat pilihan mereka sendiri dan tiada siapa yang seharusnya mempengaruhi mereka," katanya.

Rauf berkata, tindakan disiplin boleh diambil terhadap mereka yang berbuat demikian jika laporan diserahkan kepada jawatankuasa disiplin parti.

Pada pemilihan sayap parti itu pada Sabtu lalu, seorang perwakilan Pemuda Umno Merbok mendakwa perwakilam tidak diberikan buku senarai calon sebaliknya 'cai.

Kewujudan 'cai' dalam pemilihan Umno adalah satu rahsia terbuka sementara parti politik lain turut diketahui mempunyai kaedah 'cai' mereka yang tersendiri.

Menurut seorang ahli Umno yang terlibat dalam proses pengundian kepimpinan parti pada pemilihan Umno 1995, 'cai' adalah panduan yang berguna kepada perwakilan kerana jawatankuasa pemilihan tidak menyediakan senarai calon yang bertanding.

Apabila terdapat begitu ramai senarai calon-calon yang perlu dipilih, 'cai' adalah medium yang berguna, katanya.

"Senarai ini akan dicetak pada kepingan kertas kecil yang dengan mudah boleh dimuatkan ke dalam kotak-kotak rokok supaya perwakilan boleh 'menyeludup' masuk ke tempat mengundi," katanya. - mStar

Monday, October 14, 2013

#PemilihanUMNO: STEADYLAH!! SANG KELEMBAI MENGAMUK RAUF SABOTAJ RESULT NKP!!


Sebelum ini, Blogger Sang Kelembai ataupun Zaharin Mohd Yassin kerap kali kelihatan pincang. Namun daripada kenyataannya yang dikeluarkan dilaman Facabooknya, ternyata Jawatankuasa Pemilihan perlu membaca dan 'khatam' dahulu Perlembagaan UMNO jika mahu menggalas tanggungajawab tersebut.


STEADY SANG KELEMBAI!!



Namun begitu, secara ketaranya keputusan untuk Naib Ketua Pemuda UMNO DISABOTAJ!! Setelah mengetahui bahwa calon No.4, Khairul Azwan Harun mendahului dan MENANG SECARA TIDAK RASMI, Ab Rauf Yusoh sengaja melengahkan pengumuman keputusan rasmi dan sangat mengecewakan keraa setelah puas menunggu semalaman, diputuskan bahawa keputusannya SERI dengann JAMAWI JAAFAR, sedangkan terdapat perbezaan 9 UNDI BAHAGIAN. 

Jika diikutkan, Azwan Bro telah menang secara rasmi, kerana semua calon dikira undi mengikut KELEBIHAN UNDI BAHAGIAN. Maka, Azwan juga patut dikira sebegitu!!
Saya tak mahu ulas panjang... sambung baca dibawah pula.. 

Ulasan lengkap yang didapati adalah seperti TERSEBUT:

Proses demokrasi yang dilaksanakan dalam Pemilihan UMNO 2013 bagi tiga pergerakan sayap berakhir dengan peristiwa memalukan gara-gara sikap tidak profesional JK Pemilihan sendiri. 
Selain tidak profesional kerana terlalu awal mengeluarkan kenyataan kononnya keputusan dapat diketahui seawal jam 8.00 malam dan keputusan rasmi sekitar jam 3.00 pagi. 
Keputusan bagi jawatan Naib Ketua Pemuda pula telah menimbulkan keraguan dan tanda tanya para 70,000 perwakilan pemuda. 

Sehingga jam 5.00 petang tadi media yang mula berkampung juga tertanya-tanya apakah yang berlaku terhadap keputusan bagi jawatan Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang melibatkan empat calon yang bertanding. 
Keraguan mula muncul apabila keputusan yang dipaparkan di umno-online tiba-tiba hilang sekitar jam 1.00 tengah hari di mana tertera proses pengiraan akhir undi sedang dijalankan :  
 

Justeru kita perlu susuri semua kronologi keputusan pemilihan bagi sayap pergerakan yang dikeluarkan oleh Berita Harian, TV3 dan beberapa media lain sejak semalam. 

Memetik dua laporan media iaitu Berita Harian dah TV3 yang berakhir jam 2.30 pagi : 

 

Berita Harian : 

 


Khairul Azwan 44, Jamawi Jaafar 35. 
Selepas tunggu semalaman, pagi (13 Oktober 2013) tiba-tiba media dimaklumkan proses pengiraan semula dijalankan kerana beberapa masalah teknikal. (mungkin kalkulator habis bateri) 
 
Ok, kita terima. 
Akhirnya satu keputusan (SERI) dikeluarkan di mana Khairul Azwan memperolehi undi dari 73 bahagian begitu juga Jamawi Jaafar. 
Satu keputusan yang menimbulkan keraguan kepada ramai pihak lebih-lebih lagi satu salinan keputusan awal pengiraan telah pun dikirimkan kepada seseorang. 
Dalam kiriman tersebut menunjukkan Khairul Azwan Harun memperolehi undi dari 74 bahagian manakala Jamawi Jaafar hanya mendapat undi dari 71 bahagian.


 

Disusuli dengan Iruan yang mendapat undi dari 26 bahagian dan Lokman Adam 18 bahagian. 
Jumlah keseluruhan ialah (74 + 71 + 26 + 18 = 189) - keputusan pemilihan bagi pergerakan sayap dikira berdasarkan undi dari 189 bahagian kerana dua bahagian iaitu Pensiangan dan Gelang Patah mempunyai masalah di peringkat bahagian. 
Dari awal keputusan yang berakhir 2.30 pagi kebanyakkan media melaporkan Khairul Azwan mendahului Jamawi Jaafar. 
Tetapi anehnya hari ini ia berakhir dengan keputusan seri 73-73 dan bakal ditentukan melalui undian popular. 
Undi popular tidak akan menyelesaikan kemelut ini, kerana berdasarkan undi popular ia jelas memberi kelebihan kepada Jamawi Jaafar yang memperolehi undi sebanyak 19,497 perwakilan dari 71 bahagian. 
Manakala Khairul Azwan pula hanya memperolehi undi sebanyak 16,953 perwakilan dari 74 bahagian. (perkiraan awal sebagaimana tertera dalam kertas yang dikirimkan kepada seseorang) 
Justeru bagi menyelesaikan misteri 73-73 sewajarnya undi setiap bahagian dikeluarkan satu persatu iaitu jumlah 73 undi bahagian yang diperolehi oleh kedua-dua calon datang dari bahagian mana? 
SETERUSNYA

#PemilihanUMNO: KEPUTUSAN NKP TUKAR IKUT UNDI POPULAR PULAK?! WTF!!


Keputusan mutakhir berhubung pemilihan UMNO 2013 yang diumumkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan UMNO 2103, Tan Sri Tajol Rosli hari ini memperlihatkan keputusan seri bagi dua calon jawatan Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Jamawi Jaafar dan juga Khairul Azwan Harun di mana masing-masing memperolehi jumlah kemenangan yang sama sebanyak 73 undi.

Menurut tan Sri Tajol, berdasarkan situasi tersebut, pihak jawatankuasa pemilihan akan menggunakan kaedah pengiraan undi popular seperti mana yang telah diputuskan sebelum ini bagi menentukan pemenangnya.

“Seperti mana yang kita beritahu di dalam taklimat sebelum ini, kita akan menggunakan kaedah undi popular bagi menentukan siapa pemenangnya. Kita akan jumlahkan kesemua undi yang diperolehi oleh dua calon ini dari 189 bahagian di seluruh negara.

“Setelah itu, barulah kita akan dapat menentukan siapa pemenangnya bagi jawatan Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang baru,” ujarnya kepada pemberita di sidang media bertempat di Aras 4, Menara Dato Onn di sini hari ini.

Sementara itu, menurut Setiausaha Kerja UMNO Malaysia, Datuk Ab Rauf Jusuh, Ibu Pejabat UMNO akan memanggil calon atau wakil calon tersebut dalam masa yang terdekat untuk menyaksikan perjumlahan semula undi yang diperolehi oleh kedua-dua calon Naib Ketua Pemuda UMNO itu.

“Pihak ibu pejabat akan memanggil kedua-dua calon atau pun wakil calon selepas hari raya Aidiladha ini untuk melihat sendiri kertas undi yang diterima ini oleh kedua-dua calon ini.

“Oleh yang demikian, kedua-dua calon bolehlah datang atau menghantar wakil apabila dipanggil oleh ibu pejabat UMNO untuk melihat proses perjumlahan semula kertas undi yang diperolehi oleh kedua-dua calon ini bagi menentukan siapa pemenangnya,” ujarnya.

Menurut beliau, keputusan rasmi berhubung pemenang bagi jawatan Naib Ketua Pemuda akan diberitahu kepada media setelah urusan penjumlahan semula undi untuk undi popular selesai dilaksanakan.

Manakala bagi keputusan sayap wanita pula, Datuk Seri Shahrizat mengekalkan jawatan sebagai Ketua Wanita UMNO Malaysia dengan memperolehi undi daripada 172 bahagian. Manakala bagi jawatan Naib Ketua Wanita UMNO Malaysia pula dimenangi oleh Azizah Mohd Dun yang memperolehi 127 undi bahagian.

Keputusan bagi sayap pemuda pula memperlihatkan Khairy Jamaluddin terus mengekalkan jawatan sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia apabila 189 memberikan undi kepada beliau. Manakala bagi jawatan pengerusi tetap Pemuda UMNO Malaysia pula di menangi oleh Zubir Zabidi dengan memperolehi sebanyak 89 undi.

Bagi pemilihan di peringkat sayap puteri UMNO pula, Mas Ermieyati telah terpilih sebagai ketua Puteri UMNO Malaysia yang baru apabila memperolehi sebanyak 138 undi, manakala bagi jawatan Naib Ketua Puteri UMNO Malaysia pula dimenangi oleh Zahida Zarik Khan yang memperolehi 99 undi. - UMNO ONLINE

Sunday, October 13, 2013

MY SLIDESHARE UPLOAD