Saturday, February 2, 2013

#JelajahAnakMalaysia Cipta Sejarah Bantu Rakyat Palestin!! #PrayForGaza


Jarang sekali kita dengar anak-anak muda sanggup meredah ke setiap pelusuk negeri untuk mengusung tabung untuk mendapatkan dana supaya dapat disalurkan kepada pihak yang perlu kan? Tak macam puak-puak manusia yang digelar 'mahasewel' tu.. Cuma tahu berdemo, minta 'khidmat' percuma dan merosakkan harta benda awam je. 

Tapi Program Jelajah Anak Malaysia sangat berbeza dan telah mencipta satu sejarah baru untuk anak muda disamping dapat memulihkan imej mahasiswa yang semakin calar dimata dunia. mungkin ramai akan mengatakan ianya adalah program politik kerana mahu mengaut undi daripada golongan muda. ternyata ini semua salah.

Apa-apa pun jom kita baca apa yang berlaku sepanjang Jelajah Anak Malaysia yang diadakan di Perak semalam.


MYMAHASISWA :
Di Teluk Intan, konvoi tiba pada jam 12.00 pm dan disambut oleh masyarakat Teluk Intan yang diketuai oleh Tn. Haji Ayub Mohamad,Timbalan Presiden Mimbar Permuafakatan IbuBapa (MAPIM) Kebangsaan.NGO ini bertanggungjawab menguruskan pergerakan jelajah kami di Teluk Intan. 
Selesai solat Jumaat,para peserta bergerak ke sekitar Menara Condong dan Giant, Teluk Intan bagi menjalankan soal selidik bertemakan Suara Rakyat untuk mendapatkan maklumbalas tentang keberkesanan program Transformasi Negara yang dipelopori oleh YAB Perdana Menteri.Alhamdulillah,penduduk disini memberikan kerjasama yang baik. 
Pada sebelah petang,para peserta menjalankan aktiviti #KAM1PRIHATIN dengan menjalankan aktiviti gotong-royong membersihkan serta mengecat balai raya & surau Taufiqiah, Kg Padang Tembak.Menurut pengerusi Jelajah,saudara Shahar Abdullah aktiviti ini diadakan bagi merapatkan hubungan antara peserta jelajah dengan masyarakat setempat.Ya saya akui ianya benar.Walaupun sumbangan yang diberikan kami tidaklah seberapa namun masyarakat Kg Padang Tembak amat gembira dengan kehadiran kami. 
Seterusnya, para peserta bersama masyarakat Teluk Intan mengadakan aktiviti mesra rakyat iaitu beriadah bersama dibawah tema Sukan Rakyat.Aktiviti ini melibatkan perlawanan futsal bagi peserta perempuan dan pertandingan bola sepak bagi peserta lelaki yang mana masing-masing akan berlawan dengan kumpulan pilihan dari kawasan Teluk Intan. Perlawanan ysengit ini berpihak kepada tuan rumah dengan kemenangan 4-1 ke atas pemain dari Jelajah Anak Malaysia. 
Dalam pada itu, kumpulan Suara iaitu busker yang mengikuti jelajah kami turut mengadakan persembahan terbuka di Medan Selera Teluk Intan. Persembahan ini telah menarik minat masyarakat Teluk Intan dengan kepelbagaian lagu yang disampaikan untuk menghiburkan masyarakat setempat. Selain itu, tabung 'Save GAZA' juga berjalan untuk mengutip sejumlah wang sumbangan ikhlas dari masyarakat Teluk Intan di atas keprihatinan mereka terhadap nasib rakyat di GAZA.Apa yang menariknya buskers ini akan mengikuti jelajah ini sehingga tamat jelajah fasa 1 ini. 
Untuk artikel penuh sila klik [SINI]
 P/S : Semoga usaha peserta Jelajah Anak Malaysia diberkati.

No comments:

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive