Monday, September 23, 2013

#PemilihanUMNO: PERTANDINGAN ADIK BERADIK CALON MT MADE IN PERAK..... KRONISME?

Sebanyak enam bahagian UMNO di negeri ini menyaksikan adik-beradik dan anak-beranak bertanding bagi jawatan utama di dalam bahagian yang sama selepas proses penyerahan borang pencalonan ditutup petang semalam.

Enam bahagian tersebut ialah Pasir Salak, Batu Gajah, Kampar, Parit Buntar, Gopeng dan Taiping

Di Pasir Salak, Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Tajuddin Abdul Rahman akan mempertahankan jawatan Ketua UMNO bahagian itu manakala anaknya, Dr. Faizal bertanding jawatan Ketua Pemuda bahagian.

Di Batu Gajah pula menyaksikan tiga beranak bertanding jawatan utama di dalam bahagian itu iaitu Datuk Yusoff Kassim (Ketua bahagian) dan dua anaknya, Fadzil Akhma (Naib Ketua bahagian) dan Mohd. Hakim (Ketua Pemuda bahagian).

Situasi sama juga dapat dilihat di Kampar apabila Datuk Mohamed Radzi Manan mempertahankan jawatan Ketua UMNO bahagian manakala anaknya, Nolee Ashilin yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tualang Sekah bertanding jawatan Ketua Wanita bahagian.

Begitu juga di Parit Buntar yang menyaksikan Datuk Jamaludin Abdul Rahim bertanding jawatan Naib Ketua bahagian manakala anaknya, Mua'amar Ghadafi Jamal bagi jawatan Ketua Pemuda bahagian.

Berbeza pula di Gopeng iaitu Hamizura Osman bertanding jawatan Ketua UMNO bahagian manakala kakaknya, Datuk Hamidah akan mempertahankan jawatan Ketua Wanita bahagian.

Hamidah juga turut menawarkan diri bertanding jawatan Naib Ketua Wanita di peringkat Pusat.

Di Taiping juga berlaku pertandingan melibatkan adik-beradik iaitu Datuk Ahmad Shalimin Ahmad Shaffie yang mempertahankan jawatan Ketua UMNO bahagian manakala adiknya, Shahril Azmir menang tanpa bertanding jawatan Ketua Pemuda bahagian.

Ketika mengulas situasi tersebut, Setiausaha Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Mohd. Khusairi Abdul Talib berkata, sesiapa sahaja boleh menawarkan diri untuk bertanding dalam pemilihan parti asalkan layak.

Katanya, ahli keluarga bertanding di peringkat cawangan dan bahagian yang sama atau berlainan adalah suatu perkara yang biasa di dalam politik termasuk dalam kalangan parti-parti pembangkang.

"Parti pembangkang lagilah parti anak-beranak sebab dikuasai kaum keluarga di peringkat Pusat, apatah lagi di bahagian dan cawangan," ujarnya. - UTUSAN

No comments:

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive