Tuesday, December 3, 2013

#PAU2013 [VIDEO]: #TransformasiUMNO: KEBAIKAN ATAU KEBURUKAN?? (ANALISIS PAKAR)

Rancangan Analisis Awani, iaitu diskusi yang membicarakan tentang Transformasi UMNO yang diperkenalkan oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak. 

Semasa Pemilihan UMNO lepas, perwakilan telah merasai impak Transformasi UMNO, iaitu memilih barisan kepimpinan dengan cara paling terbuka (transparent).

TONTON VIDEO DIBAWAH UNTUK ULASAN LANJUT:


Selain ulasan dari video diatas, mari kita baca apa pula pandangan bekas pemimpin tertinggi Pakatan/Peguam, iaitu Sdr. Zulkifli Noordin di laman blognya. Dibawah:

Zulkifli Noordin
Sebenarnya ini adalah kejayaan ahli akar umbi UMNO yang berjaya membuktikan kematangan politik yang tinggi. 
Transformasi ini telah memberikan ahli akar umbi UMNO ruang untuk bersuara, dan mereka telah menterjemahkan suara mereka didalam bentuk pemilihan yang baru berlalu. 
Buat pertama kali dalam sejarah politik negara, barisan kepimpinan UMNO dipilih secara langsung oleh ahli akar umbi. Tiap ahli kini boleh berbangga bahawa pemimpin mereka yang duduk di Majlis Tertinggi UMNO adalah pilihan ahli sendiri; tiap ahli ada saham dalam pemilihan yang baru berlalu! 
Sebenarnya tiada istilah menang atau kalah dalam pemilihan UMNO kali ini. Ianya adalah persoalan memikul amanah dan tanggungjawab. 
Kepada mereka yang baru diberi mandat oleh ahli, saya ucapkan tahniah, dan bersyukurlah. Jauhi sikap takbur, angkuh, sombong dan meninggi diri kerana itu adalah sifat iblis dan syaitan. 
Sebaliknya, pastikan amanah yang diberi dipikul dan dilaksanakan dengan sempurna demi untuk memperkasakan agama, bangsa dan negara. 
Jangan sesekali menganggap amanah itu sebagai jambatan untuk habuan, kedudukan atau jawatan, tetapi adalah satu amanah yang perlu disempurnakan dan akan dipertanggungjawabkan kelak. 
Kepada mereka yang tidak terpilih dalam pemilihan ini, sumbangan saudara/ saudari tetap diperlukan dan pasti akan dihargai oleh UMNO. 
Saya yakin suara dan sumbangan saudara/ saudari akan tetap diberi tempat dan perhatian kepimpinan didalam perjuangan UMNO. 
Tiap ahli UMNO semua peringkat sebenarnya berada didalam satu keluarga besar UMNO. Tiada istilah menang atau tewas bagi mana-mana calon. 
Yang menang ialah UMNO kerana berjaya dalam transformasi politik disaat yang mencabar ini. Tiap ahli UMNO semua adalah pemenang. 
SELANJUTNYA

LAIN-LAIN RUJUKAN:  Transformasi UMNO buka ruang politik

No comments:

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive