Tuesday, April 10, 2012

#Bersih3 : PENJELASAN TENTANGNYA DAN CAMPUR TANGAN DUNIA LUAR.....WAJIB BACA!!!!


Secara umumnya, rakyat Malaysia mula mengenali Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) selepas gabungan NGO tersebut mengadakan demonstrasi pada 10 November 2007. Demonstrasi tersebut berjaya mengumpulkan seramai 60,000 orang peserta demonstrasi bermula di Dataran Merdeka sehingga ke Istana Negara.

BERSIH menggunakan slogan “Gelombang Kuning yang mana ketika perhimpunan ini diadakan, semua peserta memakai pakaian berwarna kuning. Mengikut laman web BERSIH (www.bersih.org), BERSIH bermula dengan penubuhan sebuah Jawatankuasa Bertindak Bersama bagi reformasi sistem pilihanraya (Joint Action Committee for Electoral Reform atau JACER) pada Julai 2005. Objektif gabungan yang ditubuhkan ialah untuk mendesak sebuah reformasi dalam proses pilihanraya di Malaysia. Namun, apa yang tidak dinyatakan di laman web tersebut adalah pihak yang membantu sekretariat BERSIH ketika itu adalah National Democratic Institute (NDI).

Menurut laman web NDI; “In July 2005, NDI organized a national-level workshop for party leaders on election reform. NDI has since conducted many workshops across Malaysia to promote electoral reform in collaboration with Research for Social Advancement (REFSA), the secretariat for BERSIH. In 2006, NDI conducted a workshop for BERSIH that focused on improving the action plans of each participating organization or political party in accomplishing their objectives. In 2007, NDI and BERSIH conducted a series of workshops in the politically neglected provinces of Sabah and Sarawak to educate previously disenfranchised political aspirants”.
(sumber : http://www.ndi.org/malaysia)

Bantuan NDI kepada BERSIH berterusan daripada 2005 hingga sekarang. NDI sebagai sebuah NGO dibawah National Endowment for Democracy (NED), mendapat sebanyak USD 1,248,332.00 (atau RM 4,027,419.04) dari tahun 2005 sehingga tahun lepas untuk menaja program-program NGO di Malaysia termasuk BERSIH. BERSIH bukanlah NGO pertama di dunia mendapat tajaan NED dan NDI yang dinaungi oleh CIA untuk mengadakan tunjuk perasaan menentang kerajaan. Nicaragua merupakan negara pertama yang menjadi sasaran CIA melalui operasi PROJECT DEMOCRACY (dengan melibatkan NED dan NDI serta beberapa NGO Amerika lain). Di Nicaragua, NED menubuhkan Via Civica manakala di Venezuela, Súmate merupakan NGO yang dicipta untuk fungsi yang sama.

MOTIF Tujuan penubuhan BERSIH bukan sahaja untuk reformasi pilihan raya. BERSIH juga merupakan platform untuk menyatu padukan parti-parti pembangkang melalui JACER. Menyatu padukan parti politik pembangkang merupakan modus operandi PROJECT DEMOCRACY. Menurut Philip Agee dalam artikelnya “How United States Intervention Against Venezuela Works” terdapat 3 mekanisme prinsip PROJECT DEMOCRACY iaitu:

1) Penggabungan parti pembangkang utama dan menyokong calon presiden dan jawatan-jawatan lain yang sama;

2) Barisan politik yang terdiri daripada parti, kesatuan, organisasi perniagaan dan pertubuhan sosial;

3) Pertubuhan sosial peringkat kebangsaan untuk mempromosi penyertaan dan pemantauan pilihan raya.

(sumber: http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=955)

TEMA WARNA : Penggunaan tema warna semasa perhimpunan BERSIH bukan juga sesuatu yang baru. Menurut Wikipedia, beberapa revolusi warna telah digunakan dan ada di antaranya berjaya menumbangkan Kerajaan seperti Revolusi Ros di Georgia (2003), Revolusi Oren di Ukraine (2004), Revolusi Tulip – warna kuning di Kyrgyzstan (2005), Revolusi Cedar – warna hijau di Lebanon dan Revolusi Hijau di Iran (2009). Malangnya, beberapa revolusi ini dikatakan mempunyai kaitan dengan campur tangan Amerika.

“Evidence suggesting U.S. government involvement includes the USAID (and UNDP) supported Internet structures called Freenet, which are known to comprise a major part of the Internet structure in at least one of the countries - Kyrgyzstan - in which one of the colour revolutions occurred. The Guardian claimed that USAID, National Endowment for Democracy, the International Republican Institute, the National Democratic Institute for International Affairs, and Freedom House are directly involved; the Washington Post and the New York Times also reported substantial Western involvement in some of these events.” NED DAN PROJEK ‘TEHRAN’ National Endowment for Democracy (NED) mungkin kurang diperhatikan oleh penganalisis politik antarabangsa tempatan. 12 Jun 2009 apabila Presiden Mahmoud Ahmadinejad memenangi pilihanraya presiden untuk Republik Islam Iran (menewaskan pencabar terdekatnya Mir Hossein Mousavi), NED menjadi perhatian. Iran mendakwa rusuhan yang meletus di kota Tehran selepas kemenangan Mahmoud didalangi oleh kuasa luar, yang tentu sahaja dinafikan oleh media Barat. Akan tetapi apakah ada kemungkinan dakwaan Iran tersebut benar? Tentu sahaja, Iran adalah salah sebuah negara yang sering diganggu kuasa Barat. Amerika Syarikat misalnya pernah menjatuhkan Perdana Menteri Iran Mohammed Mossadegh dalam tahun 1953, dan menegakkan rejim Shah Reza Pahlavi untuk menjadi boneka mereka di sana. Hal ini misalnya diakui oleh presiden AS sendiri baru-baru ini, Barack Obama menyebutkan di Kaherah (dalam “ucapan damainya” kepada dunia Islam), bahawa “di tengah Perang Dingin, Amerika Syarikat memainkan peranan untuk menjatuhkan kerajaan yang dipilih oleh rakyat Iran secara demokratik.’ Dan apabila Shah jatuh digulingkan oleh rakyat menerusi Revolusi Islam pimpinan Imam Ruhullah Khomeini, sekali lagi kerja-kerja untuk mencampuri urusan pentadbiran Republik Islam Iran itu pun bermula di belakang tabir.

Di sinilah munculnya NED. NED adalah sebuah agensi separuh kerajaan yang didanai oleh Kongres AS dan beberapa individu yang tujuannya adalah untuk menyokong dan mendokong organisasi di luar AS yang pro polisi luar negara Rumah Putih. Hal ini disebut secara terang dalam laman rasmi NED bahawa penubuhannya sejak 1980 adalah untuk “membantu usaha demokrasi di negara yang dipercayai dapat memberi manfaat kepada Amerika Syarikat, dan kepada pihak yang berhempas pulas memulihkan kebebasan dan hak asasi” . Idea di belakang NED ialah untuk menjadi organisasi muka hadapan CIA dalam mencampuri urusan negara lain. Perkara ini malah diakui oleh salah seorang penubuh NED, Allen Weinstein, “Apa yang kita lakukan hari ini kebanyakannya dilakukan oleh CIA 25 tahun lalu.” (lihat William Blum, Rogue State: A Guide to the World’s Only Superpower, Common Courage Press, Monroe-Maine, 2000, halaman 180.) NED menyalurkan dana secara terus atau melalui badan lain terutama Institut Demokratik Nasional (National Democratic Institute, NDI) dan Institut Republikan Antarabangsa (International Republican Institute, IRI), yang aktif di banyak negara termasuk Malaysia.

Jom like FB page ni : KLIK 

Sumber dari rakan FB

No comments:

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive