Saturday, May 5, 2012

Demi Ambiga, SUHAKAM Keluarkan Kenyataan Bahawa @PDRMsia Langgar Hak Asasi Manusia..

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia mengeluarkan kenyataan didalam Malaysiakini melalui timbalannya Dr Khaw Lake Tee yang mengatakan bahawa tindakan polis melepaskan gas pemedih mata melanggar hak asasi manusia kerana membahayakan keselamatan orang awam.

SUHAKAM juga mengatakan bahawa tembakan gas pemedih mata di sepanjang Jalan Pudu itu walau pun tidak disasarkan kepada hospital serta kemudahan awam lain ianya tetap melanggar hak asasi.

Itu adalah kenyataan SUHAKAM, tetapi bagaimana pula dengan berarak di sepanjang jalan tersebut? Tidakkah ianya melanggar hak asasi manusia? Adakah peserta-peserta BERSIH 2 sahaja yang disifatkan sebagai manusia dan orang yang berada di sekeliling kawasan berkenaan bukan manusia yang mana mereka juga mempunyai hak asasi?

Penganjur BERSIH 2.0 dan 3.0 perlu dikenakan tindakan melanggar hak asasi manusia kerana menganggu ketenteraman awam dan ianya melebihi dari peserta himpunan.

Dalam kes ini, SUHAKAM diminta untuk tidak mengambil tindakan berat sebelah dengan hanya mengatakan bahawa pihak berkuasa salah dan melanggar hak asasi, SUHAKAM juga perlu mengetahui bahawa anggota keselamatan itu adalah manusia, bukannya haiwan.

Bagi aku, SUHAKAM dilihat menghina hak asasi manusia dengan sokongan berat sebelah yang di tunjukkan semasa himpunan BERSIH 2.0 dan 3.0.

SOURCE : http://sangkakalajari9.blogspot.com/2012/05/suhakam-menghina-hak-asasi-manusia.html?m=1
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive