Tuesday, March 19, 2013

#PRU13: PEGUAM KES SCORPENE DITEMUI MATI. BUNUH DIRI ATAU DIBUNUH??


Peguam Perancis Olivier Metzner, yang mewakili firma pertahanan DCNS dalam satu inkuiri kehakiman, ditemui mati dalam satu kejadian didakwa sebagai kes bunuh diri.

Inkuiri kehakiman itu dimulakan oleh NGO hak asasi Malaysia, Suaram.

Mayat Metzner ditemui terapung di lautan berhampiran pulau peribadinya di Brittany, barat laut Perancis semalam. Polis menemui satu nota bunuh diri.

Reputasi Metzner terserlah melalui anak guamnya yang terdiri dari golongan ternama seperti bekas diktator Panama Manuel Noriega dan bekas perdana menteri Perancis Dominique de Villepin serta Continental Airlines berhubung kejadian pesawat Concorde yang terhempas pada tahun 2000.

Bloomberg melaporkan, Metzner memulakan kerjayanya dengan mewakili anggota gengster dan menjadi popular kerana berjaya membebaskan anak guamnya atas alasan teknikal.

Pada tahun 1980-an, beliau memperkembangkan kepakaran dalam perundangan kewangan dan mewakili ahli perniagaan dan pemimpin politik yang terlibat dalam kes pembiayaan parti.

Metzner juga mewwakili kepentingan DCNS – syarikat yang menjual dua buah kapal selam Scorpene kepada Malaysia, 10 tahun lalu.

Suaram memfailkan inkuiri kehakiman di mahkamah Perancis pada 2009 mengenai kemungkinan berlakunya rasuah dalam urusniaga Scorpene.
"KEGAGALAN METZNER membawa kes Scorpene ke mahkamah antarabangsa amat mengecewakan pembangkang Malaysia terutamanya Anwar Ibrahim" 
Meskipun Metzner meminta sedikit masa untuk membawa kes ini ke mahkamah antarabangsa, namun Anwar tidak mahu berlengah lagi. Tambahan pula dengan kes pengelibatan Anwar dengan pencerobohan di Lahad Datu semakin jelas dan juga dengan kes terbaru Anwar bercumbuan dengan jantan yang sedang hangat diperkatakan.

Tekanan seperti ini amat membuatkan Anwar tidak senang duduk. Lantas Anwar mengugut Metzner mempercepatkan kes Scorpene. Akan tetapi tindakan Anwar itu dikhianati oleh Metzner yang mengambil kesempatan meminta bayaran yang lebih tinggi jika mahu kes ini dipercepatkan. Berang dengan tindakan Metzner, Anwar telah mengarahkan 'perisiknya' mengugut bunuh Metzner.

Metzner tiada pilihan lain, maka bunuh diri adalah pilihan terakhir. 

SUMBER: KELATE TODAY

No comments:

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive