Saturday, August 31, 2013

#Merdeka56: ADA HIKMAH DISEBALIK PERISTIWA HITAM LAHAD DATU. SEMANGAT PATRIOTISME KEMBANG MEKAR DIKALANGAN RAKYAT MALAYSIA.........


Tragedi berdarah di 'Tanduo', Lahad Datu yang menyaksikan pencerobohan pengganas bersenjata dari Selatan Filipina memberi kesedaran kepada seluruh rakyat khususnya generasi muda di negeri ini untuk memahami dan menyelami nilai-nilai serta nikmat kemerdekaan.

Benarlah seperti apa yang dikatakan Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman semasa melancarkan sambutan bulan kemerdekaan di sini baru-baru ini bahawa insiden itu dapat menaikkan semangat patriotik dalam kalangan rakyat Malaysia yang berbilang kaum, agama dan budaya.

"Kita seharusnya berterima kasih serta bersyukur kerana atas pengorbanan pasukan keselamatan, kita dapat mengecapi nikmat kemerdekaan, keamanan dan kemakmuran sehingga ke saat ini," katanya.

Lapan anggota polis dan dua tentera terkorban dalam Operasi Daulat susulan insiden Lahad Datu itu manakala 68 pengganas ditembak mati dan pelbagai pihak melihatnya sebagai 'pembuka mata' yang memberi pengajaran berharga tentang betapa pentingnya mempertahankan kemerdekaan negara.

Rata-rata rakyat Sabah mengatakan di sebalik insiden itu membawa makna yang amat bernilai dan seharusnya direnung setiap kali menyambut kemerdekaan.

Seorang pemimpin masyarakat dari Tenom Tukimin Tumin, 51, berkata berbanding era sebelum merdeka atau peringkat awal pasca merdeka keadaan sudah jauh berubah.

PERTAHAN NEGARA...Pasukan keselamatan bersiap sedia menuju ke lokasi pertempuran dalam Ops Daulat bagi menumpaskan saki baki kumpulan penceroboh, Mac lalu.
"Dulu kita serba kekurangan dari segi kemudahan infrastruktur terutama di luar bandar. Kini keadaan jalan-jalan kampung dan jalan-jalan bandar bertambah baik dan nampak kemajuan dengan sebahagian besar rakyat Sabah termasuk di luar bandar menikmati kemudahan air bersih yang lebih ketara di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak (Perdana Menteri) kita," katanya.

Beliau berkata banyak janji kerajaan yang ditepati sekaligus menepati harapan mereka untuk menikmati pembangunan yang lebih baik hasil daripada kemerdekaan yang diperjuangkan pemimpin terdahulu.

"Ini termasuk pembangunan Perumahan Bantuan Rakyat dan Mesra Rakyat yang telah ramai orang mendapat kemudahan dan mendudukinya, katanya.

Seorang kontraktor dan ahli perniagaan wanita dari Tandek, Kota Marudu Suriannie Zulkiflie, 42, berkata kerajaan memberi pelbagai peluang kepada semua kaum tanpa mengira agama, bangsa dan keturunan.

"Bagi golongan Bumiputera kita diberi peluang untuk berniaga dengan mendapat bimbingan dan bantuan modal. Dalam soal ruang niaga menerusi Sedcovest Holdings Sdn. Bhd. (Sedcovest), sebuah syarikat milik penuh Perbadanan Pembangunan Ekonomi Negeri Sabah (Sedco) memberi 30 peratus potongan harga kedai kepada Bumiputera yang menceburi bidang keusahawanan," katanya sambil menambah bahawa pertumbuhan ekonomi negeri terus kekal teguh.

Selain itu, katanya, perniagaan berskala kecil dan sederhana membuka banyak peluang perniagaan kepada rakyat Sabah terutama kontraktor binaan dan jalan raya, perniagaan sektor perkilangan, pertanian, perikanan, pembuatan dan yang terbaharu dalam sektor minyak dan gas.

Sebelum dan awal pasca merdeka, peluang sebegini sukar diperoleh dan menurut Suriannie rakyat negeri ini sepatutnya berterima kasih kepada kerajaan yang benar-benar memperjuang dan membela nasib mereka.

Seorang pendidik Rosmaini Othaman, 35, berkata rakyat sememangnya beruntung kerana sistem pendidikan terbuka negara tidak pernah menyekat akses pendidikan kepada sesiapa sahaja tanpa mengira jantina, kaum dan agama, sebaliknya semua lapisan masyarakat berhak menerimanya.

Orang ramai dibawa keluar dari Kampung Tanduo sebelum Ops Daulat dilancarkan.
"Keberkesanan sistem pendidikan negara wajar dipuji kerana ia menjanjikan masa depan terbaik buat generasi masa depan tanpa mengira jantina dan kaum, menerusi asas pembelajaran yang kukuh termasuk bantuan kewangan daripada Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

"Kalau kita imbau keadaan dahulu di mana pada waktu itu kita mempunyai sedikit sahaja sekolah di peringkat sekolah menengah dan rendah apa lagi universiti dan kolej.

Kita dulu terpaksa hantar anak-anak kita yang layak melanjutkan pelajaran ke universiti di Semenanjung, namun keadaan sudah berubah negeri kita sudah ada banyak sekolah serta kolej, politeknik dan Universiti Malaysia Sabah selain cawangan Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan tidak lama lagi kita akan ada Kolej Universiti Yayasan Sabah dan Kolej KDM (Kadazandusun Murut)," katanya.

Selain itu, Rosmaini berkata Sabah kini mempunyai hab pendidikan di Sandakan, sekaligus memberi peluang lebih luas kepada pelajar, khususnya di bahagian pantai timur Sabah untuk menuntut ilmu di peringkat yang lebih tinggi.

Shereen Liew, 27, dari Penampang pula berkata pembangunan jelas semakin pesat seperti sekolah-sekolah bantuan kerajaan, sekolah jenis kebangsaan Cina selain pusat kesihatan yang sedang dirancang untuk dibina di daerah itu.

"Jika dibandingkan dahulu dan sekarang, sudah banyak yang dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) terutama dalam soal kebajikan dan bantuan kepada masyarakat Cina. Hari ini masyarakat Cina tidak lagi berasa terasing. Kami mendapat perhatian dan agihan sama rata dan semua ini adalah hasil nikmat kemerdekaan.

Bagaimanapun, kemajuan yang dinikmati tidak membawa erti sekiranya keadaan keselamatan negara tidak terjamin, sebab itu rakyat di Sabah seharusnya bersyukur di atas kemakmuran dan keamanan yang dikecapi sekarang.
Dalam hal ini, Pemimpin Kemajuan Rakyat Bugaya, Semporna Abdul Suhud Jaani, 45, berkata peristiwa Tanduo membawa rahmat kepada rakyat Sabah kerana insiden itu telah memberi 'inspirasi' kepada kerajaan untuk mewujudkan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) yang ternyata berjaya mengembalikan keyakinan rakyat terhadap keupayaan kerajaan dalam mempertahankan kedaulatan negara.

ESSCOM, yang menjangkau usia lima bulan kini diterajui Ketua Pengarah Datuk Mohammad Mentek, merupakan ejen penguatkuasaan bagi Zon Selamat Sabah Timur (ESSZONE), merangkumi 10 daerah sepanjang 1,400 kilometer di pantai timur Sabah, dan diwujudkan bertujuan menjaga kedaulatan dan keselamatan kawasan pantai timur negeri ini ekoran krisis pencerobohan itu.

Zon Selamat Sabah Timur (ESSZONE) pula yang meliputi Kudat, Kota Marudu, Pitas, Beluran, Sandakan, Kinabatangan, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Tawau, antara lain bertujuan memantapkan lagi semua operasi yang dilaksanakan pelbagai entiti pasukan keselamatan termasuk Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia dan Jabatan Imigresen.

"Rakyat Sabah kini sudah dapat tidur dengan lena dan nyenyak dengan terbinanya balai Polis Pulau Bum Bum sejak bulan lepas yang menempatkan lebih ramai anggota polis dari pekan Semporna," kata Abdul Suhud yang berterima kasih kepada kerajaan di bawah pimpinan Najib di peringkat persekutuan serta Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman di peringkat negeri, sambil melaungkan kata-kata keramat Merdeka! Merdeka! Merdeka!. - BERNAMA

No comments:

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive