Thursday, August 15, 2013

UPDATE!! KEADAAN TERKINI DI MESIR!! #PrayForMesir

Ratusan rakyat Mesir pro-Morsi/Ikhwanul Muslimin yang menjadi mangsa kekejaman tentera dan polis Mesir






Pasukan keselamatan Mesir yang sepatutnya menjaga rakyat negara tersebut kini menjadi penembak curi di atas bangunan-bangunan




Masjid-masjid dipenuhi jenazah untuk diuruskan


Pasukan keselamatan Mesir yang bergambar bangga kerana dapat menawan khemah para peserta demonstrasi

Bantahan diteruskan di seluruh negara sebagai tanda solidariti


Mangsa penembak curi pasukan Keselamatan Mesir yang ditembak di kepala. Perhatikan sebahagian otak yang dipegang oleh pembonceng


Hospital dan masjid di bakar bagi mengelakkan peserta demonstrasi bersembunyi menyelamatkan diri

Pasukan Keselamatan Mesir yang melaksanakan tugas sebagai penembak curi untuk membunuh rakyat sendiri

Gas pemedih mata dilepaskan tanpa mengira anak-anak kecil dan orang tua.

Kanister gas pemedih mata yang dibekalkan oleh Israel




Kredit gambar kepada Laman FB Mesir Kini.


Apa yang berlaku di Mesir kini sangat menyedihkan. Dikhabarkan ribuan rakyat Mesir yang menyertai perhimpunan pro Morsi telah dibunuh dengan kejam oleh pasukan Keselamatan mereka sendiri. Sehingga hari ini, tiada tanda-tanda akan berlaku kebangkitan bersenjata di kalangan rakyat Mesir sendiri seperti di Syria dan Libya.


Ini adalah kerana, pertelagahan melibatkan dua kumpulan sunnah yang semazhab, walaupun pihak tentera jelas mendukung fahaman sekular. Bantuan daripada US untuk pendukung pro Ikhwanul Muslimin juga boleh dikatakan mustahil kerana jelas tindakan luar batas kemanusiaan oleh tentera Mesir bermula semalam adalah bagi memenuhi ultimatum US sendiri untuk menamatkan revolusi dan bantahan rakyat secepat mungkin bagi:


1) Mengekalkan kestabilan semenanjung Sinai (Israel) dan Suez 


2) Dan untuk mengelakkan bantuan ketenteraan yang bernilai billion USD kepada tentera Mesir dihentikan. 


Malah, Arab Saudi/Qatar/UAE juga tidak dapat berbuat apa-apa bagi mewujudkan keseimbangan kuasa kerana masalah fahaman/mazhab selain tekanan daripada sekutu US sendiri.


Hanya doa yang dapat kita panjatkan kepada rakyat Mesir agar Allah SWT memberikan penyelesaian yang terbaik untuk mereka. Kepada rakyat dan para pelajar Malaysia di sana, tolong jauhkan diri dan jangan sesekali terlibat dalam perhimpunan anti Kerajaan ini. Keselamatan dan masa depan anda semua adalah lebih penting walau anda semua merasa sedih dan kecewa atas apa yang berlaku di sekeliling anda. Insya Allah, pihak Kerajaan akan sentiasa memantau situasi semasa dan merancang langkah membawa pulang yang sebaiknya dalam tempoh terdekat. 

Ingatlah, segala apa yang terjadi ini adalah petunjuk daripada Allah SWT dan ada pengajaran di sebaliknya. Hargailah nikmat keamanan yang kita kecapi selama ini. 




Kenyataan terkini YAB PM DS Najib Razak berhubung konflik di Mesir:

"Kami dikejutkan dengan laporan keganasan terhadap penunjuk perasaan di Mesir dan menyeru pihak berkuasa untuk membataskan tindakan.

Mana-mana korban awam adalah amat dikesali. Kami menggesa semua pihak untuk menghentikan permusuhan dengan serta-merta dan bekerja ke arah penyelesaian yang aman."

- Dato' Seri Najib, Perdana Menteri Malaysia

SUMBER: MY MASSA

No comments:

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive