Thursday, August 29, 2013

#TandaPutera: AJAIB! TIBA-TIBA 'ARAHAN' BERTUKAR JADI 'NASIHAT' PULAK?? APA CER NI LIM GUAN ENG?

[KEMASKINI....]


Pada asalnya filem patriotik Tanda Putera tidak dibenar untuk ditayangkan dimana-mana pawagam sekitar negeri Pulau Pinang, (Rujuk SINI) termasuklah syarikat pawagam gergasi, Golden Screen Cinemas (GSC) sekalipun. Menurut akhbar utusan, pawagam tersebut terpaksa pulangkan semula wang penonton yang telah membuat tempahan tiket.

LGE terlambat seminit, sebab Dr MIM terlebih dahulu keluarkan bukti:

Salinan surat yang membuktikan bahawa LGE tidak MENASIHATKAN, tetapi MENGARAHKAN!!!
UTUSAN:
PULAU PINANG 29 Ogos - Beberapa pawagam di negeri ini terpaksa memulangkan wang penonton yang sudah membeli tiket bagi menonton Tanda Putera selepas kerajaan DAP Pulau Pinang mengharamkan penayangan filem itu. 
Pemulangan wang itu kebanyakannya membabitkan penonton yang memberli tiket filem arahan Datin Paduka Shuhaimi Baba itu secara dalam talian menerusi Internet.

LGE menerima bidasan yang kuat daripada pelbagai pihak termasuklah daripada Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin iaitu dia melabelkan LGE perasan dan sengaja membuat helah kononnya adegan dalam filem tersebut boleh mencetuskan provokasi dan sentimen perkauman. Seperti yang dipetik dari mStar, berikut adalah antara dialog sinis KJ menghentam LGE:

"Filem Tanda Putera ini tiada kena mengena langsung dengan DAP. Kenapa Guan Eng terasa? Kenapa perasan sangat? Tak ada kena mengena dengan beliau ataupun (Lim) Kit Siang."- KJ
"Ini cerita sejarah. Kalau adapun babak-babak dalam filem itu menggunakan lesen kreatif dengan kreativiti pengarah...itu perkara biasa dalam mana-mana filem sejarah" - KJ

Semasa isu ini hangat diperkatakan di seluruh Malaysia, seperti yang dijangka, media terbesar pembangkang, Malaysiakini tidak sampai 24jam sudahpun mengeluarkan 'berita khas' mengenai isu ini supaya dapat 'memberi ruang' untuk LGE bersuara.


MALAYSIAKINI:
Merujuk surat oleh pihak berkuasa tempatan semalam, exco kerajaan negeri Chow Kon Yeow berkata, beliau sebenarnya menasihatkan dan bukan mengarahkan pengendali panggung wayang tidak menayangkan filem itu. 
"Surat saya kepada dua majlis (perbandaran) jelas untuk menasihatkan. Surat ini dihantar berdasarkan keputusan itu.  
"Ketika MPPP (Majlis Perbandaran Pulau Pinang) terima surat saya dan bincangkannya, mereka rasa keputusan itu berdasarkan akta hiburan dan undang-undang kecil dan perkataan terbaik untuk digunakan adalah arahan," kata Chow dalam sidang media sama.  
SELANJUTNYA

Tapi, kenyataan yang dikeluarkan LGE yang aku dapat melalui laman blog ROCKY'S BRU ialah:
Whatever their reason(s), they can't put the blame on Lim Guan Eng because the Chief Minister has made it clear that he did not force any of the cinemas in Penang to not show Tanda Putera. Lim Guan Eng even gave his word that "no action will be taken against cinema operators who continue to screen the movie despite our advice". In other words, you won't get shot if you screen Tanda Putera or if you take your family to watch the movie or if the multiracial cast of the movie go to Penang to promote their movie.

Despite Lim Guan Eng's assurances, the GSC has taken it upon itself to not screen Tanda Putera, a movie about the life and death of two of our greatest national leaders - Tun Razak and Tun Ismail.

SELANJUTNYA

P/S: MEMANG DASAR KAKI LIPAT BETUL. DAH TERANG-TERANG KERAJAAN NEGERI PULAU PINANG ARAHKAN SUPAYA FILEM TANDA PUTERA TIDAK DITAYANGKAN DIMANA-MANA PAWAGAM DI PENANG, LAGI NAK SPIN KATA BAGI NASIHAT KA? APA PUNYA CINABENG... 

No comments:

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive