Wednesday, February 26, 2014

ADAKAH BENAR BAHAWA TUN DAIM ZAINUDDIN ADALAH MELAYU TERKAYA DIDUNIA?


Siapa yang tidak kenal bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin. Seorang hartawan 'low profile' bertubuh kecil dan tidak sukakan publisiti, hinggakan pernah dikenali sebagai ‘Daim Yang Diam’. Banyak persoalan yang terungkap disebalik perkataan 'DIAM' tersebut bukan?

Mungkin inilah sebab utama mengapa namanya tidak tersenarai dalam 'ranking' orang paling kaya di Malaysia. Memetik semula entri saya sebelum ini [SINI], wajar saya katakan bahawa seperti ada rahsia disebalik 'Daim Yang Diam' ini.

Merujuk kembali artikel The Star - 'Daim’s exclusion from M’sia’s richest list queried', Ketua Pemuda PKR, Shamsul Iskandar A.K.A Sam Ketot telah mempertikaikan pengecualian nama Tun Daim kerana ianya telah menimbulkan tanda tanya kerana umum, ini adalah krana semuanya mengetahui bahawaTun Daim serta anaknya, Datuk Wira Dani adalah tergolong dalam kumpulan terkaya di Malaysia.

Keratan akhbar The Star
Logik atau tidak? Untuk pengetahuan pembaca,Tun Daim adalah merupakan Individu yang pernah dilabelkan sebagai 'Melayu Terkaya Didunia'. (rujukan). Baca dibawah:
"Sekitar September 2004 majalah tersebut pernah menyiarkan satu temuramah bersama Pengurus Besar ICB Global Management Sdn Bhd, Harith Harun individu yang menyelia rangkaian International Commercial Bank Group (ICB).
Ketika itu Tun Daim dikatakan enggan ditemubual oleh Malaysian Business, menurut Harith ICB beroperasi sejak 1994 dan disenaraikan di Pasaran Pelaburan Alternatif (AIM) Bursa Saham London mempunyai 130 buah cawangan di seluruh dunia.
Tun Daim dikatakan menguasai ICB Financial Group Holdings Ltd. (ICB) dengan pegangan sebanyak 151,844,00 unit saham iaitu mewakili 84.4 peratus kepentingan dalam ICB dan jumlah aset Tun Daim dianggarkan bernilai RM26 billion pada tahun 2008." - SUMBER
Nak dijadikan cerita, saya terjumpa sebuah kisah menarik mengenai pengalaman seorang individu, dimana dia menceritakan kembali pengalamannya ke International Bank of Commerce (ICB) Bank. Sambung baca dibawah:

SUMBER:
 
Aku terpanggil untuk menulis entry mengenai Daim bila aku terbaca senarai orang terkaya di Forbes dan juga di majalah Malaysian Business. Aku tak tahu apa ‘formula’ yang digunakan oleh kedua-dua majalah ini dalam meletakkan ‘ranking’ seseorang individu itu dari segi pengumpulan harta. Namun seperkara yang menarik adalah nama Daim tidak pernah tersenarai walaupun dalam tangga ke-100 individu terkaya di Malaysia. Apatah lagi di kalangan mereka yang terkaya di dunia.
Hinggalah suatu hari aku dihantar melakukan tugasan Tanzania. Ketika itu aku hendak menukar ‘travellers cheque’ di sebuah bank berhampiran Dar-Es-Salam, ibu negara republik berkenaan.
Aku ingat lagi nama bank itu, International Bank of Commerce (ICB). Untuk pengetahuan korang, aku tiba-tiba tergamam sebentar sebaik saja melangkah masuk ke perkarangan bank tersebut.
Mahu taknya, potret Daim ‘sebesar-besar alam’ tergantung di dalamnya. Dalam hati aku berkata, apa kejadahnya gambar Daim kat dalam ni? Ke ada manusia lain kat Tanzania ni muka macam Daim?
Tapi bila fikir balik, mustahil pulak, kecualilah ada rakyat Afrika yang ‘albino’ jadi taukeh bank (sebab Daim ni agak cerah orangnya)
Sebaik saja selesai urusan, aku terus pergi berjumpa salah seorang pegawai bank di situ. Aku berpura-pura tanya siapakah lelaki dalam bingkai gambar yang besar itu.
“For your information Sir, he is the owner of this bank, Mr. Daim Zainuddin. We’ve got 59 branches in Indonesia, 23 branches in Africa itself plus nine branches in Eastern Europe,” katanya dalam ‘accent’ Afrikanya yang pekat itu.
ramai yang tak tahu yang Daim menguasai ICB Financial Group Holdings Ltd. (ICB)
ICB kini memiliki dan menguruskan bank komersial di 12 buah negara termasuk di Asia, Afrika dan Eropah Timur.
Daim kini memiliki sebanyak 151,844,00 unit saham dalam ICB yang mewakili kepentingan 84.4 peratus.
ICB yang beroperasi sejak 1994 dan disenaraikan di Pasaran Pelaburan Alternatif (AIM) Bursa Saham London kini mempunyai 130 buah cawangan bank di seluruh dunia!
Ambik ko! Sejak hari itu aku tak percaya lagi ‘ranking’ orang-orang terkaya di dunia yang dikeluarkan oleh Forbes.
Sejak itu juga, aku percaya masih banyak manusia di luar sana yang sememangnya berlipat kali ganda kaya tetapi terus ‘low profile’…seperti mana ‘Daim Yang Diam’.
(Dua tahun lepas ICB menerima anugerah ‘Bank Terbaik 2006’ daripada The Banker di London.) - Syahril A.Kadir
P/S: Adakah benar bawa Tun Daim Zainuddin adalah benar-benar melayu terkaya didunia seperti yang diceritakannya??

1 comment:

Anonymous said...

Tun daim gate keeper harta melayu bro

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive