Monday, February 24, 2014

HOT! BENARKAH TUN DAIM ZAINUDDIN DAH JATUH MISKIN?


Saya sangkakan hanya Ketua Pemuda PKR, Shamsul Iskandar sahaja yang tertanya-tanya, rupanya saya pun sama! Setelah meneliti artikel 'Daim’s exclusion from M’sia’s richest list queried'.. Saya pelik kerana...

Mengapa majalah 'Malaysian Business' tidak menilai harta yang dimiliki oleh Bekas Menteri Kewangan merangkap tokoh korporat, Tun Daim Zainuddin sehingga namanya disingkirkan daripada nama individu terkaya di Malaysia?

Kenapa ya? Okay, pembaca semua boleh baca terjemahan artikel tersebut dibawah. 

Ketua Pemuda PKR Shamsul Iskandar telah mempersoalkan mengapa bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin telah ketinggalan dalam senarai 40 individu terkaya di Malaysia disusun oleh Malaysian Business.

Beliau berkata bahawa ia adalah "sangat pelik" kerana persepsi orang ramai ialah Daim dan anaknya Datuk Wira Dani Daim dalam kumpulan ultra-kaya.

Shamsul Iskandar menegaskan bahawa anak sulung bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Datuk Mokhzani Mahathir berada di tempat kesembilan terkaya dengan aset bernilai RM4.22bil.

Beliau menambah, bahawa senarai itu dinaikkan kerana orang ramai boleh menelitinya, termasuk ini Mokhzani, jika mereka ingin.

"Mengapa 'Malaysian Business' tidak pergi ke dalam aset Daim? Adakah terdapat sesuatu yang ia mahu menyembunyikan?

"Sebagai Ahli Parlimen, saya perlu dipersoal," kata Shamsul Iskandar, sambil menambah bahawa beliau pasti yang Daim dan anaknya tersenarai dalam kumpulan itu.

Dalam 16 Feb isu majalah itu, ia melaporkan bahawa kekayaan gabungan 40 individu terkaya di Malaysia telah melonjak kepada RM215.82bil pada 18 Jan tahun ini.

Ia berkata bahawa ini adalah peningkatan 11.73% daripada RM194.86bil tahun yang lalu, dengan berpangkalan di Hong Kong Robert Kuok mendahului senarai dengan aset bernilai RM54.48bil. Ahli perniagaan Tan Sri T. Ananda Krishnan melonjak dengan aset bernilai RM33.19bil, kebali pada kedudukan kedua sejak tahun 2004.

Pengasas dan pengerusi Kumpulan Public Bank, Tan Sri Teh Hong Piow, juga mengekalkan kedudukan ketiganya dalam senarai dengan aset yang bernilai RM18.07bil - SUMBER

Agaknya apa agenda yang disembunyikan ya? 

P/S: Apa lagi muslihat kerajaan Malaysia?tak cukup lagi ke penipuan untuk menghalalkan cara?? Apakah teori konspirasi yang mereka cuba buat bila kecualikan tun daim dari senarai manusia terkaya?apa yang depa cuba sembunyikan??adakah rahsia harta tun daim terlalu sulit untuk dinilai??atau adakah harta tun daim tidak dinilai?? Kenapakah Tun Daim diberi keistimewaan sebegitu rupa?kenapa??kenapa dan kenapa???

No comments:

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive