Friday, February 14, 2014

#SkandalGoldsino [PART II]: @teresakok SELEWENG 1BILLION DANA PROJEK SOLAR PHOTOVALTAIC POWER PLAN


Berkait dengan entri saya sebelum ini: #SkandalGoldsino: DEDAH! TERESA KOK SELEWENG RM1 BILLION PROJEK SOLAR PHOTOVALTAIC POWER PLAN!!

Berikut adalah sedikit sebanyak pencerahan skandal tanah oleh syarikat Goldsino Investment Development Limited yang  benilai hampir RM1 Billion seperti yang didedahkan dalam siri pertama:
  • Yayasan Selangor yang memiliki 2 bidang tanah di kawasan Dengkil dan juga Hulu Selangor dimana keluasan bagi kawasan kedua dua tempat ini lebih kurang 40 ke 50 ekar.
  • Pada tahun 2011, syarikat yang berpengakalan di China ini dikatakan telah menghantar surat permohonan untuk membina loji kuasa solar Photovaltaic.
  • Goldsino dikatakan telah berminat untuk memajak kedua dua tanah ini dengan nilai lebih kurang RM 1 Billion.
  • Untuk makluman pembaca sekalian, kedua dua tanah ini sebenarnya sudah didirikan dengan bangunan dimana dua buah pusat latihan khidmat negara di kawasan Kuala Kubu dan juga sebuah sekolah agama di Dengkil.
 


Dalam pendedahan siri ke-2 ini pula, sumber The DAP Insider mendedahkan pula kronologi bagaimana persetujuan dan perundingan projek itu berlaku.

Rujuk link dibawah untuk entri asal:
Berikut adalah kronologinya:

Awal Disember 2011Dua wakil dari Goldsino Investment Limited sentiasa melawat pejabat Yayasan Selangor untuk menetapkan temujanji dengan Pengurus Pembangunan , Cik Hafida Harun. Semasa lawatan awal mereka, mereka sering bertemu dengan Pegawai Eksekutif Pembangunan , Encik Haszandi . Melalui Haszandi , wakil Goldsino telah diperkenalkan kepada Cik Hafida untuk menetapkan tarikh kepada Goldsino untuk membentangkan kertas cadangan mereka. Mereka telah BERSETUJU selepas selesai mesyuarat pertama yang akan diadakan pada 14 Disember 2011.
14 Disember 2011 (1000HRS)Mesyuarat telah diadakan di tingkat ke-16 Yayasan Selangor di dalam bilik mesyuarat bagi bahagian Aset dan Pembangunan. Dua wakil dari Goldsino dan tiga wakil dari Yayasan Selangor , Pengurus Pembangunan , Pegawai Eksekutif Pembangunan dan Penyelia Pembangunan.
Goldsino memulakan pembentangan kertas kerja mereka iaitu  Projek Loji Kuasa Solar Photovaltaic. Goldsino berulang kali menyebut bahawa mereka tahu Teresa KOK . Pengurus Pembangunan Eksekutif Undang-Undang telah bersetuju untuk menjalankan projek ini kerana syarikat ini punyai latar belakang yang elitis, iaitu sebuah syarikat antarabangsa.
Wakil Goldsino menggesa Yayasan Selangor untuk keluar dengan MOU supaya majlis menandatangani perjanjian oleh presiden syarikat itu akan diadakan pada Disember 2011  di KL pada masa itu. Mesyuarat berakhir dengan penjelasan profil syarikat oleh Jabatan Undang-Undang. Pengurus Pembangunan menuntut beberapa dokumen untuk Goldsino kemukakan. Mesyuarat kedua telah diputuskan pada 27 Disember 2011 jam 9:00 pagi oleh pihak pengurusan atasan Yayasan Selangor. Wakil Goldsino telah menyerahkan dokumen yang dituntut selepas makan tengah hari pada hari yang sama.
27 Disember 2011 ( 0900 HRS)Mesyuarat telah diadakan di tingkat ke-18 Yayasan Selangor di dalam bilik mesyuarat. Hadir di mesyuarat itu : -
a) . Mr Raja Amir Shah, Timbalan Pengurus Besar. Mesyuarat Pengerusi.
b). Pengurus Pembangunan
c). Pengurus Audit
d). Pengurus Kewangan
e). Eksekutif undang-undang
f). Pegawai Eksekutif Pembangunan
g). Penyelia pembangunan
h). Penyelia tanah
i). Wakil-wakil dari Goldsino Investment Limited
Pengurus Pembangunan Perniagaan telah diperkenalkan oleh wakil Goldsino kepada wakil-wakil Yayasan Selangor. Menurut Pengurus Pembangunan , mereka adalah dari China tetapi kerap ke  Malaysia . Goldsino memulakan pembentangan mereka dengan menyatakan sebab dan objektif berkaitan pembangunan Tenaga Suria. Menurut mereka , projek yang pertama mereka bermula di Perak.
Menurut Goldsino , Yayasan Selangor perlu keluar dengan surat tawaran kepada Goldsino bagi permohonan dan kelulusan untuk membangunkan Tenaga Suria dari TNB. TNB memerlukan dokumen-dokumen untuk tanah sebelum surat permohonan dibuat .
Pengerusi mesyuarat menyatakan bahawa syarikat antarabangsa tersebut menghadapi kesukaran pada proses permohonan kerana syarat-syarat yang ditetapkan. Yayasan Selangor mencadangkan Goldsino mengemukakan dokumen mereka dengan menggunakan lesen syarikat berdaftar tempatan bagi memudahkan proses permohonan itu sebelum Yayasan Selangor boleh mengeluarkan apa-apa surat permohonan .
Pengerusi mesyuarat menyatakan bahawa Yayasan Selangor akan mengeluarkan Letter of Intent kepada Goldsino selepas Jabatan Undang-undang dan Pengurusan cakera bersetuju dengan terma-terma dan syarat yang ditetapkan. Pengurus pembangunan akan menetapkan pada mesyuarat akan datang pada 28 Disember 2011 dan surat itu akan dikeluarkan hari itu.
28 Disember 2011 ( 14.30 HRS)Upacara penyerahan Letter of Intent kepada Goldsino telah diadakan di dalam bilik mesyuarat di Tingkat 18, Menara Yayasan Selangor. Antara individu yang hadir pada mesyuarat itu:
a) . Mr Raja Amir Shah, Timbalan Pengurus Besar. Mesyuarat Pengerusi.
b). Pengurus Pembangunan
c). Pengurus Audit
d). Pengurus Kewangan
e). Eksekutif undang-undang
f). Pegawai Pembangunan Eksekutif
g). Wealth Executive
h). Penyelia pembangunan
i). Penyelia tanah
j) . 4 wakil dari Goldsino Investment Limited termasuk Presiden mereka yang akan menandatangani penerimaan Letter of Intent tersebut.
Mesyuarat bermula dengan pengenalan kepada pelabur asing. Pengurus Pembangunan membentangkan profil Yayasan Selangor dan latar belakang kepada Presiden Goldsino. Kemudian , wakil Goldsino secara rasminya membentangkan latar belakang organisasi mereka serta hasrat mereka untuk membangunkan loji kuasa solar.
Presiden Goldsino yang hadir dalam mesyuarat itu tidak fasih atau memahami bahasa Inggeris. Semua butiran perbincangan diterjemahkan oleh wakil-wakil syarikat mereka. Secara rasmi, surat tawaran majlis penyerahan Letter of Intent itu telah diadakan dan ditandatangani oleh Presiden Goldsino. Surat yang dikeluarkan dan ditandatangani oleh Timbalan Pengurus Besar Yayasan Selangor.
Jabatan Undang-Undang menerangkan kepada wakil Goldsino sebab mengapa Yayasan Selangor tidak dapat melepaskan surat tawaran awal kerana masalah terma-terma dan syarat. Surat tawaran hanya boleh dikeluarkan selepas permohonan Goldsino kepada TNB diluluskan. Mesyuarat ditangguhkan.
Sambungan
Untuk ulasan lebih lanjut, boleh juga rujuk di (SINI) dan (SINI)

No comments:

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive