Wednesday, October 2, 2013

SALAM PERKENALAN KEPADA MANJONG MARI. JANGAN JADI MACAM BUDAK-BUDAK.


Menjawab entri dari blogger Manjong Mari betajuk  Siapa Datuk Shamsul Anuar Nasarah nak arahkan Tuk Guru Nik Abdul Aziz.. :

Entri ini diterbitkan bukan kerana mahu jilat dan kipas para pemimpin, tapi atas niat membetulkan semula kenyataan yang dikeluarkannya. Saya tak nafikan ada betulnya dengan apa yang ditulisnya seperti dibawah:

#ShamsulAnuar4MT
MANJONG MARI (25 September 2013): 
bangga dengan Obama Presdien Amerika, yang boleh aku kategorikan sebagai kafir harbi,, apa tak nya, berapa ramai umat Islam terbunuh akibat dari tangan-tangan tentera Amerika,, 
Alih-aluh,, ada mamat pekak badak boleh berbangga dengan Obama,,, 
malang orang Lenggung dapat Ahli parlimen bodo piang...
nak tanya buat kepada orang-orang Umno dan yang sewaktu dengannya, termasuk Juragan 69,, 
Apa bezanya Chin Peng dengan Barrack Obama... ?
Mungkin kita berbeza pendapat dan haluan. Tapi, persamaan kita ialah staus, iaitu rakyat Malaysia. Apa yang saya mahu majukan disini ialah saya sama sekali TIDAK SETUJU dengan penulisannya seperti diatas. Dia hanya mengolah kenyataan yang dikeluarkan oleh Ahli Parlimen Lenggong, Datuk Shamsul Anuar Nasarah secara menyeluruh. Terbuktilah bahawa blogger otai ini tidak berfikiran terbuka. Jika dibandingkan semula dengan kenyataan YB seperti dibawah:

Berita yang dipetik dari ANTARAPOS (24 September 2013)

KUALA LUMPUR: Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat perlu akur kepada kejayaan Perdana Menteri yang berjaya membuatkan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama mahu mengunjungi Malaysia pada 11 dan 12 Oktober depan. 
Ahli Parlimen Lenggong, Datuk Shamsul Anuar Nasarah berkata kunjungan Obama itu sekaligus menzahirkan satu pengiktirafan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak oleh negara luar terhadap Malaysia. 
"Ini menunjukkan Barack Obama mengiktiraf negara kita, mengiktiraf negara kita dari pelbagai aspek, sebab itu jangan kita lihat dia dari satu sudut sahaja. 
"Kita perlu lihat penghormatan sebuah kuasa besar dunia kepada kita dan sebab itu Barack Obama datang ke Malaysia, kalau kita tengok dari segi sejarahnya berapa ramai presiden-presiden Amerika yang pernah datang ke negara kita?  
"Jadi sebab itu kalau kita tengok YAB Datuk Seri Najib mengepalai negara kita, ramai tokoh-tokoh besar antaranya dari China dan India kunjung ke Malaysia dan ini sebenarnya adalah satu bentuk pengiktirafan," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen tadi. 
Malah beliau meminta Nik Aziz berfikiran terbuka dan tidak terlalu sinis terhadap apa jua yang dibuat oleh kerajaan termasuk apabila menerima kunjungan daripada pemimpin negara luar. 
"Saya rasa kita perlu lihat lebih kepada banyak aspek, yang hadir ke Malaysia ini adalah pemimpin penting di dunia, bukan saja kedatangan mereka penting dari segi hubungan politik tetapi ekonomi juga. 
"Sebab itu apabila kehadiran Obama ke Malaysia, dia membantu kita dan memberi kelebihan kepada kita dalam pelbagai aspek walaupun kita tidak bergantung kepada Amerika 100 peratus," katanya. 
Terdahulu Nik Aziz menyifatkan kedatangan Presiden Amerika itu ke Malaysia bukanlah satu kebanggaan buat rakyat negara ini. 
Sebaliknya kunjungan Obama ke Malaysia hanyalah dianggap sebagai lambang kerjasama yang telah terjalin sejak sekian lama antara kedua-dua negara tersebut. 
"Tiada yang membanggakan jika Malaysia dikunjungi Presiden Amerika kerana ia hanyalah mengesahkan hubungan baik antara kedua-duanya yang telah terjalin sekian lama. 
"Kunjungan tersebut juga hanyalah tanda terima kasih Amerika Syarikat kepada Malaysia yang selama ini menyokong pendirian Amerika dalam pelbagai isu antarabangsa termasuk dalam isu rampasan kuasa tentera di Mesir yang mana Malaysia hanya sanggup menyatakan tidak setuju dengan kadar yang paling minimum sahaja," katanya menerusi laman Facebook semalam.
Jika dinilai dari sudut nasionalisme dan patriotime, kita sebagai rakyat Malaysia sepatutnya berbangga dengan lawatan Presiden Amerika Syarikat ini ke negara kita. Bukan semua negara mampu menerima pengiktirafan seperti ini. Terima kasih kepada Perdana Menteri kita, DS Najib Razak atas kejayaan sepanjang pemerintahannya.

Patut lah negeri yang dipimpin pembangkang semuanya tidak maju dan penyokongnya pula hanya berfikiran sempit.

SALAM PERKENALAN KEPADA MANJUNG MARI

No comments:

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive