Wednesday, October 2, 2013

#BR1M: MAAF TUN M. INI KALI SAYA TAK SOKONG.

Kenyataan Tun M bahawa BR1M tak perlu diteruskan lagi bagi saya sebagai rakyat berpendapatan sederhana adalah TIDAK WAJAR. Ini adalah kerana ia seolah-olah tidak mementingkan kepentingan rakyat. Saya akui bahawa saya tidak searif Tun M untuk membuat penafian seperti ini, tetapi biarlah ianya sejagat dengan apa yang diperlukan rakyat sekarang. 

Seperti apa yang diwar-warkan, Amaun BR1M akan ditingkatkan sehingga RM2,000 dan akan dibayar 2 kali dalam masa setahun. Pembelanjaan ini akan menelan berbillion ringgit dan berkemungkinan akan merudumkan  ekonomi negara kita. Kita patut puji langkah berani yang diambil kerajaan ini demi kesenangan rakyatnya. 

Jika merasakan BR1M adalah satu bebanan, kita ada solusinya. Ini adalah kerana Malaysia mempunyai banyak alternatif lain bagi mengekalkan kestabilan ekonominya. Salah satu produknya ialah, Kedai 1 Malaysia. Ianya boleh digunakan sebagai distributor sampingan bagi menyokong kestabilan ekonomi negara kita. 

Sebentar tadi, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan telah mengesahkan bahawa BR1M akan diteruskan kepada golongan yang memerlukan.


The government wants to continue giving 1Malaysia People's Aid (BR1M) handouts to needy groups, said Deputy Finance Minister Datuk Ahmad Maslan. 
He said the BR1M scheme can help local economies as the cash handouts are used to buy goods, benefiting sundry shops, pasar tani, night markets and shoppping centres. 
"BR1M is not just a cash handout to ease the people's burden but can also bring positive impacts to domestic economic growth and consumption," he told reporters after opening the BankTech Asia Congress 2013 here today. 
He was responding to former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad's suggestion yesterday that BR1M payments be discontinued in Budget 2014 and for ways to be found to reduce the people's dependence on the government, such as by equipping them with income-generating skills.\ 
Ahmad said the government has provided various skills training courses at such centres as Industrial Training Institutes (ILP), MARA Skills Institutes (IKM), National Youth Skills Institutes (IKBN) and GiatMara. - MALAYSIAN DIGEST

Daripada apa yang dinyatakan oleh Datuk Ahmad Maslan, ternyatalah bantuan ini sangat positif kepada sosioekonomi negara kita, dan ianya membuktikan bahawa kerajaan mendahulukan rakyat seperti prinsip yang DS Najib tekankan, iaitu 1Malaysia. 




\

No comments:

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive