Wednesday, March 12, 2014

#PRKKajang: WAN AZIZAH TAK MENGAKU AMALKAN NEPOTISME KERANA APA?? #KajangBetrayed #Kajang



Saya tertarik dengan wawancara oleh portal The Malaysian Insider bersama Datuk Seri Wan Azizah, calon PKR bagi PRK N25 Kajang yang baru diumumkan semalam.


Seperti yang kita semua tahu, Wan Azizah adalah pengganti kepada calon asal, iaitu suaminya sendiri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dimana telah gugur kelayakannya untuk menjadi calon rentetan dijatuhi hukuman penjara 5 tahun (kes liwat 2) baru-baru ini. Untuk pengetahuan, sudah dua kali Wan Azizah menggantikan tempat Anwar. Sebelum ini di Permatang Pauh, kali ini di Kajang pula.


FACT: KALAU SEKALI ORANG PERCAYA LAH, KALAU DUA KALI? SIAPA NAK PERCAYA? INI NEPOTISME NAMANYA..
APA ITU NEPOTISME? 

Menurut sumber dari WIKIPEDIA, Nepotisme bermaksud melebihkan saudara-mara serta rakan-rakan yang ada hubungan dan bukannya penilaian objektif bagi keupayaan, meritokrasi atau kekesuaian terhadap sesuatu jawatan. Contohnya, tawaran jawatan kosong kepada saudara-mara, walaupun masih ada lagi orang lain yang lebih layak serta sanggup melaksanakan tugas sedemikian. Perkataan nepotisme berasal daripada perkataan Latin 'nepos', yang bermaksud "anak saudara" atau "cucu".  

Persoalanya ialah, kenapa perlu WARIS juga yang menjadi pengganti? Saya tahu, ramai dari PKR sendiri yang terkilan dengan keputusan ini, kerana terlalu ketara NEPOTISME yang diamalkan mereka sekeluarga.

INFO: RATING UNTUK UKURAN KELAYAKAN KEDUA-DUA CALON PRK KAJANG
Dibawah adalah wawancara tersebut:
Sumber: The Malaysian Insider 
 
The Malaysian Insider (TMI): Boleh Datuk Seri nyatakan perasaan menggantikan Datuk Seri Anwar di Kajang?
Datuk Seri Dr Wan Azizah (DSWA): Saya pada mulanya enggan untuk kembali aktif berpolitik kerana saya rasa apabila Anwar keluar dari penjara saya sudah buat apa yang saya boleh buat. Tetapi apabila ini berlaku, mereka, PR dan rakan komponen PAS dan DAP berbincang dan keluar nama saya, termasuk daripada biro politik kami (PKR).
Ia sebahagian daripada khidmat nasional saya. Apa yang akan saya tinggalkan daripada hidup saya adalah sumbangan kepada generasi muda. Saya hendak tinggalkan dengan saya ada berbuat sesuatu. Jadi cucu cicit saya tahu apa saya buat pada masa lalu.
TMI: Sebagai presiden, sudah ditentukan ini kerusi PKR dan DSWA sudah tentu mempunyai input siapa akan dipilih. Bagaimana hanya DSWA yang dipilih. Kenapa tidak orang lain?
DSWA: Saya tiada dalam mesyuarat ketika itu. Saya rasa tidaklah wajar saya ada dalam mesyuarat itu. Ia secara semulajadi, saya ada persamaan dengan Anwar. Mereka lihat saya, mereka nampak Anwar. Saya mahukan itu. Mereka akan nampak kesusahan yang keluarga kami hadapi. Dari segi ketidakadilan, kami perlu berjuang.
TMI: Apa mesej DSWA ingin bawa kepada pengundi Kajang. Anwar bertanding dengan membawa mesej Langkah Kajang, DSWA bagaimana?
DSWA: Masih sama. Mereka cuba bawa Anwar ke penjara, tetapi saya masih lagi bersama parti. Ini langkah parti, sebahagian langkah PR. Kami mahu teruskan kerana fanatik agama digunakan berleluasa.
Salah satu kekuatan kita sebagai rakyat Malaysia adalah keharmonian. Semua agama hidup bersama dengan agama Islam sebagai agama rasmi. Kita tidak jadikan Islm sebagai agama yang tidak mempunyai toleransi. Kalau hendak berdakwah dengan Islam perlu dengan kebijaksanaan, bil hikmah.
Selain itu, meningkatkan prestasi kerajaan Selangor. Kami mentadbir dengan baik, tetapi dengan Anwar dalam kerajaan sebagai Adun, berbanding beliau sebagai penasihat ekonomi, seringgit untuk seringgitlah. Itu masih akan diteruskan. Kalau saya ada dalam DUN, saya boleh membantu. Kajang akan membantu ke Putrjaya kerana kita ada model kerajaan yang bagus.
Saya juga akan bangkitkan isu setempat seperti pungutan sampah, peluang pekerjaan, terutamanya yang muda dan kesesakan trafik.
TMI: Perasaan kali kedua menggantikan Anwar?
DSWA: Kali kedua senang sikit. Kali pertama terkejut sikitlah. Memang bila Anwar jadi calon, saya datang, sebagai presiden parti, datang makan kenduri. Ada juga duda kahwin janda, ada saya makan kenduri. dan kami nak buat suatu kajian supaya kelicinan trafik akan diatasi.
TMI: Memang satu masalah kesesakan dalam bandar, tetapi sudah dua penggal, kenapa masih tidak selesai?
DSWA: Bila saya sudah ada dalam DUN, saya akan beri tekanan lebih lagi.
TMI: PR sukar untuk mendapatkan pengundi Melayu, dan ia dicerminkan dalam landskap politik nasional, bagaimana sokongan pengundi Melayu di Kajang?
DSWA: Apabila saya mula-mula pergi, memang mereka tidak begitu teruja menerima saya dan Anwar. Anwar pergi ke tazkirah di masjid, penerimaan begitu baik sekali.
Apabila jatuh hukum mereka nampak jelas. Itu satu ketidak adilan. Langkah Kajang memang tepat. Mereka melihat memang betul tergesa-gesa dan digunakan mahkamah untuk menjatuhkan Anwar untuk penamaan calon. Mahkamah bersidang dekat maghrib, petang Jumaat, dulu tarikh bulan April, dicepatkan kepada bulan Mac. Tiada peluang langsung.
TMI: Adakah situasi itu akan mengejutkan pengundi Melayu?
DSWA: Selepas itu lain penerimaannya, lain persepsinya. Mereka melihat memang Anwar sebagai mangsa.
TMI: Apabila jadi situasi begini, lihat DSWA nampak Anwar. Adakah PR cuba dapatkan undi simpati?
DSWA: Tidak. Jangan lupa masa Anwar dalam penjara, saya tiga kali jadi ahli Parlimen. Ketua pembangkang wanita pertama. Saya ke belakang bukan bermakna saya tidak layak.
TMI: Bagaimana dengan politik kekeluargaan?
DSWA: Yang menjadi masalah nepotisme apabila saya ingat anak saya tidaklah berjuta-juta dan paling kaya dalam dunia. Saya kira kalau Nurul Izzah bertanding di kawasan mudah menang yalah. Tetapi Nurul Izzah bertanding pada masa sukar 2008, lawan menteri, 2013, pun menteri.
Jadi saya bertanding di Permatang Pauh 2004. Saya hampir kalah, walaupun dengan seorang imam.
TMI: Apabila nampak Anwar digantikan dengan isteri, ada tanggapan gunakan nepotisme dan percubaan gunakan simpati orang, respons?
DSWA: Simpati itu saya rasa tidak digunakan, orang melihat. Orang bukan tidak nampak kezaliman yang berlaku. Sebab itu mereka rasa terpanggil membetulkan keadaan mahkamah. Sebagai isteri, saya juga presiden parti dan diterima anggota parti sejak penubuhan. Saya merasa jadi ketua pembangkang. Jangan lupa itu, iaitu pada 2008 sebelum Anwar bertanding.
TMI: DSWA ada menyebut ini tidak menggagalkan Langkah Kajang, tetapi pemimpin PR ada yang berkata supaya Anwar masuk ke Kabinet pentadbiran negeri Selangor, ada kemungkinan DSWA akan sertai Kabinet negeri?
DSWA: Adun sudah tentu. Tetapi pasukan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan PR dan akar umbi sebagai parti akan menjadi lebih mantap.
TMI: Tidak sertai pentadbiran negeri?
DSWA: Saya kira, saya sama-sama menaiki prestasi itu yang kita mahukan sebagai langkah ke Putrajaya.
TMI: Ada berpendapat Langkah Kajang adalah untuk meredakan pertelingkahan antara Azmin Ali dan Khalid, bagaimana DSWA memainkan peranan?
DSWA: Saya tak tahu. Saya sering dilihat dengan pendekatan yang lembut, rekonsiliasi, bukan dengan Umno. Saya ada watak keibuan, saya rasa keluarga ada pertelingkahan, tetapi kami satu keluarga.
Berdasarkan wawancara ini, adakah pembaca tahu apa sebabnya Wan Azizah tetap mehu pertahankan kerusi Anwar itu?  Jangan jadi seperti penyokong PKR, hanya tahu membangkang, membantah dan mahu menegakkan benang yang basah, pastikan anda semua tahu hal dibawah ini:
ANWAR TETAP MAHU PEGANG JAWATAN PRESIDEN PKR
Walaupun terpaksa menarik diri daripada menjadi calon Pilihanraya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang, ekoran keputusan Mahkamah Rayuan Jumaat lalu, namun Datuk Seri Anwar Ibrahim tetap mahu memegang jawatan Presiden PKR pada pemilihan parti Mei tahun ini.
Selanjutnya di AIDC
Lagi sumber yang mengatakan bahawa mereka NEPOTISME...








Dari Permatang Pauh ke Kajang, Masa @DrWanAzizah Hanya Untuk Anwar Bukan Rakyat! #PRKKajang
Tujuan Anwar Ibrahim meletakkan Wan Azizah adalah untuk meraih simpati politik pengundi Kajang dan perkara ini diakui oleh blogger pembangkang sendiri.
Seperti dalam dua artikel sebelum ini, saya tekankan Wan Azizah bukan orang politik, dia sekadar seorang isteri yang sanggup melakukan apa sahaja demi Anwar Ibrahim. Sejarahnya jelas, Wan Azizah dikatakan berkahwin dengan Anwar Ibrahim tanpa restu keluarga.
Pernikahan Wan Azizah dengan Anwar Ibrahim tidak direstui keluarga kerana bapa Wan Azizah, Datuk Dr Wan Ismail Wan Mahmood tidak perkenan dengan sikap radikal Anwar Ibrahim yang terlibat dengan demontrasi pelajar.
Apabila lamaran Anwar Ibrahim ditolak, dengan bantuan seorang ustaz Wan Azizah dibawa ke Permatang Pauh untuk dinikahkan dengan Anwar Ibrahim menggunakan wali hakim.
Kak Wan sanggup engkar bapa sendiri demi Anwar Ibrahim!
Penglibatan Wan Azizah dalam politik disebabkan desakan keadaan ketika Anwar Ibrahim dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri dan dipenjarakan atas salah laku rasuah dengan menubuhkan ADIL pada 4 April 1999.
Sambung baca lagi di Double-Y
 
Wan Azizah Terus Dijadikan “Bahan Pengawet” Kerjaya Politik Anwar Ibrahim 
Apa yang pasti PKR akan menggunakan strategi undi simpati, dan deraian serta air mata yang berbondong-bondong milik Wan Azizah bakal menghiasi siri ceramah dalam kempennya bermula malam ini. Bijaknya Anwar, dia terus meletakkan dirinya di gelanggang publisiti agar menjadi perhatian dunia, dan pencalonan Wan Azizah tidak ubah seperti alat dan perkakas publisiti untuk Anwar Ibrahim.
Persoalannya, sejauh mana PKR, sebuah parti politik yang berbangga dengan slogan “demi rakyat”, boleh difikirkan rasional meletakkan Wan Azizah sebagai calon dan bakal mewakili 39,279 pengundi DUN Kajang sekiranya menang kelak?
Apakah Wan Azizah mampu memberikan khidmat kepada rakyat atas kapasitinya rela berkhidmat, atau sekadar sekali lagi menjadi proksi, atau “mayat hidup” kepada survival politik Anwar Ibrahim? 
Selanjutnya di MYKMU 



















No comments:

MY SLIDESHARE UPLOAD

Blog Archive